Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår er et barn gammel nok til at se en slagtning?  (Læst 2333 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
Sv: Hvornår er et barn gammel nok til at se en slagtning?
« Svar #15 Dato: 15 August , 2013, 13:53 »
Vores dreng på 5 har været med til det han ville af det siden han var 3 år.Han synes det er spændende.Jeg syns det er vigtigt at børn lærer hvor maden kommer fra.Også at dyrene i butikkens køledisk kunne være og måske var ligeså kælen som dem herhjemme.
Når jeg tænker tilbage på slagtning fra jeg var barn så er det nok de hovedløse høner som bedstefar bare lod løbe til de lå stille.Sådan er det IKKE her.Hvert dyr blir holdt til de er færdige med at sprælle.
I børnehaven hvor jeg arbejder har børnene også haft mulighed for at se hvad man gør ved en sur hane.Hvis de ikke ville se på kunne de gå om på legepladsen på den anden side af huset.Kan I gætte hvor de var ? De aller fleste synes det var vildt spændende at være med.De nærstuderede hovedet.Trak lidt fjer ud og mærkede på den lune krop.Og nærmest sloges om hanens smukke vinge og halefjer bagefter.Jeg holder som voksen meget af børns sunde nysgerrighed.Og vi andre (gamle) Skal lade dem udfolde sig selv om vi synes det er lidt gys.Jeg er glad for at have mulighed for at give dem en oplevelse de måske ellers aldrig ville have fået.
Lad dog børnene deltage hvis de vil :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #16 Dato: 15 August , 2013, 14:23 »
Jeg har en på 28 der ikke er gammel nok endnu...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 15 August , 2013, 19:33 »
Ha, ha finn  ;D

Da vi havde 7 års børnefødselsdag med hele klassen her i sommers holdt vi æggeløb.
Flere børn spurgte om det var "ægte" æg ...
en spurgte hvad der var indeni ...
og slutteligt så var der jo flere der tabte deres æg, deres rå æg, og bare stod måbende ...

8)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #18 Dato: 15 August , 2013, 21:26 »
Jamen, jeg er helt enig med langt de fleste af jer. Jeg var vel selv 3-4 år, da jeg begyndte at overvære slagtning af høns og grise. Det generede mig ikke, det var tvært i mod meget spændende. Jeg husker tydeligt, hvordan min far svingede hønen to gange rundt, knaldede hovedet i blokken, hukkede hovedet af, og lod hønen spæne uden hoved :o ::). Det var da det vildeste at opleve som barn. Også det med grisene, som hang i min farmors lade, hvorefter de blev kørt hjem i mine forældres garage og parteret. Hovedet og indvoldene var rigtig spændene at kigge på, men jeg kunne ikke li' lugten af de finker min mormor og mor kogte af indmaden <R.

I dag er jeg helst fri, men jeg synes at børnene skal have lov til at være med. Helt bestemt. Som Nimrod skriver, er det sundt for ungerne at lære, at maden ikke kommer fra en plasticbakke i Netto, men kommer fra et levende dyr.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #19 Dato: 15 August , 2013, 22:25 »
Det der forvirrer mig lidt i dag, er at jeg kan huske sprællende grise på kødkroge, halsstukkede men ikke døde!??? ala halalslagning? Begge mine bedsteforældre er døde for mange år siden, kan ikke spørges og måske husker jeg forkert?

Det du husker, er nok de sidste kramper fra dyret, lidt ligesom når en høne render rundt uden hovede. Dyret er dødt, hjernen har ingen funktion mere, kroppen har bare ikke fundet ud af det. Min egen søn har været med til og slagte høns og været med på jagt, fiskeri mm siden omkring 5 års alderen. Jeg tror at hvis man forklarer børnene hvad der skal ske, hvordan det sker og hvorfor det sker, så tackler de det nok bedre i en ung alder end vi tror. Selvfølgelig skal det ske på en ordentlig måde, jeg bryder mig personligt ikke om hovedløse dyr der render rundt på græsplænen, så holder jeg hellere fast i dem til de ligger stille. Det virker ikke så morbid og kaotisk på mig
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 15 August , 2013, 23:14 »
Jeg er 57 og har ikke mod på slagtning, og det er ikke særlig smart, når jeg holder høns.
Jeg husker tydeligt da der blev slagtet da jeg var lille, især grise. Jeg HADEDE det >:( jeg nægtede at spise kød i lang tid( jeg var kun 5-8 år)

Jeg har aflivet et par kyllinger pga sygdom, og det var ikke det store problem. Men nu har jeg to hanekyllinger på 10 uger, og så er det noget andet. Nu er det jo personligheder . Det er det helt rigtige at slagte, naturligvis, men jeg kan ikke gøre det. Billederne vil følge mig, især om nattens i lang tid.
Jeg er godt klar over at nogen vil kalde mig en, nå ja, en kylling.

Så, hvis mine forældre levede, ville de svare på spørgsmålet: mere end 57 år!
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #21 Dato: 16 August , 2013, 09:02 »
Mon ikke det mere har at gøre med HVORDAN forældrene reagere ? Hvis de gør et stort drama ud af det, så bliver det også et stort drama.

Men hvis slagtning udføres hurtigt og forklarende uden høns som løber rundt uden hoveder, så tror jeg ikke børnene "tager skade af at se det".
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
« Svar #22 Dato: 16 August , 2013, 09:12 »
Jeg kalder uanset på hjælp fra en mere erfaren første gang............ første gang bliver sikkert om læænge, hvis jeg mister høns over hegnet fortsat  ::) Børnene bliver indbudt til at overvære, når det bliver aktuelt. Bedøvelsesslaget kan jeg nok ikke på høns jeg kender, men jeg er god til at rense og plukke (lært hos farmor)- resten kommer vel efterhånden........... Vi skal vist sørge for max antal tilladte høns altid, for at få lidt sværere ved at skelne mellem dem  :angel:
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
« Svar #23 Dato: 16 August , 2013, 12:44 »
Kort efter jeg skrev her kom min søn ind og fortalte hvordan far havde hugget hovedet af hønen og han sagde meget belærende til mig, at den altså ikke mærkede noget, for far havde gjort sådan at den var besvimet inden  ;)
Så manden min havde åbenbart skiftet mening  /o

Vh Rikke

Dejligt at høre  /o

Jeg tror, at det handler om at skabe en afslappet "ramme" for børnene (og en selv - er man usikker så er det nok ikke lige denne gang børnene skal være med  :) )

Jeg har slagtet mange høns og kyllinger tidligere, men på et tidspunkt da vores datter var ca. 5 var vi på besøg hos nogle venner med børn på nogenlunde samme alder - der skulle slagtes to hanekyllinger og vi sad - store som små - efter slagtnigen bænket om bordet og plukkede og tog ud - kiggede fine fjer og indvolde - en helt igennem positiv oplevelse  :)

Sidste år skulle jeg prøve at slagte kaniner - var noget usikker og havde allieret mig med min kones kollega - nu skulle det prøves  :o

Vi havde indkøbt 3 kaniner til opfedning (og evt. avl, hvis vi "kunne finde ud af det med at slagte") og datteren som nu var 13 havde fået en kælekanin, som hun dog hurtigt mistede interessen for, så jeg meddelte at den altså røg med, når vi skulle slagte  ::) "Nej - Buller er så søøøøøød", men den onde far  <A sagde jeg, at hun vist ikke havde kigget til kaninen de sidste 3 måneder  ;) Svaret var "Nå Ok så - men så vil jeg være med"  ;) Det kunne så af praktiske grunde (andre arrangementer) ikke lade sig gøre, men hun spiste begejstret af "Buller", da han blev serveret næste aften som "høns-i-asparges"  /o
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
« Svar #24 Dato: 16 August , 2013, 12:52 »
Det går da helt galt med antallet af indlæg fra min side  :o
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Andnick

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 16 August , 2013, 18:23 »

Jeg var ikke ret gammel da jeg så en slagtning, og har ikke siden taget skade af denne oplevelse.

Man bør huske at det er nødvendigt at slagte eller dræbe for at få mad på bordet.

Nick.

Offline alex1981

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 16 August , 2013, 20:57 »
jeg har self prøvet øksen så snart jeg var stærkt nok til lufte den, og det var min egen købte kyllinger,
så jeg vil sige, ta ungene med så snart de kan  og de må gerne prøve plukke lidt.