Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår er det for koldt at sætte kyllinger ud?  (Læst 1641 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vikkelsø

• Passiv bruger
Hvornår er det for koldt at sætte kyllinger ud?
« Dato: 20 August , 2013, 20:17 »
Som skrevet i min sidste (og første tråd), så er jeg ved at klargøre og planlægge vores fremtidige hønsehold. Jeg har hele tiden tænkt, at jeg ville begynde med rugeæg, så vi får små kyllinger. Både for min egen skyld, men bestemt også for vores to små pigers skyld. Det gør ikke noget, at der så går lidt tid, førend vi får æg.

Nu er jeg kommet til at tænke på, at det nok er ved at være efterår, når jeg engang er klar med hønsehus, rugeæg og det hele, og så melder spørgsmålet sig: Kan jeg godt sætte kyllingerne direkte fra 'kyllingekassen' og ud i efterårskulden? Jeg er klar over, at de skal være vænnet fra varmelampen/kyllingemoderen først og have sat fjer, men det er jo alligevel noget af et skifte, hvis det nu kun er 5-8 gr. udenfor.
0,6 Maran
0,1 Silke
0,2 Grønlæggere

Offline Vikkelsø

• Passiv bruger
Sv: Hvornår er det for koldt at sætte kyllinger ud?
« Svar #1 Dato: 20 August , 2013, 20:19 »
Hvis det har betydning, så skal vi have Orpington (stor).
0,6 Maran
0,1 Silke
0,2 Grønlæggere

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #2 Dato: 20 August , 2013, 21:16 »
Jeg ville starte med nogle høns/store kyllinger og så ruge ud til næste forår, hvis det var æggene fra egne høns er der jo også noget specielt i det. Du risikerer nemt at få en træls start med små kyllinger om efteråret hvis det er lidt vådt og mørkt. Sommer er bedre til små kyllinger, specielt i en opstart
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Vikkelsø

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 21 August , 2013, 09:39 »
Ja, det var lige det, jeg var bange for.

Jeg begynder med nogle hønniker i stedet. Af hensyn til naboerne har vi besluttet, at vi ikke skal have en hane. Ikke i første omgang i al fald. Så planen er, at jeg køber rugeæg til vores høns i stedet, så vi på den måde alligevel får små kyllinger.

Tak for svaret, Finn.
0,6 Maran
0,1 Silke
0,2 Grønlæggere