Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Min lille kylling er syg???  (Læst 2369 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Irene J.

• Passiv bruger
Min lille kylling er syg???
« Dato: 23 August , 2013, 10:57 »
Hjææælp  :'(!!!

For fire dage siden udrugede min høne tre kyllinger, der alle virkede friske og spisende fra starten.
I går valgte "mor" at komme ud af hønsehuset sammen med de små - og alle tre pilede glad efter hende.
Men... siden i morges, da mor og kyllinger kom ud i volieren, har den ene kylling været enormt dvask og kan ikke følge med de andre. Nu ligger den bare i høet og pipper som en gal efter sin mor.
Hønen går hen til den en gang imellem, men kun kortvarigt - så går hun ud og finder mad sammen med de to andre, mens den ene ligger pippende tilbage!
For hver time der går, virker den lille forståeligt nok mere og mere afkræftet. Og nu er pippende mindre - og den sover mere.

Spørgsmålet er, om jeg skal "blande mig" og gøre et eller andet for den lille? Eller skal jeg lade naturen gå sin gang og se, hvad der sker? Jeg tror, at den ender med at dø.

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Min lille kylling er syg???
« Svar #1 Dato: 23 August , 2013, 11:03 »
Sådan en ville jeg bare slå ihjel straks.....Når en kylling i den alder har det sådan er det uhyre sjældent at den kommer sig. Og hvorfor lade den lige mere end højst nødvendig?

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 23 August , 2013, 11:09 »
Helt enig! Hurtig proces, det er jo synd for den.
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Irene J.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 23 August , 2013, 11:12 »
Tak, Rudy - jeg har selv tænkt samme tanke... Men jeg har bare været sådan i tvivl om små kyllinger kunne have "en dårlig dag", hvis du ved, hvad jeg mener...

Jeg vil gå ud og gøre en ende på den lille fyrs lidelser  :(.

Har lige set dit indlæg, Ilse - Tak for rådet begge to.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 23 August , 2013, 13:14 »
Ja, det kan undertiden være hårdt at være dyre ejer, for når man ejer dyr er man også herre og dyret liv og død!  Men de grimme ting opvejer heldigvis til rigelighed alle de mange fantastisk gode og dejlige oplevelser man også har med dyrene.

Offline Irene J.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 23 August , 2013, 13:30 »
Du har helt ret :-).

Og den lille, sorte er blevet aflivet, hvilket har givet mere ro på hønen, der ikke længere er stresset over at den ikke løber med, når hun og de andre kyllinger bevæger sig rundt.
Selv hanen virker mere afslappet...

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 23 August , 2013, 16:07 »
Det var godt du fik gjort det  /o det er en svær beslutning, også fordi de jo bare er så søde, kyllerne.
Men nu er der mere ro til at nyde resten.
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.