Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Færre æg?  (Læst 2401 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Line86

• Bruger
Færre æg?
« Dato: 05 Juli , 2013, 16:07 »
Hej. Er der nogen der ved hvorfor mine høns ligger helt vildt lidt æg? Er det fordi jeg har en skruk med kyllinger? De lagde 4-5 stk om dagen før (5 høns).. Og nu er det 1 stk pr dag få dage ingen.
Mvh Line

Offline Bente E.

• Bruger
Sv: Færre æg?
« Svar #1 Dato: 05 Juli , 2013, 17:45 »
Høns der fælder holder som regel æglægningspause - og de er blege i ansigtet. Den hormonale tilstand, hvor de er frugtbare signaleres til hanen ved at de er ildrøde i kam og ansigt - og når den periode er ovre, så falmer de, bliver nærmest kødfarvede og går i fældning. Måske holder de læggepause helt til næste forår, hvor de starter op i februar, når lyset er ved mærkbart at vende tilbage.

Endelig betyder foderet en del - de skal have kraftigt og nærende, men ikke-fedende foder, for bliver de for tykke, lægger de ikke æg.

Hvad mere? Der er ikke nogen tyveknægte der spiser æggene?
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Line86

• Bruger
« Svar #2 Dato: 05 Juli , 2013, 18:02 »
Det er dværg wyandot. Jeg synes ikke de ser ud som om de fælder eller er blege.. Og æggene blir ikke taget
Mvh Line

Offline Sønderklit

• Bruger
« Svar #3 Dato: 05 Juli , 2013, 21:55 »
Hejsa...

Jeg kan ikke svare på om der er en sammenhæng eller ej, men du er ikke den eneste der har fået færre æg samtidigt med at en høne i "gården" er skruk.
Prøv at se her:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=33735.msg297142#msg297142

Hmm, jeg synes det er vildt mærkeligt. Mine to er nu oppe på ca. 1 æg om dagen - det er næsten 1,5 mdr.s pause. Mine kyller er ca. 4 uger nu og går med skrukken for sig selv, men de andre "hænger ud" nærmest klistret til deres bur / gård.

Det kunne være spændende at høre fra nogen, der ikke får færre æg, i forhold til om skrukken er fjernet helt fra flokken?
Mvh Line

1,13 Brahma
2 Plymouth Rock
0,0,10 Hellevad fjerbolde

Offline August P.n.k

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 Juli , 2013, 22:43 »
Med hensyn til skrukken er det helt anderledes ved mig, har seks dværg wyandotter hvor kun en ligger æg. Men når denne så bliver skruk lægger alle pludselig æg -under hende...  :-\
Med venlig hilsen August Neumann

1,2 lys sussex/australorp/wyandot
0,3 grünlegere
0,1 gul sussex/new hampshire
0,1 toppet dværgblanding
27 kyllinger "in the making"

3 får
En vædder
En kanin
Og en hund :)