Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Undervisning i det, at sidde på pind... ideer modtages....  (Læst 4166 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Karina M. Beck

• Passiv bruger
    • Mindset Coaching
Hejsa.

Jeg kan stadig ikke få mine høns og nu også 4 egne 6 ugers kyllinger og 3 stks. 12 ugers kyllinger til at sidde på pind. De VIL sove og skide i rederne - lukker jeg af, sidder de på bunden i huset - flytter jeg dem, sætter de sig også ud i bunden af huset. Sætter jeg dem på pind, hopper de af inden jeg når at give slip på dem..... suuuuuuk......
Jeg lukkede af i 10 dage og tænkte nu havde de lært det - så snart jeg ikke lukkede af, hoppede de igen i rederne. Så flyttede jeg dem i 14 dages periode men så blev den ene skruk og så gik den plan i vasken..
Egentlig er det lidt ligegyldig hvor de sover, en det er ikke lige meget at de skider i rederne som jeg så skal rengøre dagligt og tidligt, da de jo nogen gange lægger æg tidligt.... :o
God dag :-)

0,2 Wyandotter sort
0,1 Wyandotter Blå
0,2 Voksne børn
1,0 Mand
1,0 Coton De Tulear
1,0 Norsk skovkat
0,1 Dansk Varmblodshest

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Undervisning i det, at sidde på pind... ideer modtages....
« Svar #1 Dato: 17 August , 2013, 06:02 »
Sæt dem på pind, når det er ved at blive mørkt, høns kan ikke orientere sig i mørke.
Jeg er fuldstændig enig med dig, at det er upraktisk, at de sover i rederne :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline EMO

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 17 August , 2013, 06:25 »
Når mine kyllinger er seks uger, har de stadig lidt varme. Så de er slet ikke klar til at sove på en pind. Jeg har også læst, at det kan give skævt brystben, hvis kylingerne sidder på en pind i for tidlig en alder.
Jeg har også haft kyllinger, der sidder på kanten af en rede. Her har jeg lavet et stativ med en pind i lav højde og fjernet reden i nogle dage. Det har virket.
De fleste af mine kyllinger er før ellers siden begyndt at flyve op på pinden og sove dér. Jeg har endnu ikke tvunget mine høns eller kyllinger til at sove et bestemt sted. Hvis de ellers går ind i huset, må de sove, hvor de vil.
Håber at du finder en løsning.

Offline Karina M. Beck

• Passiv bruger
    • Mindset Coaching
« Svar #3 Dato: 18 August , 2013, 23:31 »
Nåh ja - jeg må da prøve når det er mørkt - så er det lige, hvordan jeg kan se noget, men måske noget med at vi er to og en lommelygte.... jeg må prøve - kan se at de 3 nye nu faktisk sover på pind. Mine egne 4 smutter ind under skrukken og kyllingernes egen mor ligger alene i den anden rede - sikken en redelighed  :P
God dag :-)

0,2 Wyandotter sort
0,1 Wyandotter Blå
0,2 Voksne børn
1,0 Mand
1,0 Coton De Tulear
1,0 Norsk skovkat
0,1 Dansk Varmblodshest

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 18 August , 2013, 23:42 »
Det er ikke alle høns der ønsker at sove på pind. Nogle foretrækker en plads på gulvet, eller at sove i en redekasse.

Hos mig får de selv lov at vælge. Og resultatet er ca 45 pct på pind, 45 pct på gulv og 10 pct i redekasser.

De 10 pct i redekasserne kan forårsage lidt pletter på æggene, men jeg bruger alligevel ikke skallerne til noget.  :)

Mvh
Erik Andersen

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 19 August , 2013, 00:12 »
Når mine kyllinger er seks uger, har de stadig lidt varme. Så de er slet ikke klar til at sove på en pind. Jeg har også læst, at det kan give skævt brystben, hvis kylingerne sidder på en pind i for tidlig en alder.

Jeg har tvært imod læst, at de kan få skævt brystben, hvis de ikke sover på pind. Det synes jeg også giver mere mening, da de så ofte ligger lidt på siden, og måske altid den samme side. Mine kyllinger har mulighed for at sidde på pind helt fra starten, men gør det vist kun om dagen indtil de er lidt ældre. Har endnu aldrig konstateret et skævt brystben.

Høns skider jo en del i løbet af aften og nat. Det synes jeg under alle omstændigheder foregår bedst, hvis de sidder på pind. Det kan også give lidt sikkerhed i forhold til fx rotter som er mere mobile om natten end høns.

Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 19 August , 2013, 08:42 »
Mine gule orpington sover på gulvet, og mine tunge blandinger sover på pind, sammen med maranhønen,,,, de lette damer sover oppe på hegnet. 
Sådan er det her, alle sover der hvor de selv synes det er bedst,,,, mine redekasser er sorte baljer med plads til 2-3 høns, og der ligger kun en skruk

Før hen havde jeg æblegrene, og det er nok de bedste og mest brugte pinde jeg har kunne byde mine høns.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn