Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår begynder en orpington at lægge æg..  (Læst 8602 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fru B

• Passiv bruger
  • Livet er kort -omfavn det!
Hvornår begynder en orpington at lægge æg..
« Dato: 17 Juli , 2013, 11:35 »
Hej alle  :)

Hvornår begynder en orpington at lægge æg og hvornår er de færdigt udvoksede?

Vil det give problemer med indavl hvis avlshanen er fra samme kuld som hønsene dvs. at de er hel- eller halvsøskende??
Mvh Charlotte :D

1,2 Orpington gul
0,1 Dorking sølvhalset(sølvgrå), 0,1 australorps 
1,3 Engelsk Araucana. 

1,0 Labrador
1,0 Kat
0,3 Galloway
2,0 Teenagere
1,0 ægtefælle

Offline Niels-Peter

• Passiv bruger
Sv: Hvornår begynder en orpington at lægge æg..
« Svar #1 Dato: 17 Juli , 2013, 22:10 »
man plejer at sige at en høne er færdigudvokset ved 22 uger og hanerne ved 26 uger, men så alligevel ikke helt. Hanerne udvikler sig fortsat en smule i månederne efter. Derudover er der nogle gener i forhold til farverne de ændre sig over tid.

Hønerne begynder også at lægge æg ved 22 ugers alderen, men forvent ikke det helt stor. For de fleste høns falder det sammen med vinteren, hvor produktionen går ned. Så høns fra i år giver første en stabil produktion til foråret - alternativt kan du give den lidt lys på de mørke efterårs-eftermiddage.

Vedr. indavl, så er det ret almindeligt hos selv de bedste avlere, men det er klart at kvaliteten og fertiliteten falder år efter år. Jeg har gjort det til en vane at få lidt nyt blod ind hvert år. Jeg synes at alt for mange avlere lige pludseligt står med det problemer, som lidt frisk blod kunne have afværget.
« Senest Redigeret: 18 Juli , 2013, 22:53 Fra Niels-Peter »
Dværg orpington i farverne:
Sort, Sort/hvidplettet, Splash, Blå/randtegnede

Medlem af: DFfR, Amagerlands Fjerkræavlerforening, Landsklubben for Orpington

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 17 Juli , 2013, 23:18 »
Hvornår begynder en orpington at lægge æg

Min erfaring er at de fleste racehøns skal være ca 26 uger inden du kan forvente æg fra dem. Industrihøns (hybrider) er lidt tidligere, ca 20 uger.
Mvh
Erik Andersen

Offline Fru B

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 18 Juli , 2013, 10:33 »
Tak for svaret   :) Mente nok at der var noget med at racehøns begynder at lægge æg senere end industrihøns.

1,2 Orpington gul
1,3 Engelsk Araucana. 

1,0 Labrador
1,0 Kat
0,3 Galloway
2,0 Teenagere
1,0 ægtefælle

Offline Malene V

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 19 Juli , 2013, 09:46 »
Jeg har en blandet flok hønsebasser, der af 2 orpingtoner fra sidste forår. Jeg købte dem i oktober, hvor de var cirka 6 måneder, som var samme alder som de resterende. Den 22 december (den mørkeste tid) fik jeg det første æg, og alle startede op inden for en uge! Så de var altså cirka 8 måneder... De havde lys i hønsehuset fra 5.30-18, det har nok også været en hjælp  :)...

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 19 Juli , 2013, 09:56 »
Jeg syntes det er svært at angive en alder for æglægnings-start. Det kommer an på utrolig mange ting, såsom der er stor forskel på om de er udruget i febr./marts eller i juli/aug., der er forskel på hvordan der fodres, samt om de har lys fra sen efterår og om vinteren.
Men når der tages højde for ovennævnte, så vil Orpington (ofte hos mig) kunne begynde æglægning når de er knap 6 mdr., og hvis de er sent udruget, fodres med foder med for lidt protein osv. så kan de sagten være 10-12 mdr. inden man ser det 1. æg.
Så sat lidt på spidsen, kan man sige at man bestemmer selv hvornår de skal starte inden for ½ til helt år gamle.

Offline Fru B

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 21 Juli , 2013, 17:16 »
Endnu engang tak for svaret  :)  /o dejligt med alle de super hjælpsomme fjerkræstosser  ;D

1,2 Orpington gul
1,3 Engelsk Araucana. 

1,0 Labrador
1,0 Kat
0,3 Galloway
2,0 Teenagere
1,0 ægtefælle