Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: kamp i hønsegården  (Læst 4751 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline glenn_24

• Bruger
kamp i hønsegården
« Dato: 15 Juli , 2013, 22:21 »
jeg startede med 3 høns i min lille hønsegård og da jeg mistede 1 høne for nogle dage siden blev vi enige om vi ville købe nogle flere så vi købte 3 høns og en hane...

da jeg havde hentet dem blev de sat ind i hønsehuset sent om aftnen og dagen efter oplevede jeg så at den ene af mine først indkøbte høns var meget hård over for alle de nye høns og hanen..
det er nu 2 dage siden de nye høns og hanen kom og jeg syntes stadig at det går volsomt for sig..

er der noget jeg kan gøre eller er det helt nomalt..

der er tale om lys sussex

Offline Jannick Ringius

• Passiv bruger
Sv: kamp i hønsegården
« Svar #1 Dato: 15 Juli , 2013, 22:46 »
Hakkeordenen skal jo på plads, men jeg vil glæde mig til at læse om løsninger, forslag m.m. til dette. For det er meget rart at vide til jeg selv skal udvide flokken.
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 15 Juli , 2013, 22:54 »
Hvor stor aldersforskel er der mellem de 'gamle' og de nytilkomne?

Hvis hanen ikke er for ung burde han jo træde i karakter og sætte damerne på plads. Hønerne vil stadig hakkes lidt indbyrdes for at etablere et hierarki.
Mvh
Erik Andersen

Offline glenn_24

• Bruger
« Svar #3 Dato: 16 Juli , 2013, 08:20 »
de 3 nye høns og hane er fra starten af marts 13.

de to ældre er jeg lidt i tvivl om men da jeg fik dem for ca 5-6 uger siden var de lige ved og starte æglægning med vindæg..

så jeg vil gætte på de er mellem 5 og 7 uger ældre.. men ved det entlig ikke..
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2013, 08:22 Fra glenn_24 »

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 16 Juli , 2013, 08:50 »
@Glenn - hvor meget plads har hønsene at bevæge sig rundt på?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline glenn_24

• Bruger
« Svar #5 Dato: 16 Juli , 2013, 09:10 »
hønsehus på ca 4 kvm. + hønsegård på ca 8 kvm

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 16 Juli , 2013, 09:22 »
hønsehus på ca 4 kvm. + hønsegård på ca 8 kvm

OK - hvis de ikke har adgang til have i løbet af dagen, så skal du nok regne med at magtkampene tager noget længere tid. Det er ikke megen plads til seks høns at boltre sig på og gemme sig for hinanden i.

Prøv at give dem lidt adspredelse - f. eks. en halmballe de kan splitte af, gerne med lidt korn spredt ud over. Et salathoved at nippe i er også et hit - majskolber, hirsekolber - alt, som kan beskæftige dem, så de glemme at gå efter hinanden.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 16 Juli , 2013, 13:56 »
Jeg sammensætter altid mine dyr i avls-stammerne, så alle kommer i et nyt rum. Men det kræver selvfølgelig at man har en rimelig kapacitet mht. rum og gårde :)
På denne måde ser jeg aldrig vedblivende slagsmål, højst nogle timer og så er der fundet en hakkeorden.

Offline Malene V

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 19 Juli , 2013, 09:54 »
Jeg tænker fuldstændig som Helle K!
Jeg har sat høns sammen nogle gange nu, og ser slet ikke de tendenser. Selvfølgelig kan de "gamle" være lidt politi-kone-agtige  :police:, og have liiidt travlt med at jage de nye væk fra de lækre melonkerner, pastaen eller hvad deres mor nu er kommet med.
MEN, de har så også 300 M2 hønsegård med diverse "skjul", bakketop, buske osv + hver eftermiddag adgang til fri dressur.. Det er jo en smagssag - jeg ville ikke holde høns på så lidt plads. Jeg er sikker på at det handler om at de keder sig, og kun har hinanden at fokusere på. Prøv at luk dem ud af gården, bare en time om dagen er bedre end ingenting, de får straks andet at se til, end at hakke på hinanden!!!