Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til køb af rugemaskine :-)  (Læst 10945 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dyre-tossen

• Passiv bruger
  • Der er plads til alle og en hver
Sv: Hjælp til køb af rugemaskine :-)
« Svar #15 Dato: 02 Juli , 2013, 16:40 »
Ja det er den blå jeg snakker om... men igen nogen er jo heldige  ;D
og jeg vil give niels-peter ret i at man skal have en tjek-op digitalt ind/termometer og en ekstra fugtighedsmåler uanset hvilken rugemaskine man har...
Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)
0.0.4 Landhøns (Varmefri)
1.0 Hund som er en og hedder Laban
1. Akvarie fulde af selvskabs-fisk

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Her har man fået 100 C. i hønsefeber og det kan ikke helbredes af nogen medicin i verden.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #16 Dato: 02 Juli , 2013, 16:41 »
De helt små maskiner er der ikke mange der har. De er simpelthen ikke store nok til at særligt mange har interesse i dem. De tager jo ikke flere æg end en skrukhøne. Jeg synes de ser meget ringe ud- billig plastic, sjove farver... ligner noget til børn. Den nederste i din oplistning har det problem at du slet ikke kan se ind i den. Det duer bare ikke når æggene klækker. Det kan altså også blive for billigt. Den blå er der delte meninger om, men den har nu ruget mange kyllinger ud gennem tiden. Men køb digitalt termometer og fugtighedsmåler til alligevel for en sikkerheds skyld. Det er nu muligt at købe r-com 20 igen i England (Takket være Erik). Det er en rigtig god og nem maskine. Den har jeg, og jeg er så glad for at jeg har købt den. De ekstra penge er dælme givet godt ud i min optik. Den kører bare helt uproblematisk.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Freya

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 02 Juli , 2013, 16:46 »
Jeg tror også, man fortryder, hvis man køber en, der er for lille.
Bare fordi den kan tage 24 æg, betyder det vel ikke, at man behøver fylde den op :-)

Må rugeæg ikke max. være 14 dage gamle?

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 02 Juli , 2013, 17:19 »
Hvis ikke du skal udklække flere end 15-20 æg ofte kan jeg anbefale dig at smække din egen rugemaskine sammen. Der er nogle vejledninger på dansk og der der uendeligt mange på engelsk (hvis du søger efter "diy incubator").

Jeg lavede min egen ud af en papkasse, og det fungerede fint. Til gengæld negligerede jeg termostaten og måtte en gang eller to mellem hver vending (som er hver 8. time) kontrollere temperaturen. Ellers var der  ikke noget problem. Jeg brugte en 30 W reflektor pære, da almindelige pærer er blevet forbudt at sælge. De sælges dog stadig på den blå avis.

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #19 Dato: 02 Juli , 2013, 17:21 »
Rugeæg er bedst hvis de kun er et par uger gamle, men hvis man har problemer med at samle nok æg ind, så kan man altså sagtens prøve at smide nogle 3-4 uger gamle æg med i maskinen. Nogle gange kommer der altså kyllinger ud af gamle køleskabs-æg. ;-)
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #20 Dato: 02 Juli , 2013, 17:33 »
Med 4 høner burde man da snilt kunne samle 20-30 æg på 14 dage. Men igen det kommer selvfølgelig an på så meget andet også, såsom Fodring, årstid, race, alder.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Freya

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 02 Juli , 2013, 17:44 »
Hvor er det dejligt med så mange gode råd  :-)
Jeg tror, det bliver en af de blå, jeg vælger så  :-)
Skal man mon åbne den helt for at vende æggene eller kan man gøre det manuelt udefra?

Så er problemet jo bare lige, hvilken kyllingemoder jeg skal vælge. Jeg har overvejet en af plade-udgaverne frem for en "grise-lampe".
Har I erfaringer, hvad det angår?  :-)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #22 Dato: 02 Juli , 2013, 17:48 »
Hvor er det dejligt med så mange gode råd  :-)
Jeg tror, det bliver en af de blå, jeg vælger så  :-)
Skal man mon åbne den helt for at vende æggene eller kan man gøre det manuelt udefra?

Så er problemet jo bare lige, hvilken kyllingemoder jeg skal vælge. Jeg har overvejet en af plade-udgaverne frem for en "grise-lampe".
Har I erfaringer, hvad det angår?  :-)

Du kan vende æggene udefra med den blå.

jeg har en stor kumo kyllingemoder (plade) den er rigtig fin og god, men jeg valgte at bruge en varmelampe til kyllingerne, fordi jeg gerne ville se kylle TV - og det er svært med pladen
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline preben r

• Bruger
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
« Svar #23 Dato: 02 Juli , 2013, 18:26 »
Jeg har haft en  Octagon 20 Ecor i tre år og den funger udmærket den kræver bare den skal stå i et rum med stabil temperatur :)
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline Freya

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 02 Juli , 2013, 19:28 »
Helle K. -> Det kan jeg selvfølgelig godt se  :-)  Jeg kan bare godt li' det reducerede strømforbrug ved pladen og at den ikke skulle blive så varm  :-)

Preben -> Den har jeg også kigget på. Jeg synes bare ikke, man får så meget mere for det ekstra, den koster i forhold til den blå  :-) Jeg lyder vist lidt nærig  ;-)

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #25 Dato: 02 Juli , 2013, 19:31 »
Det er altså smart med en maskine der ikke svinger vildt i temperatur bare der bliver åbnet en dør i lokalet. ;-) Det er smart at være påholdende og ikke give for meget, men det kan altså nogen gange være dyrt at købe billigt. Man må selv gøre op om man vil tage bøvlet og usikkerheden med ved en (for) billig maskine, eller betale lidt mere for en kvalitetsmaskine.
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline Freya

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 02 Juli , 2013, 19:40 »
Jeg havde tænkt mig, at den skulle stå et sted, hvor der er 100% "læ" og med en meget stabil temperatur hele dagen, så jeg er ikke så bange for temperatursvingninger i rummet  :-)