Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kan man gøre en høne tam, og hvordan?  (Læst 10520 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Karina M. Beck

• Passiv bruger
    • Mindset Coaching
Kan man gøre en høne tam, og hvordan?
« Dato: 18 August , 2013, 23:37 »
Hejsa.
Så er det mig igen - nu har jeg fået den ide, at jeg gerne vil have nogle høns som er lidt tamme. Skal snart have barnebarn og har fået nogle 12 - 14 ugers kyllinger (purhøns) som det kunne være sjovt at gøre tamme, så de er nemme at tage op og kæle lidt med, når barnebarnet er på besøg f.eks.
Jeg bruger en del tid inde i gården på at sidde og kigge på dem, mens jeg drikke en kop kaffe eller to  :) Jeg har også prøvet at håndfodre med salat men det er kun den voksne og den ene hanekylling som "tør" - og desuden jager den voksne alle kyllingerne væk, så hun kan få det hele selv  ;D
Nu har jeg smidt havestolen ud, og tænker jeg skal have en lav skammel ind i gården i stedet for, så jeg kommer mere ned i niveau. De er meget meget svære at fange.... så det har jeg lidt opgivet... måske er det dumt?
Hvad gør i andre, hvis jeg altså ikke er den eneste skøre hønseejer, som har gang i projekt tæmning af høns?  ;D
God dag :-)

0,2 Wyandotter sort
0,1 Wyandotter Blå
0,2 Voksne børn
1,0 Mand
1,0 Coton De Tulear
1,0 Norsk skovkat
0,1 Dansk Varmblodshest

Offline Høne

• Passiv bruger
Sv: Kan man gøre en høne tam, og hvordan?
« Svar #1 Dato: 19 August , 2013, 09:23 »
Du er bestemt ikke den eneste skøre hønse ejer ;)

Jeg tror det kommer meget an på racen, jeg har haft blomsterhøns og de blev aldrig rigtig tamme. Nu har vi lige fået maran kyllinger og dem håber jeg meget jeg kan gøre tamme.

Hvis de skal være tamme, skal de i hænderne helt fra små og så tror jeg det er en god ide at fodre dem med hånden.
Go fornøjelse :D

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 19 August , 2013, 09:36 »
Det er meget forskelligt. Nogle høns er meget tamme, og andre ikke. Jeg har fået voksne høns ind der blev tamme i løbet af ca. 1 måned ved den metode du selv nævner, og jeg har også fået voksne høns til flokken, som her to år efter, stadig tror, at jeg vil slå dem ihjel når jeg sætter mig på hug for at håndfodre dem og resten af flokken.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 19 August , 2013, 13:18 »
Prøv at sætte dig helt ned på jorden, måske i skrædderstilling på et gl tæppe eller avis. Tag deres yndlingsmad ,majs, revet ost, kød eller fedt, i hånden, og hold hånden ind til din krop, så de skal komme helt hen til dig, for at få lækkerbiskerne. Sid helt stille så skal de nok komme, hvis de ikke gør det, kan det måske slet ikke lade sig gøre.

Held og lykke /o
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline akmc

• Bruger
« Svar #4 Dato: 19 August , 2013, 14:10 »
De mest tamme høns jeg har / har haft er Isa Brown,Faverolles og australorps, de er simpelt fantastiske. jeg er enig i at Blomster høns nok aldrig bliver tamme :)

Mvh Christian
0.4 Røde Amerikanere
0.2 Grünleger
0.4 Hvid italiener
0.2 Homo sapiens

Offline Karina M. Beck

• Passiv bruger
    • Mindset Coaching
« Svar #5 Dato: 19 August , 2013, 14:13 »
Tak for gode ideer  /o

Jeg har næsten lige sidder dernede med kogt æg blandet sammen med majs og havregryn og de ELSKEDE det - problemet er bare, at de to voksne høns holder de andre væk - de hakker dem hårdt og den ene går rundt det meste af dagen og ser dobbelt så stor ud som hun plejer med nedsænkede vinger og skræmmer alt og alle væk, blot de tænker på at nærme sig.... så selvom jeg spredte det ud, var det ikke alle der fik  :( Sure mokke - Den anden voksne er skruk, så hun er jo bare permanent sur pt. så hende kunne de heller ikke komme til for.... De to voksne kan jeg ellers godt håndfodre med salat, agurk osv.....

