Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lys i hønsehuset til vinter - ledning?  (Læst 26411 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline RandiL

• Passiv bruger
Lys i hønsehuset til vinter - ledning?
« Dato: 17 August , 2013, 11:52 »
Ja vi har ikke indlagt el i hønsehuset (men der er store renoveringsplaner for 2014 ;-)). Der er dog maks 3 meter fra garagen (med el) og hønsehuset så jeg overvejer om jeg skulle smide en ledning fra garagen til hønsehuset og både få automatisk hønselem og lidt lys om morgenen i hønsehuset når der begynder at være mørkt.
Nogle der har prøvet noget lignende og lyder det helt hen i vejret?

Offline kristiank

• Bruger
Sv: Lys i hønsehuset til vinter - ledning?
« Svar #1 Dato: 17 August , 2013, 12:01 »
forlængerledning  i 2 meters højde så klarer du den til 2014

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 17 August , 2013, 12:06 »
Vi trækker hver vinter en ledning fra vores skur og ca. 10 meter hen til dværgenes hønsehus. Kabeltromlen ligger på kanten af hønsegården, altså oppe, og strippes fast. Derefter en ledning fra tromlen og ind i huset. Det virker rigtig godt, og de små kan holde varmen hele vinteren igennem :).
« Senest Redigeret: 17 August , 2013, 12:11 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline jakobø

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 17 August , 2013, 12:21 »
Hvis du bruger et ordentligt gummi kabel og holder stik indendørs så er der ikke problemer

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 August , 2013, 13:08 »
Bare til info: hvis man sætter en forlængerledning fast, så betragtes det som fast installation, og det er dermed en ulovlig installation.
At lave el i sit hønsehus over en længere periode med forlængerledninger vil formentlig heller ikke få ros.

Vil klart anbefale at I får lavet en ordentlig permanent løsning. Hvis I f.eks. selv graver en rende til kablet, så kan en elektriker på et par timer have lavet en sikker og lovlig installation.

Mange bruger formuer på at lave hønsehuse, skaffe de rigtige stammer osv. Men vil ikke bruge et par tusind kr på ordentlige elinstallationer til både hønsenes og egen sikkerhed.

Men løsningen med forlængerledning virker selvfølgeligt... Der bliver lys...
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline RandiL

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 17 August , 2013, 13:52 »
Bare til info: hvis man sætter en forlængerledning fast, så betragtes det som fast installation, og det er dermed en ulovlig installation.
At lave el i sit hønsehus over en længere periode med forlængerledninger vil formentlig heller ikke få ros.

Vil klart anbefale at I får lavet en ordentlig permanent løsning. Hvis I f.eks. selv graver en rende til kablet, så kan en elektriker på et par timer have lavet en sikker og lovlig installation.

Mange bruger formuer på at lave hønsehuse, skaffe de rigtige stammer osv. Men vil ikke bruge et par tusind kr på ordentlige elinstallationer til både hønsenes og egen sikkerhed.

Nu er det jo netop en midlertidig løsning som jeg skriver da jeg har (store) planer om nyt hønsehus i 2014. Det nye Hønsehus skal ikke placeres samme sted som det nuværende så nej jeg vil ikke bruge +1000 kr på elinstallition nu som kun vil give mening i 6 måneder. Så hellere undvære :-)

Og tak til alle for input - vil se om det ikke kunne lade sig gøre

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #6 Dato: 17 August , 2013, 14:02 »
Vores løsning er heller ikke en permanent ordning. Et ny hønsehus der er noget større er planen.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Connie

• Bruger
« Svar #7 Dato: 17 August , 2013, 14:07 »

Hvad gør jeg så, når jeg ikke kan komme i jorden (hård lerjord) - og i øvrigt har placeret hønsegården, der hvor en rende evt. skulle placeres ?

Er der fornuftige muligheder for lys (med timer) i hønsehuset på batterier ?  Min hønselem fungerer på batterier, og det er jeg rigtig glad for, hvis jeg ikke lige er hjemme en enkelt nat eller to ...

Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #8 Dato: 17 August , 2013, 14:59 »
Vi havde sidste vinter sat en juletræskæde på juletræet inden det kom ind d. 23.dec.
Træet stod ca. 2 meter fra hønsehuset, men foran deres vindue. Pludselig fik vi fuldt hus på æggene, og det gik op for os det var pga. det lys fra juletræet som tændte fra kl. 6 og slukkede igen kl 11. Tændte igen 15:30og slukkede kl 23.

Da træet kom ind, klipsede Thomas kæden op inde hos hønsene, med timeren. Det er jo bestemt ikke fordi det hverken er en pæn løsning eller kraftigt lys, men akkurat nok til det ikke er kul sort, når man skal ud og åbne/lukke og så er bonussen æggene.

vi havde planer om ombygning af hønsehus og stald for i år, men der er sket så meget denne sæson, at det nok førster færdigt til foråret 2014. Jeg ved så ikke om en lyskæde er kriminel, men det bliver nok også løsningen for i år. OG nååår ja, så må vi nok købe en ny kæde til juletræet ;)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 17 August , 2013, 15:02 »
Jeg er ret sikker på at en meget stor del af hønsehusene her på siden er forsynet med en forlængerledning. Det er ulovligt i langt de fleste tilfælde, men det virker sikkert upåklageligt. Jeg er aut. Elinstallatør, og derfor kan jeg jo ikke råde dig til at lave noget ulovligt... ::)
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline RandiL

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 17 August , 2013, 15:46 »

Hvad gør jeg så, når jeg ikke kan komme i jorden (hård lerjord) - og i øvrigt har placeret hønsegården, der hvor en rende evt. skulle placeres ?

Er der fornuftige muligheder for lys (med timer) i hønsehuset på batterier ?  Min hønselem fungerer på batterier, og det er jeg rigtig glad for, hvis jeg ikke lige er hjemme en enkelt nat eller to ...
Må jeg spørge hvilken hønselem det er - lyder fantastisk med batteri!

Offline RandiL

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 17 August , 2013, 15:47 »
Det med juletræskæden er da fantastisk :-)

Offline Connie

• Bruger
« Svar #12 Dato: 17 August , 2013, 15:50 »
Må jeg spørge hvilken hønselem det er - lyder fantastisk med batteri!

Det er en, jeg har købt på en webshop i England ... nem at sætte op og programmere.
Man skal bare være opmærksom på, at der er to modeller - afhængig af hønselemmens vægt ...

http://flytesofancy.co.uk/chickenhouses/Chicken-Guard-Automatic-Door-Opener.html
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #13 Dato: 17 August , 2013, 15:54 »
Ja jule træskæden er en hurtig let løsning, og genere ikke hønsene med kraftigt lys.
Fik lige af vide af vores super dygtige elektriker, at det der gør den bæredygtig er den er rigtig ledning og fastgjort på eltavlen, dog må vi lige huske den enten skal graves ned eller fastgøres til en vejer. Det sidste bliver løsningen ;)
Hvor er jeg glad for vi har verdens sødeste og dygtigste elektrikker *p
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Connie

• Bruger
« Svar #14 Dato: 17 August , 2013, 16:02 »
Fik lige af vide af vores super dygtige elektriker, at det der gør den bæredygtig er den er rigtig ledning og fastgjort på eltavlen, dog må vi lige huske den enten skal graves ned eller fastgøres til en vejer.

Det sidste forstod jeg ikke lige - kan du forklare, hvordan I vil gøre det ?
Sidder jeres juletræskæde ind i el-tavlen ?  og hvordan vil I fastgøre ledningen ?
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner