Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvornår er de voksne  (Læst 2529 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pernillekrohn

• Passiv bruger
hvornår er de voksne
« Dato: 12 August , 2013, 14:00 »
Jeg har fire Maranhøns, og jeg har en forventning om at de skal blive store høns på 3- 3,5 kg. De er nu ca. 30 uger gamle og vejer vel max 1½ kg. De har lagt æg siden de var ca 22 uger, men æggene vejer fortsat kun ca 45 gr. Er det mig der er for utålmodig når jeg synes at de skulle være vokset mere - eller er jeg kommet til at købe dværghøns? ???
På forhånd tak for altid brugbare svar  :)
4,1 Sort Australorps

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: hvornår er de voksne
« Svar #1 Dato: 12 August , 2013, 15:59 »
Jeg tror du har fået fat i hanevægten. Men blev da lige nysgerrig og gik ud og snuppede en af mine og satte på vægten;2,3 kg. Jeg fandt et sted at der står vægten for maranhøner og den skal ligge på ca 2,5-3kg. Så jeg vil gætte på at det er dværge du har fået. Æggene er også små, hvis det var stor størrelse. De fire æg jeg lige har taget ind har en gennemsnits vægt på 68 g.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 12 August , 2013, 16:10 »
Standard vægten for racen Maran er :
Haner min. 3,1- 3,6 kg.
Høner min. 2,5-3,1 kg.

Og for Dværg Maran :
Haner max. 1000-1100 gram.
Høner max. 900-1000 gram.

Så er spørgsmålet så hvordan og hvorfra de kommer, for det er meget nemt at lave de store racer høns alt for små.

Især hvis man er ligeglad med standarder og avler på ret og kravl.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pernillekrohn

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 13 August , 2013, 08:43 »
Tak for jeres svar. Det er nu så rart at kunne få svar på sine spørgsmål af erfarne mennesker, når man bare selv er nybegynder  :)

Jeg har købt hønsene hos "Bangs hønniker" på midtsjælland - og det var måske ikke så smart  ???
Nå - de er jo meget fine alligevel, men næste hold skal jeg nok være bedre klædt på inden jeg køber.
Er det rigtigt forstået på jeres svar, at hønsene er "voksne" nu som 30 uger gamle?
4,1 Sort Australorps

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 13 August , 2013, 21:22 »
Jeg tænkte nok at de kommer fra et hønseri, som masseproducerer høns, som lægger brune æg, fordi det lige nu er meget moderne med brune æg.
Og de fleste folk er generelt også ligeglade med hvordan selve hønsene ser ud.

Bare se alle annoncerne hvor folk efterlyser Maran, hvor deres eneste kriterie er at de skal lægge meget mørkebrune æg.

Hvor ægte de er dem fra rugerier tja... en ting er ihvertfald sikkert og det er at de ihvertfald ikke er avlet efter standarden for racen.

Men de er ihvertfald kontollerede i h.... og r.. og kommer sikkert også til at lægge mange æg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub