Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kalkben - behandle hvor længe med olie?  (Læst 2488 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lui

• Bruger
Kalkben - behandle hvor længe med olie?
« Dato: 03 August , 2013, 23:58 »
Hej alle :)
Da jeg fik mine høns gratis i december(ejeren ville ikke mere have høns) modtog jeg med glæde de 4+1 hane  ;D undrede mig dog over, at deres ben var noget fortykkede, men glemte det igen...de er så senere blevet til 10 styks.
Men så begyndte Sorte, min yndlings tamme høne at halte og det gav jo anledning til bekymring, og kort efter  begyndte en anden også at halte kraftigt, så jeg undersøgte hvad det kunne være og lærte begrebet kalkben at kende.  :'(
Det er sket for nylig alt det her. Det er gået op for mig, at alle 5 gamle dyr har det, især hanen og to af hønerne, og jeg er bare så glad for dem, så de skal jo bare kureres.
Der er dog så mange forskellige gode forslag til hvad man kan gøre, jeg håber bare at madolie og rengøring vil kunne hjælpe. Så jeg skruppede huset idag, især siddepindene, i en blanding af rodalon og brun sæbe, og her til aften lykkedes det så at tage hver og en og dyppe deres ben og tæer i madolien. Åh altså den høne der har haltet kraftigt i går og idag, jeg kunne se at et lille stykke fod var næsten brækket af og den faldt af da jeg dyppede i glasset med olien...stakkels hende  :( Jeg håber bare sådan, det er nok med olien...ellers må jeg igang med vaseline, Nix, insektspray, lugtfri petroleum osv...
Men ved I hvor længe jeg skal dyppe deres tæer hver aften?
Gode råd modtages meget gerne  :)

Mange hilsner og tak

sølv sort båndet brahma hane og høne, samt en hvid, sort og flere grå nuancer brahma høner

Stor flok af gl. danske landhøns.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Kalkben - behandle hvor længe med olie?
« Svar #1 Dato: 04 August , 2013, 00:15 »
Åh altså den høne der har haltet kraftigt i går og idag, jeg kunne se at et lille stykke fod var næsten brækket af og den faldt af da jeg dyppede i glasset med olien...stakkels hende 

Mon dog at det er et stykke af foden der er brækket af? Det skulle helst ikke ske selv ved voldsomme tilfælde af kalkbensmideangreb. Men hvis man ikke er opmærksom på problemet kan kalkdannelserne blive ganske store.

Interval for fodbad?

Hvis angrebet er svært ville jeg behandle med madolie hver 2-3 dag i begyndelsen. Når der kan ses klar bedring kan intervallet strækkes.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lui

• Bruger
Sv: Kalkben - behandle hvor længe med olie?
« Svar #2 Dato: 04 August , 2013, 18:58 »
Du har ret  :)
Det har jeg vist misforstået...det er selvfølgelig ikke en del af foden ( men kan give sår?)
Heldigvis ikke en del af foden  :)
sølv sort båndet brahma hane og høne, samt en hvid, sort og flere grå nuancer brahma høner

Stor flok af gl. danske landhøns.