Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hønselammelse eller hvad?  (Læst 14143 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jeanette

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
    • Et Liv På landet
hønselammelse eller hvad?
« Dato: 28 Juni , 2013, 17:52 »
Jeg håber l kan hjælpe: vi har en hel del lys sussex, og sorte, grå og hvide araucanaer. I morges fandt jeg en af de hvide araucanaer under siddepinden og død. Nu ligner det at den anden hvide også går mærkeligt og den lægger sig hele tiden. Nogle gode råd? Mon det er smitsomt? Eller lyder det som noget der kan behandles? Det er pudsigt det kun er de hvide araucana.

vi har en mistanke om at det er hønselammelse men er på ingen måde sikre.
Den spiser og drikker, den kan komme rundt men som skrevet ovenfor lægger den sig tit efter et kort stykke.
Smitter det? Skal den isoleres eller skal den lige frem aflives??
De er lige omkring 12 uger gamle. Der er intet at bemærke på de grå eller sorte.
Mvh
Jeanette

Offline madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 832
Sv: hønselammelse eller hvad?
« Svar #1 Dato: 28 Juni , 2013, 23:41 »
Det er svært at vide helt sikkert hvad der er galt, men hvis du ikke vælger øksen, så skal du tage den fra de andre i tilfælde af at det kan smitte.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
Sv: hønselammelse eller hvad?
« Svar #2 Dato: 28 Juni , 2013, 23:52 »
Når jeg fik hønselammelse her gik de lige som de ikke kunne holde balancen og den ene ving hang ned :( det var slet ikke rart at se på :(
http://m.youtube.com/#/watch?v=BydP994Tp7E&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DBydP994Tp7E
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: hønselammelse eller hvad?
« Svar #3 Dato: 29 Juni , 2013, 00:11 »
Hvis det er hønselammelse (Mareks), er dem, der vil blive syge/smittede, formentlig allerede smittede, og der er ikke så meget du kan gøre ved det, for det hold kyllinger du har gang i nu. Dødeligheden er meget høj ved Mareks, typisk 50 - 75 %, så håber naturligvis ikke at det er det du er ramt af.

Er det Mareks, kræver det grundig rengøring inden du igen prøver med kyllinger.

Men lad os tales ved herom hvis du føler dig sikker på at det er det du har.

Den døde kylling og den skrantende kylling, havde/har de andre synlige tegn på at noget ikke er som det skal være? Snasket i bagdelen feks, indikerende at de har maveproblemer (hvilket kunne skyldes angreb af Coccidiose)?   
Mvh
Erik Andersen

Offline Jeanette

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
    • Et Liv På landet
Sv: hønselammelse eller hvad?
« Svar #4 Dato: 29 Juni , 2013, 09:28 »
Hvis det er hønselammelse (Mareks), er dem, der vil blive syge/smittede, formentlig allerede smittede, og der er ikke så meget du kan gøre ved det, for det hold kyllinger du har gang i nu. Dødeligheden er meget høj ved Mareks, typisk 50 - 75 %, så håber naturligvis ikke at det er det du er ramt af.

Er det Mareks, kræver det grundig rengøring inden du igen prøver med kyllinger.

Men lad os tales ved herom hvis du føler dig sikker på at det er det du har.

Den døde kylling og den skrantende kylling, havde/har de andre synlige tegn på at noget ikke er som det skal være? Snasket i bagdelen feks, indikerende at de har maveproblemer (hvilket kunne skyldes angreb af Coccidiose)?

Klatterne ser almindelige ud og der er ingen blod i, og den er heller ikke fedtet bagi, og ej heller den der allerede er død.
Ingen andre kyllinger har nogen former for symptomer og den skrantende er blevet isoleret til en ubrugt kaningård med hus.

Hønsene ser ikke angrebet ud, men er der en risiko for at de har smittet.
Den ser lidt spastisk ud i gangen og mister så balancen og sætter/lægger sig.
Jeg er på ingen måde sikker på at det er mareks, men jeg ville godt kunne gøre noget så den ihvertfald ikke får det værre eller hvis nu det kunne helbredes.
I nat har den haft hus uden pind så den kunne ligge ned og det ser ikke værre ud, men desværre heller ikke bedre.
De fleste af kyllingerne skal slagtes om ca 1½ måned, med undtagelse af de enkelte hønekyllinger.
Mvh
Jeanette

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: hønselammelse eller hvad?
« Svar #5 Dato: 29 Juni , 2013, 23:30 »
Én enkelt kylling med gang- og balanceproblemer er ikke nok til at konkludere at du har et tilfælde af Mareks. Den kan blot være 'fejlprogrammeret'.

Den første der døde, viste den tilsvarende symptomer, inden den døde?

Jeg håber naturligvis at du ikke er ramt af Mareks da det er noget lort at slås med.

Mht smitte - hvis det er Mareks er alle kyllingerne allerede 'ramt'. Men, det betyder ikke nødvendigvis at du mister dem. Nogle racer synes at være sværere ramt af sygdommen end andre, og med flere dødsfald til følge. Hvis det er Mareks, vil de kyllinger der overlever, være raske smittebærere af sygdommen fremover. Noget man også er nødt til at tage med i fremtidig planlægning.

Jeg har været ramt af Mareks i mine kyllinger. Min erfaring er at Silker og engelske Araucana er meget modtagelige. Sidst jeg havde et tilfælde havde jeg 4 engelske Araucana gående sammen med 5 Maran. Jeg mistede 3 engelske Araucana, mens Maranerne virkede upåvirkede.

Kyllinger der 'reagerer', altså viser sygdomstegn, fra Mareks kan ikke helbredes så de må aflives.

