Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Har jeg mon dummet mig?  (Læst 5441 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Fru Falkirks

• Gæst
Har jeg mon dummet mig?
« Dato: 10 Juli , 2013, 20:30 »
Jeg kom til  ::) at købe mig en voksen Faverolles høne og har sat hende ind i hønse-løbegården (i går).. Hun virker ikke sådan aggressiv overfor mine 10 kyller ( de er 17 uger) og hun holder sig faktisk ganske meget for sig selv, men hun markerer dog ret bestemt, når hun er i nærheden af mad eller hvis jeg kommer med lækkerier..

Jeg har i dag delt "godter" ud i to områder, et til hende og et til kyllerne. Jeg vil ikke sige at hun hakker kyllingerne, men hun prikker/hakker/markerer på ryggen af dem, så de flygter skrigende.. De 10 har nu RET stor respekt for hende, og de løber i alle retninger når hun skal "pisse territorium af  :police:".

Er det almindelig høne/hønse adfærd overfor halvstore kyllere og vil min ellers ekstremt rolige og homogene flok alligevel udvikle sig med hakkeri inden længe? (tænker rangorden)

Kan jeg forvente denne uorden/urolighed fortsætter, hvis jeg beholder den voksne - eller hvad synes/tror I? Min tanke med at købe en voksen høne var selvfølgelig, at hun har mere "naturlig" adfærd som at sidde på pind, gå i redekasse og søge føde..

Nå men spørgsmålet er så, om jeg skal lave hønsefrikasse...... <B for at genetablere ro og orden...

Det skal lige siges at hønsegården er ca. 160-180 kvm med masser af bevoksning (endnu)

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Har jeg mon dummet mig?
« Svar #1 Dato: 10 Juli , 2013, 20:56 »
Nej, nej, nej...du skal absolut ikke lave frikasse af den skønne dame.

Det er ganske almindelig hønseadfærd, og snart vil kyllingerne lære, at det er den voksne, som bestemmer og så er freden genoprettet.

Jeg har også en skøn faverolles, og hun skal også altid markere ret kraftigt over for nye medlemmer i flokken, men når alle så har fundet deres plads, så er hun den aller bedste hønseveninde.

Du vil altid opleve lidt kiv, når der kommer en/flere nye i en etableret flok.

Vær tålmodig og giv det lidt tid - hun bliver en super førerhøne...og så tillykke med hende /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Fru Falkirks

• Gæst
« Svar #2 Dato: 10 Juli , 2013, 21:26 »
Pyhhaa - jeg ved heller ikke rigtig hvordan jeg skal forklare det, men de 10 virker mere oppe på dupperne efter hun er kommet ind i gården (De prøveflyver og hopper ret op i luften når de ser hinanden..  ;D ) og det er jo ikke fordi, at de sidder skræmte i den anden ende af gården, end hvor hun er, men når hun marcherer hen i mod dem, så bliver der løbet..

Jeg giver hende mere tid  ;) og nyder hendes smukke øjne...

Nu ved jeg jo mest om hundeadfærd og det virker på mig som om, at hun vogter på den mad der bliver serveret og så tror jeg ikke hun er vant til at der er mad hele tiden.

I øvrigt jeg bliver verdens fattigste hønseejer, har købt solsikkekerner, rosiner, valset byg (storhitter) og havregryn *hahaha* og royal canin kattemad.. jow jow de får skam varieret kost...

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 10 Juli , 2013, 21:33 »
Ha ha...nu er faverolles jo en meget madglad race ;D. jeg husker da min faverolle kom hertil...da hun opdagede maden flyttede hun sig faktisk ikke fra skålen  i to dage (med undtagelse af sovetid) :)

Jeg synes slet ikke det lyder slemt i din hønsegård. Din nye faverolle sætter grænser...og som faverolle er det selvfølgelig maden, som skal bevogtes...men hun jagter jo ikke de andre. At dine teenagere er bange for hende, går over igen, når de har fundet ud af reglerne og at hun ikke er farlig - husk på..de har jo aldrig set en fremmed og anderleds udseende høne før.

Jeg er sikker på, at det nok skal gå og alle bliver fine venner.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Fru Falkirks

• Gæst
« Svar #4 Dato: 10 Juli , 2013, 21:45 »
TAK! for svar, jeg er meget mere fortrøstningsfuld nu  /o

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #5 Dato: 10 Juli , 2013, 21:57 »
Der blev også "krig" her da vores Auracana og Grünelæggeren kom , de små Plymouth Rock, fik "tæsk", men ikke noget særligt  /o
 ingen kom til skade  /o

Nu fungere de rigtig fint sammen, Araucanaéren går pænt og renser de små nu, og nusser fjer på dem..

såå de skal nok enes når "krigen" er slut  /o
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #6 Dato: 10 Juli , 2013, 23:14 »
Jeg har 5 STK. 8-uger gamle faverolles, de er ved at æde os ud af huset, ingen bund i dem hønss! Men hvor er de dog søde og gode af sind.
Nogle maraner, nogle araucana.

Fru Falkirks

• Gæst
« Svar #7 Dato: 10 Juli , 2013, 23:22 »
Jeg er også meget fornøjet med mine og det var bare et tilfælde jeg fik dem...  ;D

Fru Falkirks

• Gæst
« Svar #8 Dato: 15 Juli , 2013, 12:32 »
Nå hvordan er det nu? Det der hønseri tager altid overhånd..  :o ;D :D ;)

Jeg hentede således 3 voksne faverolles i går (i øvrigt nogle rigtig fine dyr) og det har faktisk skabt ro i foretagendet, for blandt de 3 var der en stærk men meget rolig leder - hun hidser sig ikke op, hakker ikke ret meget -men kigger med strakt hals -meget. Lige nu hersker der en fornuftig hakkeorden og "Skalde" har fået selskab og skal ikke længere beskæftige sig med kyllingerne, som hun ikke er så imponeret af..

OG SÅ STOPPER DET - IKKE FLERE HØNS NU!!  :police:

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 15 Juli , 2013, 13:35 »
Nej, ikke før næste gang :-)
Nogle maraner, nogle araucana.