Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Første kyller  (Læst 1922 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hotcut

• Passiv bruger
Første kyller
« Dato: 21 Juli , 2013, 08:55 »
Hej,

Vi har nu 2 ud af fire høner som er skrukke, i hver sin rede. 
Vi kunne godt tænke os at supplere dette med et par kyllinger - har allerede skrevet på efterlyses for æg :)

Et par spørgsmål melder sig.
Hvor højt kan kyllinger hoppe? Forstås; hvor lav skal brædtet foran redekassen være?
De ligger på hævede redekasser nu, som skal ned på gulvet. Skal jeg flytte dem mens de ligger på æggene?
Er det bedst kun at give den ene høne 6 æg, eller kan de få 3 hver? De vil komme til at ruge samme sted - vil de kunne "enes" om kylllingerne?

Og sidst men ikke mindst: er det en fin nok til på året at få kyllinger?

Mange spørgsmål, så håber i  kan hjælpe os :-D
Maran: 0.4.0
Isa Brown: 0.2.0
Vildtfarvede silker: 0.0.4

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Første kyller
« Svar #1 Dato: 21 Juli , 2013, 09:23 »
Et par spørgsmål melder sig.
Hvor højt kan kyllinger hoppe? Forstås; hvor lav skal brædtet foran redekassen være?
Kyllinger kan de første dage slet ikke hoppe. De kan med nød komme op over en mursten, men ikke mere end det.

De ligger på hævede redekasser nu, som skal ned på gulvet. Skal jeg flytte dem mens de ligger på æggene?
Jeg ville fra starten af flytte dem ned på gulvet, så skrukken ikke får idéer om at forlade kyllingerne når de kommer, fordi hun vil op i sin vante redekasse.

Er det bedst kun at give den ene høne 6 æg, eller kan de få 3 hver? De vil komme til at ruge samme sted - vil de kunne "enes" om kylllingerne?
Giv dem blot 3 hver, men husk at markere æggene med et kryds, så du kan kende forskel på dem, og de æg der kommer til, lagt af de to andre høner. Seks æg er måske lige det mindste antal at give dem, da det kan ske at klækkeresultatet er lavt, så du kun ender op med en eller to kyllinger. Jeg ville nok give dem seks æg hver, mindst ;).

Og sidst men ikke mindst: er det en fin nok til på året at få kyllinger?
Ja, det er helt fint. /o

Spændende med projekt kyllinger. Se mine svar oven over :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Hotcut

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 21 Juli , 2013, 10:26 »
Hej Tanja,

Tak for svarene og den gode information!
Jeg vil straks gå i gang med at lave en ny redekasse til de to der ikke er skruk, og sætte de andres ned på gulvet - med nogle mursten der leder ind og ud så de små kan komme til og fra :-)

Vi er ikke interesserede i at udvide bestanden meget, så nogle få kyllinger er helt fint - og hvis der er en hane iblandt vil naboerne nok acceptere det ;)

Så håber vi bare at der er nogen med rugeæg der kan levere :)
De har ligget skruk en uges tid nu - så er vel ikke for sent??
Maran: 0.4.0
Isa Brown: 0.2.0
Vildtfarvede silker: 0.0.4

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 21 Juli , 2013, 10:32 »
Nej flyt dem bare nu. Det er fint. Når de får kyllingerne er det bedst at skille dem, da kun få skrukker kan enes om kyllingerne. Du risikerer at de hakker kyllingerne ihjel i jalousi :-\. Det kan godt gå godt med to skrukker, men det kan også gå galt.

Held og lykke med at finde rugeæg - jeg kan se at du søger maranæg - de er i høj kurs og svære at finde, men jeg håber det lykkes for dig *k.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"