 
Mvh
Erik Andersen

Offline Jeanette

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
    • Et Liv På landet
Sv: hønselammelse eller hvad?
« Svar #6 Dato: 30 Juni , 2013, 11:10 »
Én enkelt kylling med gang- og balanceproblemer er ikke nok til at konkludere at du har et tilfælde af Mareks. Den kan blot være 'fejlprogrammeret'.

Den første der døde, viste den tilsvarende symptomer, inden den døde?

Jeg håber naturligvis at du ikke er ramt af Mareks da det er noget lort at slås med.

Mht smitte - hvis det er Mareks er alle kyllingerne allerede 'ramt'. Men, det betyder ikke nødvendigvis at du mister dem. Nogle racer synes at være sværere ramt af sygdommen end andre, og med flere dødsfald til følge. Hvis det er Mareks, vil de kyllinger der overlever, være raske smittebærere af sygdommen fremover. Noget man også er nødt til at tage med i fremtidig planlægning.

Jeg har været ramt af Mareks i mine kyllinger. Min erfaring er at Silker og engelske Araucana er meget modtagelige. Sidst jeg havde et tilfælde havde jeg 4 engelske Araucana gående sammen med 5 Maran. Jeg mistede 3 engelske Araucana, mens Maranerne virkede upåvirkede.

Kyllinger der 'reagerer', altså viser sygdomstegn, fra Mareks kan ikke helbredes så de må aflives.

 
Der var intet at bemærke på den der døde. Den lå blot død næste morgen.
Vi tænker at de kan være fejlprogrammerede som du siger da det begge har været hvide araucana, og der er stadigvæk intet ved de andre kyllinger, ej heller de 4 andre araucana af farven perlegrå eller sort.
Mvh
Jeanette

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: hønselammelse eller hvad?
« Svar #7 Dato: 30 Juni , 2013, 13:07 »
Kan det i stedet være en stjernekigger?
Jeg er godt klar over det mest er silker der kan blive ramt af den ting, men araucanaerne kan vist osse have kraniebrok og måske for stort tryk på hjernen af den grund? Mon ikke det er det stjernekiggeri bunder i?  ???

Har haft en enkelt stjernekylling, som jeg måtte aflive for ca. 14 dage siden, den lagde sig ned og drejede indimellem hovedet underligt bagud, dagen efter virkede den bedre, 3. dag blev den i huset og stod og prikkede til maden uden at kunne åbne næbbet og vaklede rundt, der blev den så aflivet. :'(
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: hønselammelse eller hvad?
« Svar #8 Dato: 01 Juli , 2013, 00:00 »
Stjernekigger er også en mulighed. Jeg havde én sådan for nogle år siden. Halsen var ligesom stivnet i en S-form.

Denne kylling lå mest ned, da stjernekiggeriet indfandt sig, den ville helst ikke hverken stå eller gå.

Der ligger et You Tube klip af min kylling her i svar # 14:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=7511.0
Mvh
Erik Andersen

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: hønselammelse eller hvad?
« Svar #9 Dato: 01 Juli , 2013, 22:52 »
Ved du noget om hvad der gør dem til stjernekiggere, Pilegaarden?  ???
Eller andre?  :)
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: hønselammelse eller hvad?
« Svar #10 Dato: 01 Juli , 2013, 23:14 »
Nej, jeg ved ikke præcist hvad der forårsager det. Men jeg vil tro at det er et virus der forårsager at halsmuskulaturen strammes og halsen, som beskrevet, ligesom strammes i et låst 'greb'. I mit tilfælde i en S-form.

Det er nok ikke samme virus som forårsager Mareks, da stjernekiggere forekommer som ét enkelt individ i en flok. Var det Mareks-virusset ville andre helt sikker også blive ramt.
Mvh
Erik Andersen

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: hønselammelse eller hvad?
« Svar #11 Dato: 01 Juli , 2013, 23:21 »
Tak for dit gæt.  ;)

Min ide var at det måske var noget med top/kraniebrok der måske kan lave uorden i hjernen?
Rigtig træls at være vidne til ihvertfald.  :(
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: hønselammelse eller hvad?
« Svar #12 Dato: 01 Juli , 2013, 23:39 »
Det var kun et gæt fra min side. Jeg ved, som jeg skrev, ikke hvad årsagen er.

Det kan vel være som du selv er inde på.

Er der nogen 'derude' der ved mere om dette fænomen?
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: hønselammelse eller hvad?
« Svar #13 Dato: 02 Juli , 2013, 10:43 »
Jeg tror på ingen måde kraniebrok, og stjernekig har nogen sammenhæng.

For de racer hvor kraniebrok er almindeligt, er det jo kønsbundet, og altid hønekyllinger.

Jeg har selv stor orpington, og har aldrig oplevet en kylling med kraniebrok, men ind i mellem en stjernikigger, dog altid fra rugemaskinen, aldrig under en skruk,,, det er muligt det forekommer, men jeg tænker at stjernekiggeri er er en rugefejl.

Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marita

  • Bruger
  • Indlæg: 294
Sv: hønselammelse eller hvad?
« Svar #14 Dato: 02 Juli , 2013, 13:16 »
Jeg tror nu ikke, det er kønsafhængigt. Jeg har haft Sultan, og alle - såvel haner som høner - har en kæmpe knold. Det hænder også, at haner hos silkehøns har et kraniebrok, dog ikke særligt ofte. Med hensyn til stjernekigger: jeg har haft en enkelt, som jeg omtalte i tråden, Pilegården linker til, og i samme tråd nævner Tommy Andersen, at han mener, det hænger sammen med kraniebrok, da han har observeret, det er forekommet alene hos høner med denne knold.