Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hjælp! første kylling er klækket  (Læst 8771 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tex

• Passiv bruger
hjælp! første kylling er klækket
« Dato: 29 Juni , 2013, 20:56 »
Ih.. min første skruk høne har 12 ruge/købe æg under sig, jeg købte dem så jeg ved de skulle klække d.8 juli, men i dag er der dælme en lille kylling klækket ud, men hvorfor allerede, og hun ligger da heldigvis på æggene og den lille kylling endnu. Men hvad pokker stiller jeg nu op? Hvornår klækker de andre mon så? Og hvornår begynder kyllingen og spise, hvad skal den have?

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: hjælp! første kylling er klækket
« Svar #1 Dato: 29 Juni , 2013, 21:06 »
Det kunne tyde på at der har været ruget på æggene inden du fik dem. Du kan nok forvente at skrukken går fra æggene inden for 1-2 døgn så hvis de resterende æg ikke har været ruget på, så vil det være godt hvis du kan finde plads i en rugemaskine eller en ekstra skruk..
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
« Svar #2 Dato: 29 Juni , 2013, 21:30 »
Eller fjerene den ene kylling og gemme den til de andre er udruget .. Men husk varmelampe til den ..
Du kan købe undulatfoder til at give dem i starten men så startfoder .. Men skruken skal nok hjælpe dem at finde passende foder :)
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline tex

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 29 Juni , 2013, 21:42 »
Åh det ville da næsten være synd at fjerne kyllingen, og har ingen ruge maskine de kan komme under :-( men det er jo også synd at 11 næsten udruget æg skal gå til spilde pga en kylling

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
« Svar #4 Dato: 29 Juni , 2013, 21:44 »
Hvis du ikke har adgang til rugemaskine ville jeg helt klart sætte den ene under varmelampe og give den til hønen når de andre klækker ..
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline tex

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 29 Juni , 2013, 21:47 »
Det må jeg gøre så, tak ;-) hvordan er jeg bedst en kyllinge mor de dage den skal passes?

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #6 Dato: 29 Juni , 2013, 21:47 »
Jeg et nu ikke sikker på at hønen vil blive liggende selv om kyllingen bliver fjernet... Når den nu har opdaget at der er kommet kyllinger...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline tex

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 29 Juni , 2013, 21:54 »
Øv, men jeg må heller prøve

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
« Svar #8 Dato: 29 Juni , 2013, 23:06 »
Har du prøvet at lyse de resterende æg? Pipper det fra dem? Måske er du så heldig, at de også på vej?

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 29 Juni , 2013, 23:11 »
Tex, har lige set at du også bor på Djursland. Jeg fik kyllinger i går og i dag, måske min skruk vil passe din kylling? Bor ved Ebeltoft.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 29 Juni , 2013, 23:49 »
Hvis den udrugede kylling kommer uden for 'hørevidde' for skrukken hurtigst muligt (=øjeblikkeligt) tror jeg der er en god chance for at hun bliver liggende og ruger de resterende æg ud.

Tex, har lige set at du også bor på Djursland. Jeg fik kyllinger i går og i dag, måske min skruk vil passe din kylling? Bor ved Ebeltoft.

Flot tilbud. /o /o

Et alternativ er at sætte den under en varmelampe, men den har bedre af at være sammen med andre. Den vil være frygteligt ensom under varmelampen, og vil meget sandsynligt pippe ulideligt, fordi den føler sig ensom.
Mvh
Erik Andersen

Offline Fr. Hønseløs

• Passiv bruger
  • Nu MED høns
« Svar #11 Dato: 30 Juni , 2013, 07:42 »
Hej,
sikke et dilemma du har.
Jeg har ingen gode råd, jeg vil bare lige sige at det Erik skriver om at den nok vil pippe ulideligt er ingen overdrivelse.
Jeg købte 3 daggamle som så boede i stuen i en flyttekasse m. varmelampe. Der havde de det dejligt og hyggede sig, men kun når vi var så tæt på at de kunne se os. Ellers nærmest skreg de.
Nu er de heldigvis vokset fra det, og virker som om de har nok i deres eget selskab. ;)
Venlig hilsen Monica

2.1 sølv/sortrandede dværg wyandotter
0.0.1 blanding Dansk landrace/Andaluser
1.0 Andaluser
(de to sidste er min søn og min mand);)

Offline tex

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 30 Juni , 2013, 09:42 »
Åh dog.. tak for tilbudet louise, jeg har svaret dig. Har kontaktet ham jeg har købt rugeæggene af, og han tilbød jeg kunne låne en skruk høne eller komme æggene i hans rugemaskine ;-) så det tror jeg jeg tager imod ;-)

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 30 Juni , 2013, 09:50 »
Super! Go plan : )

Offline tex

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 30 Juni , 2013, 11:06 »
Lige et sidste spørgsmål, jeg har lige været ved at gennem lyse mine rugeæg og de skal ligge 8 dage endnu, men jeg syntes det er svært at se hvilke der er ok og dem der ikke er. 6 af dem kunne man se små fostre svømme rundt men i de sidste 3 var ægget helt mørkt men med en slags luft bobbel nede i enden som var helt lys. Og ægget er tungt men der er ikke noget der svømmer rundt!