Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Åh nej orm :-(  (Læst 5761 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

• Passiv bruger
Åh nej orm :-(
« Dato: 19 August , 2013, 07:25 »
Nu har jeg stort set haft AL utøj inden for et par måneder..så.hvorfor skulle jeg forskånes for orm !?!?

Hjælp, hvad gør jeg? Der er et par tråde herinde, men.ingen giver klart svar, synes jeg.. Er der noget, jeg kan bestille fra nettet, evt England, som I kender og har god erfaring med? Helst så kort tilbageholdelsestid som muligt!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Åh nej orm :-(
« Svar #1 Dato: 19 August , 2013, 08:18 »
Det er forbudt at indføre ormekur fra udlandet - desuden mener jeg, at de fleste hjemmesider i hele EU heldigvis efterhånden kræver recept for at sende ormekure.

Du skal bringe en gødningsprøve til dyrlægen, som så vil udlevere den rette kur i tilfæde af orm - alternativt kan du forsøge med en saltsyrekur, som mange mener virker mod orm.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline line70

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 August , 2013, 08:54 »
Mine høns har også lige haft orm - det er ikke særligt lækkert, heller ikke at de spiser dem direkte fra klatterne :(. Dyrlægen udskrev Panacur, som skal gives med en sprøjte direkte i næb i 4 dage (0,06 ml/kg pr dag) eller 1 større dosis een gang (0,25 ml/kg). Jeg fik et udprint af doseringskemaet, så jeg er 100 % sikker med hensyn til målene. Jeg fik at vide, at jeg skulle gentage behandlingen efter 3 uger for at være sikker. Tilbageholdelsestiden er 7 dage. Jeg afleverede ikke gødningsprøve, men jeg forklarede hvordan ormene så ud (lange hvide tynde orm). De andre midler, der findes, kunne han ikke give mig, da de skulle bestilles hjem i store mængder. Mine høns er gået lidt i stå med æglægning enten pga af ormene eller kuren. Han sagde desuden, at han havde fået utrolig mange henvendelser omkring orm og høns den sidste måned.
Held og lykke med det.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 24 August , 2013, 23:23 »
Hvad er det for noget med at Panacur ikke virker og det eneste, der dur, er Ivomectin?? Som jo altså har en tilbageholdelsestid på 45 dage for.både.æg.og slagt!?!? Flere, der har tips og råd??
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Connie

• Bruger
« Svar #4 Dato: 24 August , 2013, 23:28 »
Hvordan ser du, at de har orm ?
Smitter det de andre ?
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 24 August , 2013, 23:42 »
De fleste husdyr har orm i en eller anden udstrækning. Det gælder heste, kvæg, grise, geder, hunde, katte, høns osv
Raske dyr kan normalt regulere det man betegner som 'ormetrykket', således at de lever med at have orm. Deres immunforsvar sørger for at holde mængden nede på et niveau som kroppen/dyret kan klare at leve med. Bliver et dyr ramt af andre lidelser og derved svækket, stiger ormetrykket imidlertid, og ormene kan efterfølgende udgøre en fare for dyrets helbred/liv, og behandling er så et 'must'.

@ Metmus
Hvis du har observeret en enkelt eller et par orm i klatter, men hønsene ellers er sunde og raske at se til, ville jeg umiddelbart først prøve med saltsyrekuren. Kuren er 20 ml saltsyre pr 10 liter vand i en uges tid.
Er hønsene syge at se på, er det nok bedst at få dem i medicinsk behandling pr omgående.
Mvh
Erik Andersen

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 25 August , 2013, 09:29 »
Det er lige netop som Erik skriver, nemlig at orm er en naturlig del at fjerkræs tarmflora, som det er hos alle husdyr.
Kun ved stress (flytning, sygdom mv.) kan orme antal eksplodere, og dyrene bliver syge af dette. I sådanne tilfælde skal der selvfølgelig gøres noget. Ellers er det min opfattelse at det medicin man fylder i sine høns, skader meget mere end et lille ormetryk gør.

Jeg har aldrig syge høns, og den eneste medicin jeg bruger er øksen. Samtidig har jeg bemærket at det ofte er hvor det behandles ofte for alting, at man hører om syge dyr ustandeselig.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 25 August , 2013, 23:54 »
Samtidig har jeg bemærket at det ofte er hvor det behandles ofte for alting, at man hører om syge dyr ustandeselig.

Forkert brug eller overforbrug af medicin øger risikoen for at få resistente bakterier og parasitter, ikke at forglemme. Alt med måde.
Mvh
Erik Andersen

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 26 August , 2013, 19:16 »
Erik.. Mine dyr er yderst friske og livlige at se på, og vi nærmer os jo slagtesæsonen, hvor jeg har en del, der skal i fryseren, så jeg vil jo helst undgå medicin. Men ja..jeg har observeret orm i klatterne, og hønsene vil jo æde dem (adder!), og det er på trods af at jeg forsøger at muge rigtig mange klatter ud af hønsegården dagligt. Jeg har imidlertid bestilt noget Verm-x fra England (hvis de altså vil sende til DK), som jeg går og venter på..noget naturligt fremstillet (og dyrt).. Jeg har bare ALDRIg set orm derude før nu, og så tænkte jeg, at det måske er derfor, at mine racehøns så at sige INGEN æg lægger og hybriderne lægger æg på 40-50 gram :-\
Mette

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 27 August , 2013, 23:30 »
@Mette
Jeg så ikke dette indlæg i går, men jeg tror vi klarede den på PM's.

Vil dog godt lige afklare en enkelt ting i det du skriver. De orm hønsene måtte spise fra klatterne, er jeg ret overbevist om, tilgår hønsene som proteintilskud, og bliver ikke til nye orm i tarmen. Jeg tvivler på at de klarer turen forbi 'hønsekværnen' med livet i behold. Smitte med orm er normalt via æg eller (bændelorm) afkastede led fra ormene, og mange orm kræver desuden en mellemvært i deres livscyklus.
Mvh
Erik Andersen

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 28 August , 2013, 22:14 »
Jeg forsøger saltsyrekuren til at starte med. Verm-x fra England kunne ikke lade sig gøre.. jojo, de henviste da og videregav min bestilling til deres danske leverandør, som så.ville have 635 kr for 1,5 kg urtepiller, som det jo egentligt er, mod  kun 411 kr som de skulle have i England (begge dele inkl porto), så det gider jeg ikke have alligevel :-\
Mette