Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: kalkun hvorledes passes de  (Læst 10100 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tenna1972

• Passiv bruger
  • er kok,men kun af proffesion og ikke i hønsegården
kalkun hvorledes passes de
« Dato: 16 Juli , 2013, 13:45 »
ved ikkke om dette er postet det rigtige sted...
har købt 4 hvide kalkuner(ikke afh endnu) til slgtning når de er store nok.hvad køn er bedst at fede op.?hvad skal de have at spise?,kan de gå sammen med mine høns?må de få alle slags rester fra køkkenet?.hvad er den bedste slagtealder? regner med 2 stk skal steges hele som kalkunsteg, de 2 sidste skal slagtes når de er rigtig store, og parteres
indehaver af:
1,3 blå maran
0,2 farverolles-laksefarvet
1,0 cavalier king charles spaniel
0,1 alm huskat

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: kalkun hvorledes passes de
« Svar #1 Dato: 16 Juli , 2013, 14:19 »
Hvad der er bedst at fede op...?
Haner bliver en hel del større end hønerne men spiser selvfølgelig også tilsvarende mere foder. Men jeg har ikke observeret nogen forskel på kødets struktur hvis det er det du tænker på.
Det er jo smag og behag men jeg vil helst have haner da de bliver størst.

De spiser det samme som dine høns. Altså tilskudsfoder + korn. Eller fuldfoder. Alternativt kan du også fodre med svinefoder hvis du evt. kan få dette billigt.

Nogen har dem gående sammen med høns men ofte dør kalkunerne indenfor en måneds tid da høns ofte er bærere af en parasit der går under betegnelsen "Black head". Høns bliver ikke syge af dette men det er dødeligt for kalkuner. Jeg har haft kalkuner til opfedning i en del år. Det eneste år hvor jeg havde dem gående sammen med hønsene, døde de alle.

De må godt få rester fra køkkenet men er ikke lige så glade for det som eks. høns.

Slagtealderen afhænger jo af hvor store de skal være. De bliver nærmest ved med at vokse til de er 8-10 måneder gamle.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline tenna1972

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 16 Juli , 2013, 14:27 »
så må de hellere gå alene.hvor højt et hegn kan jeg nøjes med? jeg bor på landet og har adgang til både svinefoder og div kornsorter- så hvad er bedst at fodre dem op med? kan de gå indenfor hele tiden, for har en stor hønsegård inde i stalden, men der er ingen adgang ud til haven
indehaver af:
1,3 blå maran
0,1 alm huskat

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 16 Juli , 2013, 14:46 »
Hvis du vil fodre med korn så er det nok også en god idé at give dem tilskudsfoder, og det koster jo. Så jeg vil fortrække svinefoder, hvis man kan få det billigt. Hvis det var samme pris som fjerkræ foder, så ville jeg vælge et fjerkræ foder.

Du kan godt fede dem op indenfor men så går idéen om at lave noget godt kød, fra dyr der har levet godt, jo lidt af.
Jeg ville ikke lade dem gå inde hele deres liv men det er jo et holdnings spørgsmål.
Desuden må insekter, græs, jord og diverse, også have en lille indvirkning på kødets farve og smag.

Danny

Offline tenna1972

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 16 Juli , 2013, 14:55 »
hvor højt et hegn skal de have
indehaver af:
1,3 blå maran
0,1 alm huskat

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 17 Juli , 2013, 10:13 »
Nå vi snakker om de hvide produktions kalkuner så plejer de ikke er være ret flyvelystne.
Her har 1 meter altid holdt dem inde. Men det er sikkert også fordi at de har haft rigeligt med plads. Hvis de har lidt plads og keder sig så kan de måske godt finde på at flyve ud, hvis hegnet kun er 1 m. højt.

Hvis du eks. har et brædt øverst på hegnet, så er der større chance for at de flyver ud. Så lad være med det ;)

Når de vejer 10 kg.+ så flyver de absolut ingen steder.

Danny

Offline tenna1972

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 17 Juli , 2013, 11:27 »
det er de hvid kalkuner jeg har købt og skal hente lørdag,laver hegnet 1.80 m højt,så er jeg vist dækket ind.tak for alle svarerne:)
indehaver af:
1,3 blå maran
0,1 alm huskat

Offline alex1981

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 17 Juli , 2013, 12:50 »
jeg har altid haft mine kalkuner sammen med høns,
hegnhøjde er 75cm hvor de aldrig gik over men de ku sagtens flyve op på hønsehuset på 1,5 meter højde.
jeg har hørt fra en del kalkunavler at unge kalkuner ikke kan tåle tilskud æglægningspiller, jeg foder dem grisepiller med korn senere henne.

de må gerne blive omkring 10-12 mdr hvor haner kommer oppe på de 25 kg. høner bliver slagtet lidt før jul hvor de li passer i oven eller under webergrillen.

det er en go idee til har kalkuner inde i stallen og senere hen kan de luftes frit i haven.