Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Salmonella fra egne høns  (Læst 14108 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline loddiDK

• Passiv bruger
Salmonella fra egne høns
« Dato: 24 August , 2013, 14:40 »
Hej
Min mand og jeg kom til at snakke om, at hvis ens høns bliver ramt at salmonella, hvor lang tid bære de så bakterierne? Vel ikke for evigt. Jeg kan læse mig frem til, at hønsene enten bliver "syge" eller ikke er påvirket af det.

Vi er nemlig vilde med blødkogt æg herhjemme, men har nu lidt respekt for salmonella.
Vi har opbevaret æggene på køl indtil for en uge siden, hvor jeg læste, at det kunne gøre, at salmonella kunne trænge ind i ægget. Så satte vi dem ud i vores bryggers, men nu kan jeg så læse, at hvis der er salmonella i ægget, kan de formere sig voldsomt ved stuetemperatur. Ergo det er svært at vide som ejer, hvad der er mest fornuftigt at gøre :-/

Hvordan forholder i andre jer til saslmonella?

Offline loddiDK

• Passiv bruger
Sv: Salmonella fra egne høns
« Svar #1 Dato: 24 August , 2013, 17:36 »
Jeg har selv været ved at finde svaret til det første spørgsmål, men det lykkes ikke.

Hvis ens høns er smittet med salmonella, vil de så bære det for evigt eller kun være inficeret i nogle uger?. Kan ikke finde svar nogle steder :(

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #2 Dato: 24 August , 2013, 17:41 »
det kommer an på hvor salmonellaen er, den er naturlig i tarmen i mange afskygninger, men hønen kan oss smittes og er selve hønen smittet skal du vist forbi doktor dyr og ha medicin, hvis det så kan gøre det, herhjemme skolder vi æg til is, men ikk til koldskål hvis vi bare er os selv, men er der gæster skoldes de os der da det i de fleste tilfælde sidder i skallen

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 24 August , 2013, 17:45 »
indtil andet er bevist, har mine æg ikke salmonella. Jeg bruger rå til både blødkogt æg, råcreme mm. Hvis ellers man bruger sin sunde fornuft i køkkenet, og passer sine dyr på fornuftig vis, så tror jeg chancen er minimal. (vel egentlig osse derfor det er blevet lovligt og sælge fra små dyrehold) Jeg har valgt ikke og frygte æggene fra vores dyr, det er i mine øjne et skide godt produkt som jeg nægter og være bekymret for  :)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 24 August , 2013, 17:57 »
Jeg har selv været ved at finde svaret til det første spørgsmål, men det lykkes ikke.

Hvis ens høns er smittet med salmonella, vil de så bære det for evigt eller kun være inficeret i nogle uger?. Kan ikke finde svar nogle steder :(

Salmonella er bakterier - og nej - når alle smittede er behandlet, så vil de ikke bære salmonella for evigt.

Her hos os bruger vi uden bekymring rå æg fra vores høns, når disse er sunde og raske
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline loddiDK

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 24 August , 2013, 18:00 »
Tak for svarene, men det ramte ikke lige det jeg efterspurgte. Vi overvejer at lade vores æg teste for salmonella engang hver 3. mdr, især fordi vi har et barn på 2 år som elsker blødkogt æg ligesom os andre.
Men der er jo ikke nogen fidus i, at lade æggene teste for salmonella, hvis dyret selv kan slå sygdommen ned og blive rask igen fx i løbet af 14 dage.
Mit problem er bare, at jeg ikke kan læse mig frem til, om høns med salmonella er inficeret for evigt eller de ligesom os mennesker blot bære sygdommen kort tid. Nogen der kender det svar?

Offline loddiDK

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 24 August , 2013, 18:01 »
Hov. Kan se du har skrevet en besked Helle :)
Dvs. dyrene skal behandles med "penicillin" for, at blive raske igen?

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 24 August , 2013, 18:02 »
Hov. Kan se du har skrevet en besked Helle :)
Dvs. dyrene skal behandles med "penicillin" for, at blive raske igen?

Ja
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline loddiDK

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 24 August , 2013, 18:06 »
Super. Tak for svaret ;-)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #9 Dato: 24 August , 2013, 18:08 »
Hvis du har det bedst med at være 100% sikker på, at dine høns ikke har salmonella, så kan du få dyrlægen til at undersøg en prutteprøve.

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline loddiDK

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 24 August , 2013, 18:11 »
Okay. Det er da nemmere end at skulle sende æggene ind.... Men det er sikkert en dyrere omgang

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #11 Dato: 24 August , 2013, 18:17 »
Nææh egentlig ikke.

Jeg bruger dyrlæge til mine høns, når det er nødvendigt og ved sådan en konsutaltion får jeg altid en gødningprøve undersøgt fra en eller to af fjerene, jeg mener at sådan en mikroskopiprøve koster omkring kr. 100 hos min dyrlæge...og der er svar med det samme. Nogle dyrlæger sender prøverne ud af huset, men så find en anden dyrlæge.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline loddiDK

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 24 August , 2013, 18:21 »
Okay. Det kræver nok også, at du har betalt konsultation for noget andet?? ;-)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #13 Dato: 24 August , 2013, 18:23 »
Okay. Det kræver nok også, at du har betalt konsultation for noget andet?? ;-)

nej - jeg kan også komme med en prøve og få den undersøgt for de ca. kr. 100 - har jeg høne med, som skal undersøges, så koster det selvfølgelig konsutation.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline loddiDK

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 24 August , 2013, 18:27 »
Okay. 100 kr engang i mellem vil jeg gerne give for, at leve i "tryghed"