Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vagtler der hakker hinanden?  (Læst 2950 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline DLmor

• Passiv bruger
Vagtler der hakker hinanden?
« Dato: 31 Juli , 2013, 13:52 »
Hej,  jeg har efter flere års ønske endelig fået anskaffet mig et par kineser vagtler,  2 høner og en kok. Jeg har haft dem et par uger nu,  og det virker som om de trives og er glade for hinanden. De flakser ikke længere vildt rundt når jeg fodrer og giver vand,  og det virker som om den modige af dem (en af hønerne) henter de andre når de skal spise. De ligger for det meste sammen i en klump, sandbader eller spiser. Men de er alle 3 helt skaldede nærmest som en omvendt tomahawk og ser forfærdelige ud - også hanen. Har søgt forgæves på nettet men håber nogen herinde kan hjælpe - hvad går der galt? Jeg har aldrig set dem jagte eller hakke hinanden, så det må næsten ske om natten? De har et 2-delt udendørs anlæg,  hvoraf de kun gider bruge den ene halvdel så det kan vel dårligt være plads mangel og loftet er foret med et tykt lag skum i tilfælde af at de skulle ramme det om natten. Vil bare have de søde små skal have det godt,  men aner ikke mine levende råd.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Vagtler der hakker hinanden?
« Svar #1 Dato: 31 Juli , 2013, 14:10 »
Det kan jo muligvis ske ved at de flyver op og slår hovedet på noget. Er du sikker på der ikke er noget de kan ramme? De kan være lidt nervøse af sig, og der skal ikke meget til før de flyver i vejret, især ikke når det er mørkt.

Så de sådan ud, da du fik dem? Kan der evt være noget, der skræmmer dem om natten? Overvej muligheden for et svagt lys hos dem om natten lige indtil de falder ordentlig til.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline DLmor

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 31 Juli , 2013, 19:13 »
Tak for hurtigt svar. Hele loftet i anlægget er dækket af skum,  men der er da huse, små broer og andre ting derinde de kan flyve ind i - men det ville da være synd at fjerne deres skjulesteder, dem er de så glade for. Der var intet da vi hentede dem,  så det er noget der er kommet her. Synes det bliver værre, overvejer at give op og forære dem væk,  det var jo ikke meningen de ikke skulle have det godt. Anlægget står på vores lukkede terrasse i et hjørne så der burde ikke komme katte ol men man ved jo aldrig. Der er ret mange solcelle lamper derude,  så jeg flytter straks nogen helt derhen,  og håber det måske hjælper lidt!

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #3 Dato: 31 Juli , 2013, 19:40 »
Det var da synd hvis du skulle opgive dem... Men kineserne er altså også meget forskellige. Generelt er maskinudrugede lidt bims. Mere nervøse og er som regel dårlige forældre også. Ved du om dine er fra maskine?

Men jeg krydser fingre for at du finder en løsning. Har du forresten overvejet om de kan ha noget utøj af en art? Jeg har ikke så meget forstand på utøj, da jeg (7-9-13) aldrig selv har oplevet det hos fuglene. Men måske andre kan byde ind ang. det?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Finn N R

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 01 August , 2013, 05:09 »
Du skriver, at du har 1 hane og 2 høner, heri kan problemet ligge, da vagtler er parhøns. Hvis de går i en større flok, er der normalt heller ingen problemer. Japanske vagtler (jumbo og lign.) er undtagelsen, da de parrer næsten uafbrudt, og man derfor har 3-5 høner pr. hane, for at skåne hønen.
venlig hilsen Finn
ejer af: dværg Sussex i de 5 godkente farver i DK.
Strasser i 8 farver, af den gamle type, som kan flyve
medlem af DFfR: http://www.racefjerkrae.dk
Special klubben for Sussex
Herning Fjerkræklub
Ringkøbing-Skjern Fjerkræklub
Prydfjerkræ
Egen hjemmeside: http://www.finnsfugle.dk