Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jeg har mistet min gase...  (Læst 3950 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Søs Jørgensen

• Passiv bruger
Jeg har mistet min gase...
« Dato: 09 Juli , 2013, 22:42 »
Jeg mistede min gase til ræven i søndags, så nu har jeg en gås og deres 5 børn gående alene.

Og nu er spørgsmålet så:
Kan jeg sætte en ny gase til hende uden at det bliver noget rod?
Og hvornår? så hurtigt som muligt, eller skal jeg vente?

Jeg kunne godt frygte at de som flok ikke ville godtage en fremmed gase.

Gåsen er 2 år gammel, og gasen var hendes bror, så vidt jeg ved. Gæslingerne er adopterede.

Jeg håber at jeg kan få nogle gode råd.

Hilsen Søs
Søs Jørgensen
Mange lys sussex, to damer af ubestemmelig herkomst, 1,3 kochins, 1,1 danske grå gæs og 2,2 luchs duer, 2,0 katte, og en milliard gråspurve.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Jeg har mistet min gase...
« Svar #1 Dato: 09 Juli , 2013, 22:51 »
Hvorfor venter du ikke og ser om der kommer en gase blandt dine gæslinger. Det vil jo samtidig være blodfornyelse, hvis dine gæs faktisk var søskende.
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 10 Juli , 2013, 12:48 »
Jeg ville da også helt klart vælge at beholde en gase fra flokken, den er jo integreret, og det giver ikke problemer i flokdannelsen, dog skal du nok regne med, at for mange gaser giver rigtig meget ballade, hvis du planlægger at de alle skal blive.........
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Søs Jørgensen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 10 Juli , 2013, 14:06 »
Det vil desværre ikke gå at beholde en af gæslingerne, da de er af en helt anden race, forældrene er danske grå gæs, og børnene tror jeg er italienere. Og jeg har rigeligt med blandinger i min hønseflok. Ellers ville det jo være det nemmeste.
Søs Jørgensen
Mange lys sussex, to damer af ubestemmelig herkomst, 1,3 kochins, 1,1 danske grå gæs og 2,2 luchs duer, 2,0 katte, og en milliard gråspurve.

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #4 Dato: 10 Juli , 2013, 14:37 »
Det vil desværre ikke gå at beholde en af gæslingerne, da de er af en helt anden race, forældrene er danske grå gæs, og børnene tror jeg er italienere. Og jeg har rigeligt med blandinger i min hønseflok. Ellers ville det jo være det nemmeste.

Så vil det nok være en god ide at vente med en ny gase, til børnene er slagtet, så staklen ikke risikerer at få dem alle seks på nakken.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #5 Dato: 10 Juli , 2013, 15:25 »
men sørg for at få en aftale med en om en gase inden alle overskudsavlsdyr bliver slagtet