Jeg tror, at det kan gå meget hurtigt ned ad bakke, når grænsen, for hvor meget hønen kan klare, bliver overskredet.
Jeg har gået og været lykkelig over ikke at have haft utøj blandt mine høns i de 6 år, jeg har været hønseejer - men for en lille måned siden opdagede jeg pludselig en eftermiddag, at min super sunde førerhøne var blevet lidt bleg i sin store kam. Jeg tilskrev det den varme dag på omkring 30 grader - men næste morgen var hønen meget, meget træt og meget meget slap.
Vi tog til dyrlæge og straks...på trods af mine forsikringer om det modsatte, fandt dyrlægen lus...godt gemt i hønens fjerdragt - jeg havde ikke selv bemærket dem. Jeg mente jo så ikke, at hønen kunne blive så svag på så kort tid, men som dyrlægen sagde, så var hønen sikkert blevet spist af i flere uger, og på et tidspunkt bliver grænsen overskredet - for at pointere, hvor lidt blod min høne havde tilbage, sagde hun, at havde det ikke været en høne, ville hun straks have givet blodtransfusion.
Hønen blev straks behandlet...og resten af flokken, da vi kom hjem - og allerede efter to dage kunne jeg se en mærkbar bedring i min førerhøne, som dyrlægen kun havde givet 50/50% chance.
Det samme gør sig sikkert gældende mht til orm
....eller...kunne det være lus?? som i vores tilfælde