Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mine ællinger plukker vinge fjer af hinanden!!!  (Læst 3571 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lineandersen

• Passiv bruger
Mine ællinger plukker vinge fjer af hinanden!!!
« Dato: 23 Juli , 2013, 16:03 »
Vi har en flok moskus ællinger på ca. 7 uger, som på det sidste er begyndt at plukke hinandens vingefjer af :-(
Det startede vist ved at vores moskus andrik bed ud efter dem når de kom for tæt på foderet når han var i gang med at spise - det løste vi ved at lave ekstra fodersteder.
Senere opdagede vi at deres mor også plukkede dem, og sågar spiste de små fjer der kom af. Nu gør ællingerne det ved hinanden, også her spiser de fjerene, og vi har nu måtte isolerer 3 af dem hver for sig, da de blødte en del ved det :-(
Er det et problem nogle andre kender til??
Det er virkelig frustrerende, både for os, men især for ællingerne, da de jo helst vil ligge sammen....også selvom de napper hinandens fjer af....
Kan det være foderet der er noget galt dem, eller er det måske "bare" fordi de har fået en dårlig vane?
Vi har fodret dem med starterfoder de første 4-5 uger og med lidt hvede ved siden af. De er nu kommet på andekræs og opvækst foder samt hvede ved siden af. Skaller har de også adgang til.
De går i en indhegning på ca. 800 m2 med masser af græs (som de har haft adgang til siden de var 2 uger gamle,  og har flere bade rundt omkring,  så er ret sikker på at det ikke er pladsbetinget. Desuden vil de jo helst ligge sammen alle sammen, så tror egentlig at de har det godt med hinanden...

Nogle gode råd???
Pt: 3 hunde, 8 katte,  3 kaniner, 1.4 dværg barnevelder, 2.3 løbeænder, 3.4 moskusænder, 1.2 sussex, 4.4 blandinger

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Mine ællinger plukker vinge fjer af hinanden!!!
« Svar #1 Dato: 23 Juli , 2013, 19:47 »
Nu får jeg nok på huden, men køb en spraydåse  hjortetaksolie,,, spray alle vinger, og slip hele flokken sammen igen,
Det stinker uhyrligt af tjære og askebæger, og ingen vil nappe i det, gentag hver uge i et stykke tid, til de har fundet på andet at beskæftige sig med.
Sæt eks,vis en halmballe ind til dem de kan splitte ad, og sørg endelig for at deres vand er så dybt at de kan få hovedet under, og skyllet næb og næsebor igennem.

Det virker på høns når de begynder at kanibaliserer på hinanden.. så mon ikke også det virker på ænder.

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lipu

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 24 Juli , 2013, 22:23 »
Vi har også oplevet nøjagtig det samme med vores ællinger og har sprøjtet dem hver 5. Dag ca I 3 uger og det er efterhånden på retur nu...
Mange hilsner Liselotte

Broget flok af rød amerikaner, guld/sort-randet wyandot, guld/hvid-randet wyandot, blå wyandotter og 'snegle-dræbere' alias hvide moskusænder.

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #3 Dato: 25 Juli , 2013, 00:10 »
jeg har hørt dette før og er blevet spurgt om det også. har aldrig haft dette problem selv - før i år. få af mine ællinger er også blevet nappet i vingerne.

det jeg har erfaret er at det er lige når de yderste vingefjer vokser ud gennem "rørene". jeg har kun set det på få ællinger ud af omkring 30 og i få dage. så vil tro det er fordi de kan se blodet i fjerene de gør det. så snart fjerene vokser lidt mere stopper det.

jeg syntes det har hjulpet på mine at de får blomkål at nappe i. (får indimellem en masse fra mit job) efter dette har jeg ikke set det mere.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline lineandersen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 Juli , 2013, 19:19 »
Okay, tak for svar :) jeg prøver med olien :)
Pt: 3 hunde, 8 katte,  3 kaniner, 1.4 dværg barnevelder, 2.3 løbeænder, 3.4 moskusænder, 1.2 sussex, 4.4 blandinger