0,2 Wyandotter sort
0,1 Wyandotter Blå
0,2 Voksne børn
1,0 Mand
1,0 Coton De Tulear
1,0 Norsk skovkat
0,1 Dansk Varmblodshest

Offline Karina M. Beck

• Passiv bruger
    • Mindset Coaching
« Svar #6 Dato: 19 August , 2013, 14:15 »
Ps. mine to voksne høns er store wyandotter og det er de 4 kyllinger også. Skal af med de tre, da det er hanekyllinger :-( Så er der en stor kylling 12 - 16 uger som er australorps, og to andre på samme alder som er Purhøns - de er nysgerrige men holdes væk af de andre... jeg har prøvet at sætte mig og spærre for de andre, men de tør ikke nærme sig mig :-(

0,2 Wyandotter sort
0,1 Wyandotter Blå
0,2 Voksne børn
1,0 Mand
1,0 Coton De Tulear
1,0 Norsk skovkat
0,1 Dansk Varmblodshest

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #7 Dato: 19 August , 2013, 14:54 »
Jeg har fået mig en hanekylling, som naturligt er meget kælen og tillidsfuld. Har faktiskt prøvet at holde lidt afstand til den, da den jo skal slagtes.
Skrukmor afviste kyllingerne da de var 3,5 uge gamle og de blev 5 uger i søndags.
De vil gerne flyve op på mig og sidde. Men specielt denne hanekylling prøver alt for at komme i kontakt med mig. Igår havde den sat sig på min skulder og ville ikke ned, den pippede højt når jeg forlod den og blev først glad når jeg kom tilbage.
Generelt synes jeg at det specielt er hanekyllingerne som gerne vil nusses.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Fr. Hønseløs

• Passiv bruger
  • Nu MED høns
« Svar #8 Dato: 19 August , 2013, 15:08 »
Hos os er det samme billede: To søde og tamme hanekyllinger som nærmest kappes om at være dejligst og én (kun én :() hønekylling som bare ikke vil have noget med os at gøre. Hummpf(min fornærmede lyd)
Mon hanerne ved at kun én får lov at blive? ???
Venlig hilsen Monica

2.1 sølv/sortrandede dværg wyandotter
0.0.1 blanding Dansk landrace/Andaluser
1.0 Andaluser
(de to sidste er min søn og min mand);)

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 19 August , 2013, 15:45 »
Det samme her, to hanekyllinger der er meget mere tamme end deres søster. 
Meget mærkeligt  <A
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Karina M. Beck

• Passiv bruger
    • Mindset Coaching
« Svar #10 Dato: 20 August , 2013, 21:58 »
Sjovt - sådan er det faktisk også med to af mine tre haner og her får ingen desværre lov til at blive. Ærgerligt man ikke kan lære en hane IKKE at gale  :-\

Nå men i dag har alle de 4 mindste kyllinger spist af hånd, og hønekyllingen endte jeg med at fange og tage op på armen - det var hun ikke helt tilfreds med, men var ikke blevet mere nervøs af det, for da jeg gik dernede 10 minutter senere stod hun som en af de forreste ved lågen og ventede på, om jeg kom med noget guf  ;D Desværre går det stadig lidt skidt med de tre nye kyllinger.. de får ingen plads af de andre...

0,2 Wyandotter sort
0,1 Wyandotter Blå
0,2 Voksne børn
1,0 Mand
1,0 Coton De Tulear
1,0 Norsk skovkat
0,1 Dansk Varmblodshest

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
« Svar #11 Dato: 21 August , 2013, 07:13 »
Min Sanne er også MEGET omhyggelig med hvilke dele, hun tager af køkkenaffaldet  :laugh: Rudy har naturligvis ikke haft mulighed for at give varieret kost til så stort et antal............. han giver vist "bare" optimalt startfoder til alle  :)
De andre spiser bare løs, når Sanne lader dem komme til  :angel:  ;D
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk