Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Grønne ulækre spyfluer....  (Læst 6477 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Karina M. Beck

• Passiv bruger
    • Mindset Coaching
Grønne ulækre spyfluer....
« Dato: 08 Juli , 2013, 16:20 »
Har efterhånden haven og i sær hønsegården (som er helt ny fra i går) fuld af spyfluer - de kommer tæt på og flyver rundt i maden når vi spiser ud - er der bare mange af dem i år, eller er det hønsene som tiltrækker dem??????

Kan jeg gøre noget for at komme af med dem?
God dag :-)

0,2 Wyandotter sort
0,1 Wyandotter Blå
0,2 Voksne børn
1,0 Mand
1,0 Coton De Tulear
1,0 Norsk skovkat
0,1 Dansk Varmblodshest

Offline nimrod

• Passiv bruger
Sv: Grønne ulækre spyfluer....
« Svar #1 Dato: 08 Juli , 2013, 17:02 »
Jeg har ikke oplevet at vi fik flere fluer af at holde hverken høns, ænder, gæs eller heste, der er naturligvis fluer i møddingen, men da møddingen ligger godt gemt af vejen så er det ikke noget vi mærker i stuehuset :-)
Det kan ske at hønsene har fået en rest et eller andet som de ikke kan lide, som kan friste en fluefamilie, men ellers er der ikke fluer hos nogle af dyrene hverken ude eller inde.

MEN vi har mange flere fluer i år end vi plejer (lige her den sidste uges tid er de praktisk taget boomet) og vi bor jo i samme landsdel kan jeg se.
Måske er det alt vandet og den sene sommer, der har givet dem særligt gode betingelser i år??
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Honningsvesken

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 Juli , 2013, 18:04 »
Vi bor ved Horsens og har også haven fuld af dem. Primært omkring hønsene, men de kommer også ind i huset og på terrassen - adr!
0,2 gule Sussex
0,3 guldrandede Wyandotter
0,02 blåtegnede Araucana
0,01 4-årig menneskedreng

Offline Karina M. Beck

• Passiv bruger
    • Mindset Coaching
« Svar #3 Dato: 08 Juli , 2013, 23:28 »
Betyder det, at i tænker det skyldes et særligt flueår og ikke så meget hønsene?....... Har i haft problemer de andre år?
Det er jo en kæmpe "bivirkning" ellers må man sige.... i formiddags summede det højlydt og der var næsten sort/grønt af spyfluer som sad i bunker på hver lille hønselort de kunne finde..... og da gården er ny tør jeg ikke tænke på, hvordan det bliver om en uge hvor de har skidt endnu mere.... kan man gøre noget?
God dag :-)

0,2 Wyandotter sort
0,1 Wyandotter Blå
0,2 Voksne børn
1,0 Mand
1,0 Coton De Tulear
1,0 Norsk skovkat
0,1 Dansk Varmblodshest

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 09 Juli , 2013, 00:05 »
Aarrrd, de er bare så ulækre, de spyfluer. Og ja, jeg tror desværre det kommer af at have fritgående høns /d
Det var et minus jeg ikke lige havde regnet med.
Jeg har et hakkejern som jeg " golfer" lorten afsted med, måske lander den på naboens kat *e
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Jannick Ringius

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 09 Juli , 2013, 02:13 »
Jeg har selv oplevet en enorm tilgang af fluer i år, i forhold til andre år... Men det er så også det første år med høns.
Idag summede det også i haven af spyfluer, alle steder der lige lå en frisk eller gammel overset hønsehøm men også de steder jeg havde revet nedklip fra haven sammen. Indenfor, har der også været en enorm mængde fluer, til at blive helt hysterisk af, med det var ikke spyfluer, jeg ville kalde det almindelige husfluer.

På bagrund af at huset har summet af "almindelige" fluer og haven af spyfluer, vil jeg umiddelbart tro de har haft særlige gode kår i år.
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline Fr. Hønseløs

• Passiv bruger
  • Nu MED høns
« Svar #6 Dato: 09 Juli , 2013, 07:25 »
Her har vi haft et flere af de grønne spyer i et par år. >:((Og det er mit første hønseår)
Det er min faste overbevisning at de kommer fra min grønne skraldespand, som på grund af kommunale besparelser nu kun bliver tømt hver 14. dag og af praktiske årsager står i fuld sol. /d Den er fuldstændig levende indeni, også selv om den bliver vasket ca. en gang om måneden.
Faktisk havde jeg tænkt mig at spørge og nogen herinde havde nogle gode ideer.?? <+
Venlig hilsen Monica

2.1 sølv/sortrandede dværg wyandotter
0.0.1 blanding Dansk landrace/Andaluser
1.0 Andaluser
(de to sidste er min søn og min mand);)

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 09 Juli , 2013, 07:32 »
Giv den et godt pift staldchok et par gange i ugen. Burde da kunne lægge en dæmper på den skraldespand i det mindste.

Andre steder skal man jo så "bare" fremme mulighederne for fluernes fjender. Masser af gode redemugligheder for svaler kan hjælpe noget. De er flittige til at jagte fluer.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 09 Juli , 2013, 08:09 »
Jeg synes ikke at høns tiltrækker fluer, hvis ellers der er velholdt (og det er der jo når det er helt nyt, for det kan jo dårligt nå at være blevet beskidt ;-) )

Men lige netop i år og fra sidste uge af er vi blevet invaderet af fluer og mange af dem spyfluer, til gengæld kan jeg se på hestefolden at bremser og klæg er der få af i år, så helt skidt er det ikke ;-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 09 Juli , 2013, 09:22 »
Jeg synes også, der er flere fluer i år end sidste år (havde også høns sidste år).
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline JeppeDahl

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 09 Juli , 2013, 09:22 »
Drukner også i grønne spyer der hænger ud omkring hønsene. æv
0,3 St. sorte Australorps 0,1 Maran 0,1 Isa Warren, 3 kochin kyllinger fra september.
indtil videre...