Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mere end ét hønsehus?  (Læst 3080 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vikkelsø

• Passiv bruger
Mere end ét hønsehus?
« Dato: 17 August , 2013, 22:35 »
Jeg er i fuld gang med at planlægge vores snarlige hønsehold, men jeg er lidt i tvivl om, hvad jeg skal gøre med hensyn til hønsehuset. Jeg vil gerne have et godt, stort hønsehus, så der er god plads til at udvide, når det givetvis griber om sig og vokser fra de 4-5 høner, vi har planlagt til...ja, det er jo ikke til at sige, men lysten til at udvide er der allerede!

Jeg har ikke lyst til at bygge det selv fra bunden, men omvendt synes jeg, at de færdige hønsehuse, jeg kan finde, enten er for små eller for bekostelige. Derfor kom jeg til at tænke på, om der er noget i vejen for at begynde med et lille hønsehus til de 4-5 høner, som vi skal have i første omgang, og så købe et hønsehus mere, når vi gerne vil udvide? Kan hønerne finde ud af at fordele sig, eller vil de bare mase sig ind i ét og samme hus hver aften?

Jeg ved godt, at jeg selvfølgelig kan dele dem op og have to flokke med hver deres hønsehus, men jeg vil helst have dem alle til at gå samlet.
0,6 Maran
0,1 Silke
0,2 Grønlæggere

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Mere end ét hønsehus?
« Svar #1 Dato: 17 August , 2013, 22:46 »
Hej Christina, og velkommen til forum :).

Jeg startede også med et hus, og nu har jeg tre ::). Hønsene går ind i hver sit hus, de ved udemærket godt hvor de bor, selv om de har mulighed for at gå ude sammen. Får en enkelt høne forvildet sig ind i en fremmed hønsegård og det bliver mørkt, går hun dog på pind i det fremmede hus. Det giver ind imellem lidt grå hår, når der skal tælles høns når det er mørkt, og der er en for meget her og en for lidt der ::).

Hvor stor en grund bor du på? En skurvogn er nemlig et rigtig godt alternativ til de dyre færdige hønsehuse, som ofte er i en ringe kvalitet. Vi fandt en skurvogn på ca. 10 m2 med indlagt strøm for 4000 kroner inkl. transport, og jeg er simpelthen så glad for det, selv om den er et stort og grimt skrummel at have stående.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #2 Dato: 17 August , 2013, 22:51 »
Jeg kender en som har købt et legehus på en teknisk skole for 1500kr. Det er dem som tømrerlærlingene går og laver. Der er da plads til lidt udvidelse og til en rimelig penge. Man skal dog selv lave en dør og sætte et vindue i.
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 17 August , 2013, 22:55 »
Jeg kender en som har købt et legehus på en teknisk skole for 1500kr. Det er dem som tømrerlærlingene går og laver. Der er da plads til lidt udvidelse og til en rimelig penge. Man skal dog selv lave en dør og sætte et vindue i.
Du har ret Janni. Huse fra tekniske skoler er som regel et godt køb, og kan også fås helt færdige. Nær Kalundborg koster de helt færdige huset 1500 kroner :D.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 18 August , 2013, 00:57 »
Og tager man en snak med den tekniske skole, kunne det tænkes at projektet for næste hold tømrerlærlinge, kunne være et hønsehus.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Vikkelsø

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 August , 2013, 10:44 »
Tusind tak for jeres svar!

Der er lidt at tage med i overvejelserne. Vi skal i al fald have fat i en teknisk skole, for vi mangler faktisk også et legehus til vores små piger. Så måske vi kan slå to fluer med ét smæk?!
0,6 Maran
0,1 Silke
0,2 Grønlæggere