Meget sunde høns. Kan være svære at holde inde. Ivrigt fødesøgende, hvilket vil sige at de elsker at komme ud på friland og skrabe, hakke og tulle rundt. De lægger mange æg, men mine er ikke specielt gode til at lægge dem i redekasserne. De er nemme at gøre tillidsfulde, men bliver sjældent tamme og kælne som de større tungere racer. Selv om de kan flyve og elsker at løbe frit i haven, så kommer de altid hjem om aftenen til hønsegården. Unghanesteg af landhane er noget af det fineste hønsekød jeg har smagt. En landhane vejer omkring 1,3 kg slagtet vægt, og det er det samme som en købekylling, men den mætter meget mere. Jeg har mand og 2 teenagesønner, og en købekylling kunne ikke mætte os alle 4 da vi stadig købte den slags og børnene var små, men en landhane kan næsten give mad i to dage. Eller aftensmad til 4 og frokost til 2 næste dag. Hønerne er som oftest gode skrukkere og kyllingeførere. Jeg synes det er en dejlig race, men de kan give lidt ekstra arbejde når æggene skal findes. Og så er det jo vores nationalrace.