Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vandkvalitet i top  (Læst 1794 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Vandkvalitet i top
« Dato: 22 August , 2013, 23:44 »
Har netop været gennem det 5-årlige (kommunale) tjek af vandkvalitet fra egen brøndboring og det passerede med topkarakter.
Så mindst 5 år mere før en eventuel tvang til tilslutning til vandværksvand, og mindst 5 år mere uden brandbeskatning af det vand vi bruger.

*o *o *o *y *y *y

Mvh
Erik Andersen

Offline Frederik D. Almar

• Passiv bruger
Sv: Vandkvalitet i top
« Svar #1 Dato: 22 August , 2013, 23:53 »
Det forstod jeg sku ikke noget af, men det lyder som om du spare nogle penge et eller andet sted? :o

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 22 August , 2013, 23:55 »
Os der har egen brønd skal have tjekket vandet hvert 5. år. Og hvis der er bakterier m.m. i risikerer vi at få lukket vores brønd. Så Erik har al mulig grund til at være en glad mand i dag. Så stort tillykke herfra Erik.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 22 August , 2013, 23:56 »
åhh det er godt med egen boring, og frem for alt billigere  /o tillykke med det rene vand
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Frederik D. Almar

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 22 August , 2013, 23:58 »
Jamen i så fald, Tillykke /o

Hvordan får man sådan en brønd, skal ens grund ligge og en eller anden kilde under jorden eller hvordan? Er helt på bar bund her :laugh:

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 23 August , 2013, 00:01 »
Det er netop som Henriette beskriver det.

Og har du ca 300 m (som jeg har) til den offentlige vandledning, vil etablering af offentligt vand i sig selv blive en væsentlig omkostning. Og efterfølgende skal man så betale kr 30-40 pr forbrugt kubikmeter, hvor jeg med egen brønd og eget kloaksystem slipper meget billigere.

Jeg skal dog så selv betale for vedligehold af egne anlæg, samt for den 5-årlige kontrol.

Men ja - jeg er bestemt en glad mand i dag.
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 23 August , 2013, 00:04 »
Man får ikke mere sådan en brønd, men i gamle dage havde alle gårde egen brønd, fordi der ikke var vandværksvand,,, altså gravede man en  brønd og trak direkte på grundvandet, eller rettere grundvandet trænger ind i brønden,,, nogle havde den traditionelle brøndhane, nogle en spand i en snor, og igen nogle en pumpe inde, der pumpede vandet ind i husets rørsystem..
Efterhånden som tiderne skiftede kom der vandværksvand, og nogle brøndboringer blev kastet til, og man var tvunget på det kommunale vand.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 23 August , 2013, 00:23 »
Man får ikke mere sådan en brønd, men i gamle dage havde alle gårde egen brønd,

Og kommunerne har en økonomisk interesse i at få lukket disse brønde, og tvunget beboerne over på kommunalt vand, så de kan brandbeskattes af deres vandforbrug.

Jeg har ikke lige chekket op på tallene, men jeg mener at vi er tvangsindlagt til at betale nogle miljøafgifter på kr 4-5 pr kubikmeter, men baseret på et minimumsforbrug på 85 kubikmeter pr halvår og ikke det aktuelle forbrug (som så heller ikke umiddelbart kan måles).

Med lidt dyrehold, og stalde der skal renses med jævne mellemrum, er der ganske anseelige besparelser ved at have egen vandforsyning. 
Mvh
Erik Andersen

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 23 August , 2013, 01:39 »
Erik, du skal da bare have et pileanlæg - så skal du ikke betale afledningsafgift (og det er jo det der koster, ikke vandet) ... :-)

Altså en gang i fremtiden, hvis brønden bliver lukket, indtil da er det lige meget  8)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #9 Dato: 23 August , 2013, 07:14 »
er der ingen vandafledningsafgift på et pileanlæg ???

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 23 August , 2013, 07:41 »
Nope KristianK,

Vandafledningsafgiften er jo betaling for brug af kommunes kloak/renseanlæg, så når du har dit eget bortfalder det gebyr

og så er det i øvrigt mere miljøvenligt end kommunens renseanlæg :-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #11 Dato: 23 August , 2013, 12:37 »
jeg syntes nu vand er blevet meget dyr med eget nedsivning, tror vi snakker en 4 dobling på de sidste 12-15 år

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 23 August , 2013, 15:42 »
Det kommer jo også an på selve vandprisen, vi hører til et lille lokalt vandlaug der er forholdsvist dyrt, tror vi giver lidt under 10,- per m2 hvilket er ca. 20% af hvad vi gav i Vejle ...
Afgifterne på vand er steget kraftigt det sidste år ...
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 23 August , 2013, 22:07 »
Erik, du skal da bare have et pileanlæg

Hvad skulle jeg dog med det?

Har allerede eget siveanlæg.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 24 August , 2013, 06:56 »
 /o /o /o
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat