Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Betale skat af ægge salg?  (Læst 2040 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mvk

• Passiv bruger
Sv: Betale skat af ægge salg?
« Svar #15 Dato: 26 August , 2013, 09:28 »
Hvis der er tale om hobby, kan man ikke fratrække sine udgifter, selvom man stadig skal betale skat af indtægterne.

Hvilken lov og hvilke/n paragraf/fer støtter du dette på?

mvh
Michael

Susanne

• Gæst
« Svar #16 Dato: 26 August , 2013, 20:52 »
Jeg tror heller ikke, du har helt ret, Vikkelsø.

Her er en side, der kort gennemgår reglerne for beskatning af hobbyvirksomhed, og udgifterne KAN trækkes fra.

http://hobbyvirksomhed.dk/%C3%B8konomi/

Så mon de fleste af os ikke ender med det, der hedder et skattemæssigt underskud? (som vi dog ikke kan regne med at få dækket, hehe! )

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #17 Dato: 26 August , 2013, 21:08 »
Jeg kontaktede på et tidspunkt Skat netop angående salg, den gang ikke af æg, men høns/kyllinger. I princippet skal man betale skat af de penge, man får ind, men må som Susanne skriver trække sine udgifter fra, dog kan man aldrig trække mere fra, end man har fået solgt for, når det gælder hobby.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Vikkelsø

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 27 August , 2013, 09:54 »
Hej igen.

Jo, jeg beklager. Jeg var for hurtig på tasterne, og I har ret.

Man kan godt fratrække udgifter i forbindelse med produktionen, men i modsætning til erhvervsdrivende, kan underskud ikke fremføres til efterfølgende år (som en af jer også er inde på). Det svarer til, at man ikke kan trække mere fra, end man har solgt for, som Marianne er inde på.

Hvis salget giver overskud, skal det indberettes på selvangivelsen som personlig indkomst (rubrik 20), mens underskud ikke skal oplyses, da det alligevel ikke kan fratrækkes i anden indkomst, sådan som erhvervsdrivende ellers kan.

Summa Summarum: Der skal betales skat af salg af æg og kyllinger, hvis det giver overskud, når omkostningerne er trukket fra.

Jeg beklager, hvis jeg lige fik skabt lidt forvirring, men jeg håber, at der er klarhed over sagen nu.

Hvis nogen stadig er i tvivl og har brug for at være sikker, så kan man få et bindende svar fra SKAT, som både SKAT og spørgeren er bundet af i 5 år, med mindre der sker væsentlige ændringer i forudsætningerne. Det koster 300 kr. Det er måske ikke så relevant for størstedelen (hvis nogen overhovedet) herinde, det er jeg klar over, men nu ved I det da.
0,6 Maran
0,1 Silke
0,2 Grønlæggere