Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fodring af ænder??  (Læst 4293 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nadja

• Passiv bruger
Fodring af ænder??
« Dato: 10 August , 2013, 21:22 »
Hej alle

Vi har 10 indiske løbeænder fra uge 19, som vi startede med at fodre med startfoder og nu giver opvækst/voksefoder. Efter anbefaling fra Raunsmeden som vi købte af, har vi fodret i sådan en foderbeholder som man også bruger til høns - hvilket har resulteret i at foderet bliver dårligt fordi de snasker i det med vandet  /d

Min morfar var så på besøg forleden og sagde at sådan skulle de slet ikke have foder, men at de skulle have det blandet op med vand i en spand eller lignende og kun lige nok til at de spiste det hele op?  ???

Derudover har jeg overvejet om de virkelig behøves at have foder og vand i deres hus (som er et rum bygget i vores lade) hvor de er om natten (fra ca. 21.30 til 6.30) da de sviner helt ind i h*lvede med det foder og vand  /d  Er det nok at de kun har adgang til det i dagstimerne??

Vi har lige ledes høns som får hvede og tilskudsfoder, jeg tænkte endvidere om ænderne må få hvede?

Håber at høre fra nogen der kan rådgive mig, jeg føler mig lidt på herrens mark  :angel:

God weekend!  8)
Mvh Nadja

1.3 Silkehøns
0.2 Araucana

Offline maja1981

• Bruger
Sv: Fodring af ænder??
« Svar #1 Dato: 10 August , 2013, 22:05 »
mine moskusænder får deres foder tørt og i en eller anden form for fladt underlag. de skovler jo mere deres mad op.

jeg har så vand i rimelig nærhed da de jo godt kan lide at skylle efter.

jeg fodrer med hvede, byg og tilskudsfoder. de starter som daggamle med start foder og blander så mere og mere kværnet korn i efterhånden som de vokser.

mine går ude med små huse de kan gå ind i, derfor bestemmer de selv hvornår de spiser og drikker. alt mit foder står ude med en form for overdækning så det ikke bliver vådt af regn. jeg vil mene de kan klare sig uden vand og foder, hvis det kun er for natten. er det længere tid i huset vil jeg sige de skal have ihvertfald vand.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 10 August , 2013, 22:28 »
jeg kan kun tilslutte mig Maja og sige, at de behøver slet ikke at få opblødt foder og behøver ikke få vand/mad om natten, det har mine aldrig gjort, jeg ved lige præcis hvad du mener når du siger at de sviner   ;)
mine får mad ude og vand i nærheden - lige som Majas, og efter startfoder går vi over til vokse og korn(byg/hvede)., plus går de så rundt og roder i haven...
høns, ænder, hunde, katte...

Offline lilleholm

• Bruger
« Svar #3 Dato: 11 August , 2013, 09:45 »
Ænder kan sagtens klare sig uden våd-mad, når bare de har adgang til vand (så de kan skylle munden/halsen)

Mine ænder får dog alligevel både tør og vådt mad.
I øjeblikket bruger jeg foder til "vildt-opvækst" + lidt hel byg samt et skvat af Gra-mix.

3/4 af deres morgenmaden serveres i 2 gamle gryder (der fyldes med frisk vand efterfølgende = snadre mad).
Den sidste 1/4 af deres morgenmad serveres "tørt" i 1 gammel gryde et stykke fra snadre-maden.

Samme fremgangsmåde benyttes om eftermiddagen, når jeg serverer "aftensmad" for dem.

Hos mig er der ingen tvivl om at ænderne helst vil have Snadre-maden først.
Tør-fodret æder de først, når gryderne er tomme for snadre-mad.
Araucana (stor race) :
- 1.2 sorte (med tuffer).
- 1.2 sorte
- 0.2 splash
- 11.12 guld/sort hvedefarvet (kyllinger fra 2016)
- 7.10 hvid (kyllinger fra 2016)

dværg araucana (dværg race) :
- 1.2 vildfarvet (dansk baggrund)
- 2.1 guld/blå hvedefarvet (tysk baggrund, med tuffer)
- 2.3 vildfarvet (tysk baggrund, med tuffer)

dværg nøgenhals (dværg race)
- 6.10 sort
- 1.1 splash
Derudover har vi lidt Skånsk Blomsterhøne, Maran, & Brahma.