Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Store adfærdsforskelle mellem racerne  (Læst 16064 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Dato: 20 August , 2013, 11:19 »
Sanne har overtaget rollen som bodygard  :laugh: Når der kommer kat eller hund for tæt på, smutter resten af flokken langt væk og Bettefis om bag hende i dækning............... Hun er blevet rimeligt tillidsfuld og har da trådt på mine træsko- dog kun under majsuddeling ;) Jeg havde jo hørt at Orpington er meget madglade, men de kan ikke måle sig med Maran  ;D Begge damer er de første fremme, når jeg kommer med rester fra køkkenet- Ingen af de andre kan følge med, når de piler hen over græsset  <.
 Vildesilden og Frk. Grøn er som nat og dag. Frk. Grøn er ret nysgerrig og baskehopper afsted, når der sker noget nyt men holder en vis afstand endnu, Silden ligner en vildfulgl med sine flotte farver og kommer ikke indenfor en afstand af 5 meter friviligt- hun skraber ivrigt under træer og buske hele dagen og viser ikke den store interesse for færdigfoder  ::)
 Jeg glæder mig meget til i morgen aften- der kommer nemlig alm. finmasket høsetråd til det nederste af det indre hegn. Min mand handler hver dag, fordi jeg selv ihærdigt prøver at holde hønsene indenfor deres side af hegnet. Selve huset og terrassen er åbenbart væældigt spændende, så det giver lidt hurtige aktioner hver dag  :P, hundene og katten skal jo også have lov at komme ud i haven i det gode vejr........
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #1 Dato: 23 August , 2013, 09:09 »
 *y Yes, nu fungerer det indre havehegn........ vi kan alle være på og omkring terrassen.
Underlig morgen uden hanegal??? Kl. 8 gik jeg ud og åbnede lågen, de var alle ude af huset og klar til at komme ud, men Bettefis havde ikke sagt det mindste  ::) (han er normalt et særdeles stabilt vækkeur for os alle) Gad vide om de er lidt trætte, måske stressede ovenpå hengsopsætning igår- kompressoren larmer jo en del............ ? De fik godtnok både guf og majs i løbet af dagen og tårnet er jo fyldt op med startfoder. De går lige nu i samlet flok og nipper div. grønt i haven, men ikke så ivrigt som ellers...... er galeriet mon et kald på mad og så var alle bare stadig stopmætte i morges?
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 August , 2013, 10:42 »
Nu har jeg endelig fået mine Farverolles hjem fra Walter  ;D De er godt nok dejlige  *p Smukke, rolige, tillidsfulde og deltog ivrigt i brændenældehøsten i dag, selvom de først kom igår. Den "fejlfarvede" er nu døbt Kæleputte  <. Begge blev optaget i "den gamle flok" med det samme  /o
 Underligt nok er yndige Bianca (den helt hvide) meget efter de to Barneveldere, der fulgte med i købet. Det eneste jeg så til dem igår, var de karakteritiske haler når de spænede ind bag de gamle rododendronbuske  :o Nu fik jeg dem endeligt ud med lidt dåsemajs, fordi de andre var i en anden del af haven :P I aftes gik de sent ind ved hjælp af lidt lys fra åbningen............. pyyh, det tog lang tid.......... Den mest modige er sort dobbeltrandet og den anden vist legbar- hun smuttede ind i huset igen for at spise den morgenmad, hun havde fået serveret på sengen  *e. Jeg håber de tør deltage i resten af høstarbejdet  :) Jeg vil tro det ender med ca. 25kg helt tørre nælder

www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne + nu en del hanegal
« Svar #3 Dato: 27 August , 2013, 06:53 »
 :-[ :-[ :-[ ::) Nu har Bettefis galet siden 6.30  <J Schyyy

Er det den store flok damer, der nu har den virkning?
www.DFfR.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 27 August , 2013, 07:08 »
:-[ :-[ :-[ ::) Nu har Bettefis galet siden 6.30  <J Schyyy

Er det den store flok damer, der nu har den virkning?

han skal da fortælle hele Fanø, hvor stolt han er af sine høner og det er HANS piger /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 27 August , 2013, 08:21 »
han skal da fortælle hele Fanø, hvor stolt han er af sine høner og det er HANS piger /o

Tjaaøh men hans store stolthed larmer godtnok tidligt.... og LÆNGE  :P  :laugh:

Jeg håber et stålskur uden vinduer kan hjælpe lidt på det tidsmæssige- som han sover nu er der frit valg mht "optid". Det lille voliere har da en låge, der kan sættes for indgangen til 1. sals soverummet, men det kræver at man liige kravler igennem gårddelens eneste låge- 40 x 60 cm  :o så den er altid åben........ :angel:
www.DFfR.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 27 August , 2013, 09:21 »

Jeg håber et stålskur uden vinduer kan hjælpe lidt på det tidsmæssige- som han sover nu er der frit valg mht "optid".

