Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvor blev mine æg af?  (Læst 1461 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline morAnna

• Passiv bruger
hvor blev mine æg af?
« Dato: 28 Juni , 2013, 08:46 »
hver morgen i et stykke tid har min lille isa med skæve teer haft en meget mærkelig vane. Så snart hønselemmen åbnes flyver hun over hegn i hønsegården og går sig en tur i det grønne...
 i al den tid har jeg ikke set en eneste æg fra hende. jo den gamle kone er nok gået på pension tænkte jeg og opgav den tanke om et æg mere i kassen...
 her til morges lav hun samme nummer. fløj lige over 1,8 m hegn og væk er hun...
men  så skulle jeg lige med skræld for den tømmes i dag og så hører jeg de velkendte  kluk, kluk lyde som om en af mine skrukke kalder på kyllingerne... oh nej tænkte jeg hvad sker der er de ikke kommet hjem i går aftes eller er de sluppet fri???
lige så stille nærmer jeg mig stedet hvor lyden kommer fra.... det er så lige her:

og så ser jeg min lille isa i mellem de lange græsstrå klukker og klukker til sine æg
den tossede madam blev vist misundelig på de andre og vil også stifte familie ;D ; 15 æg blev det til!
« Senest Redigeret: 28 Juni , 2013, 08:49 Fra morAnna »
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Fr. Hønseløs

• Passiv bruger
  • Nu MED høns
Sv: hvor blev mine æg af?
« Svar #1 Dato: 28 Juni , 2013, 09:34 »
Nårh hvor sødt. :)
Jeg håber virkelig du har mulighed for at lade hende beholde sine æg og få sig nogle små at passe på. <L
Venlig hilsen Monica

2.1 sølv/sortrandede dværg wyandotter
0.0.1 blanding Dansk landrace/Andaluser
1.0 Andaluser
(de to sidste er min søn og min mand);)

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 Juni , 2013, 10:03 »
 :laugh:sikken en god historie.
Der har vist ikke været mange rovdyr forbi der /o
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 28 Juni , 2013, 10:58 »
nej - selv gustav- vores snydig labrador er blevet taget ved næsen- han kan ellers finde på at snuppe et æg eller to hvis de ligger lige i det fri ;)
tror i de æg er for gamle til at bruge dem i madlavning?

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #4 Dato: 28 Juni , 2013, 11:14 »
åhh,  :)
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 28 Juni , 2013, 11:28 »
Ha ;D sådan et par ISAer har jeg også haft gennem tiden - nu kan de ikke snyde mig længere, for jeg VED at de lægger æg et eller andet sted, når de har travlt med at komme afsted om morgenen - så er det bare min opgave at finde reden.

15 æg fra en ISA - hmm...så tror jeg bestemt sagtens, at du kan bruge æggene morAnna
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 28 Juni , 2013, 12:01 »
Og det er lykkedes hende at gemme dem for jeres husskader... Imponerende.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 28 Juni , 2013, 12:12 »
jeg synes også det er godt gemt...  tænk man gik forbi  de busker hver eneste dag... intet kunne man se, gad vide om resten laver samme nummer - pt får jeg 3 æg om dagen fra 7 høns... så et eller andet sted må de blive lagt ;D

Offline RandiL

• Passiv bruger
hvor blev mine æg af?
« Svar #8 Dato: 28 Juni , 2013, 12:27 »
Tror let du kan bruge dem. Jeg brugte æg som havde stået til skruk (men jeg fik nogle andre) efter 3 uger og dem der havde lagt under skruk inden jeg gav hende de æg jeg ville have hende til at ruge på (de var 1 uge gammel og varme!). Ingen af dem var dårlige

Offline Turbomoster

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 28 Juni , 2013, 13:28 »
Sikke en dejlig fortælling Mor Anna - for mange år siden, havde jeg også Dværghøns og pludselig manglede der en om aftenen, når de gik til ro (De gik frit omkring og det var i november mdr. ) efter en uges tid, var jeg overbevist om, at ræven nok havde taget hende  :( - Men så en aften, da jeg lige havde lukket for hønsene, hørte jeg en lyd ved hønselemmen og gik udenfor, for at se hvad det var og tænk der stod min lille savnede høne så, med 12 små kyllinger og bad om, at blive lukket ind - Gode råd var dyre, for jeg havde jo ikke længere kyllingestartfoder på lager - så jeg lavede et hjørne af halmballer og lod ellers skruk og kyllinger blive i hønseflokken og helt uden min hjælp, klarede alle kyllingerne sig super fint ved selv, at finde deres føde udenfor i naturen og så ellers, hvad de vokse høns fik af foder  /o