Måske ::) Min hane galer, når han vågner. Det kan nogle gange være kl. 5.30 på denne årstid, og han kan i hvert fald ikke se en vinge for sig. Han sover i det isolerede lille mørkt hus som står inde i stålskuret uden vinduer..så deeet
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 27 August , 2013, 10:03 »
Så må jeg hellere være lidt mere aktiv i haven om aftenen og droppe noget tv-kiggeri............. Når der er roligt i haven,  samler Bettefis de små + Sanne "og siger sengetid" omkring kl. 19  ::) Det betyder så også ekstra tidligt op..............
 Hvis jeg går og luger eller renser bure, er han vældig aktiv med at drøne rundt med advarselslyde til alle tøserne. Det er måske bedre med senere sengetid? Det burde da kunne hjælpe lidt...........
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 27 August , 2013, 10:36 »
 ??? De to Barneveldere er stadig ikke accepteret af flokken, øv De er så længe om at komme ud af huset, at Bettefis hopper ind og nærmest jager dem ud  >:( Han synes de skal med, men ikke alle damer er enige.......  :-\
De smutter så direkte over i "miniskoven" og gemmer sig der- heldigvis er den havedel populær som hvileplads/spisepauseplads for de andre, så på den måde er flokken da samlet nogle timer om dagen. De er stadigt stressede over de nye forhold, og jeg har ikke haft dem tæt nok på eller set adfærd, der kunne give inspiration til navne........ Sky 1 og 2- ej det må altså vente......... Er den race bare så blid at de viger for de andre?
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 28 August , 2013, 07:41 »
Et fad med lasagnerester kunne de godt enes om- sikke en fest  :laugh:

Ideen med at rense burene sent var ok- de "gik først i seng" ved 20 tiden, og Bettefis ventede med morgenpral til kl 7 her til morgen  :) Reglerne siger kl. 8, men det bliver nok svært at forklare ham............ I dag hentede han også de store ud, men var efter de andre så snart de prøvede at "overfalde dem", så her til morgen er hele flokken igang med fælles morgenmad  *y
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 29 August , 2013, 12:34 »
 :laugh: :laugh: Min søde, tålmodige Poul har savet en del grene ned af et næsten væltet fyrretræ- jeg gik meget op i hvilemuligheder til hønsene skulle være tilbage..............  :-[ Han fjernede en del af det største piletræ mod vest i samme omgang, og samtlige fjerkræ har igen holdt fest med at æde alle insekterne fra grenene  ;D De har i et par dage udvidet "junglegym"  ;)
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 01 ſeptember , 2013, 10:30 »
Grenene bliver liggende- hønsene elsker dem....... de store putter sig under dem i støvregnen, og de små hopper rundt øverst som små vildtfugle  :) Både Maran og E. Araucana har hoppet op i div. buske og træer i hvilestunder- nu "nøjes de" med grenbunken. Det er rart fordi de så er lettere at få øje på  ;D Jeg kravlede lettere panisk rundt i krattene et par gange, for at finde dem.............  :P Det sidder åbenbart lidt dybt med at have mistet en smuk høne på få dage.......................  :'(
 Desværre har en anden familie i nærheden også hane i gården- Bettefis svarer på tiltale konstant  ::) Han er ellers så nem at stoppe i morgengaleriet- jeg har en blanding stående klar af startfoder + Versele Lagas 4 - seasons (normalt til de andre fjer i haven) til morgener, og den lukker hans næb på frivillig basis  ;) Jeg vågner alligevel altid tidligt og drøner så ud for at åbne låger og fordeler blandingen på græsset, så snart han giver lyd........... Det er vildt underholdende og opkvikkende at se morgenritualet, når de to grupper mødes efter natten  :laugh: Bettefis drøner rundt efter Vildesilden, Frk. Grøn og Bettesøs, de mest flyvske i flokken, med strakte vinger og sjove lyde, som nu er oversat til "Kan I SÅ blive her!" Selv om han er lille har den store Farverolles, Kæleputte, også respekt for ham  :) Han bruger ikke så meget tid på "at holde styr på "de store høner som på de små- det bliver spændende at se, hvad der sker til foråret......... Min kaffe er udskiftet med urtethe- en morgen i hønsehaven giver et rigeligt løft af egen energi  ;)
 Barnevelderne spiser nu også foder fra hånden  :D Dog kun dåsemajs, melorm og Møllerens blanding af korn- fuldfoderet kan endnu ikke lokke dem tæt nok på.
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 02 ſeptember , 2013, 17:16 »
Nu har jeg endelig lært det med billeder i testrummet:

www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 04 ſeptember , 2013, 10:53 »
Biksemad er et hit :
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne/ evt. opdeling?
« Svar #14 Dato: 04 ſeptember , 2013, 11:05 »
De små- både dværgmaran og de to eng. araucanere er altså nederst i flokken nu- Bettefis som værende hane er undtaget. De store er ret dominerende, og Sanne, min enlige Orpington, er ikke med i førergruppen......
 På een måde var det jo herligt at bringe rester fra køkkenet, som alle var begejstrede for, men de små+ Sanne får altså hak  :(
 Jeg tænker lidt på at dele dem op, når det store skur kommer og tilføje endnu en hane............!?? INGEN af naboerne har klaget over Bettefis endnu, og vi møder dem dagligt på tur med hundene  :)
www.DFfR.dk