Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Manglede befrugtning hos Danske Landhøns  (Læst 10301 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline voldsgaard

• Passiv bruger
Manglede befrugtning hos Danske Landhøns
« Dato: 27 Juni , 2013, 21:22 »
Godaften kære forum

Jeg er så heldig at ha en god lille flok Danske Landhøns i stor, jeg har fik dem i febuar 2012 og hanen har gul ring på, hvor gamle de 6 høns er, det aner jeg ikke fordi jeg var meget uerfaren da jeg købte dem, så fik ikke spurgt sælgeren men faktum er at de ikke lægge særlig mange æg, max 2 stk pr dag, sidste år lagde de fint med æg ca. 4-5 stykker om dagen men nu kommer det store problem, jeg ville ha ruget nogle kyllinger ud så jeg fandt en sød kvinde herinde som ville ruge ud for mig og første gang var der 4 befrugtet æg ud af 12æg og her i anden omgang hvor jeg har sendt 27æg til udrugning så er der kun 6 som er befrugtet, jeg forstår det simpelthen ikke, de har adgang til en stor have og de får "fuld af pep" og halv hvede og halv byg og naturligvis skaller.

Hvad tror i grunden til den manglede befrugtning kan være? er min hane ikke god nok eller er det hønsene som er problemet?
lige et tillægs spørgsmål, hvordan kan det være at jeg får så få æg iår fremfor sidste år?

på forhånd tak

Jens
fynbo på 29 med hang til det simple liv
1.5 Wyandotter i guld/sortrandet
1.3 Dværg Wyandotter i sølv/sortbåndet
1.4.blandnings får
0.2 Hereford

Offline voldsgaard

• Passiv bruger
Sv: Manglede befrugtning hos Danske Landhøns
« Svar #1 Dato: 28 Juni , 2013, 16:25 »
Er der slet ingen som kan hjælpe mig?

mvh Jens
1.4.blandnings får
0.2 Hereford

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 28 Juni , 2013, 16:48 »
Hej Jens

Umiddelbart kunne det jo godt lyde som om de var faldet for "aldersgrænsen" og var gået på pension :D  nu du skriver at også æglægningen er mærkbart mindre end sidste år, samt at der er dårlig befrugtning. Dog syntes jeg at befrugtningen burde være lidt bedre af de æg der så kom, for når de har adgang til et større have område, så må vi jo gå ud fra at de finder ret meget protein på den måde.

Nu mener jeg at racen undertiden (nogle stammer i al fald) ruger tilforladeligt, omend ofte lidt sent på sæsonen, så du kunne jo lægge nogle æg under, hvis der blev en skruk, og så se hvad resultat skrukken kunne fremtrylle. En skruk kan i al fald ruge helt korrekt, ja der findes ikke en bedre "rugemaskine" end en skruk.

Hvis du fra tidligere ved at hanen kan befrugte, så bør det ikke være den der pludselig er noget galt med, for ellers ville jeg prøve at udskifte hanen.

Ja, mulighederne er mange, men sådan er det med al slags avl ;)

Håber du finder en løsning, og få bedre resultat senere.

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #3 Dato: 28 Juni , 2013, 16:54 »
Hej Jens
Jeg vil prøve at komme med mit bud  ;)
De manglende æg kan være fordi dine høns er for gamle, så går de nemlig ned i ydelse. Det kommer lidt efter lidt. 1 år, giver de fint. 2 år sikkert også. 3 år, vil du mærke stor nedgang. = tid til at få nye ind i flokken.
Men----Det kan også være fordi de bliver fodret for godt = fede høns vil kun hygge og æde.

Den dårlige befrugtning kan være at din hane kun har "en" favorit høne han springer på eller at han ikke rigtig kan komme til pga fjer i rumpen på hønerne eller hans egne fjer er i vejen når han skal ligge klatten  8)

Prøv at holde en øje på dem og se om han "varter" dem alle op. Hvis det er ok, så kan det måske hjælpe at klippe ham lidt omkr rumpen så der er fri til  *f
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline voldsgaard

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 Juni , 2013, 16:58 »
Hej Rudy

Mange tak for dine råd, jamen det er det jeg ikke forstår fordi hvis der slet ikke var nogen befrugtning så kunne jeg forstå at det var hanen som den var gal med men det er måske var det en god ide at finde en anden hane, jeg har en som ligger skruk nu og hun ligger på 3 æg, ja det er ikke så meget men bedre end ingenting, det problem jeg har nu er at de simpelthen ikke vil ligge flere æg, den seneste uge har jeg kun fået 5 æg, det er jo ikke særlig meget på 6 høns og derved er det svært at tage rugeæg.

hvis det var dig, ville du så skifte hele din besætning af høns ud og så få en frisk start fordi hvis det både er hønsene som er for gammel og hanen som ikke er særlig god til at befrugte, så er jeg jo ikke særlig godt kørende.

mvh jens
1.4.blandnings får
0.2 Hereford

Offline voldsgaard

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 28 Juni , 2013, 17:01 »
Jeg tænker bare at de får ikke køkken affald eller lign, det eneste de får er de kartofler som er tilbage fra aftensmaden og ellers får de salat udover det så får de "fuld af pep", halv hvede og halv byg og skaller, så de burde ikke være for fede især når de render ud hele dagen, så det kan godt være at det er tid til at finde nogle helt nye høns.

mvh jens
1.4.blandnings får
0.2 Hereford

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #6 Dato: 28 Juni , 2013, 17:52 »
De burde nu ikke være for gamle til at lægge æg. Mine landhøns der er både 2 og 3 år gamle lægger masser af æg.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 28 Juni , 2013, 18:13 »
Jens, hvis det viser sig at det ikke kun lige er en periode nu her, hvor du får færre æg, så tror jeg ikke jeg ville satse på den stamme til næste år, hvis det var mig.

Jeg syntes heller ikke at det lyder til at de kan være fede, nu har har et stort have-område at boltre sig på, og selvom hvede er lækker for høns, så er det kryp de finder i haven noget de værdsætter højere.

Offline voldsgaard

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 28 Juni , 2013, 19:32 »
Hej Henriette nej det er netop også det som er mit problem når jeg ikke aner hvor gammel mine høns er.. du kan heller ikke være bekendt at sælge dine uden at spørger mig:)

Rudy: Nej nu må vi se hvad denne sæson byder på ellers må jeg ud i det ganske land for at finde nogle nye høns og gerne små kyller, så ved jeg nemlig hvor gamle de er men du mener at det måske kan være min hane som er problemet ved manglede befrugtning i æggene?

mvh jens
1.4.blandnings får
0.2 Hereford

Offline Halldor

• Bruger
« Svar #9 Dato: 29 Juni , 2013, 00:56 »
En ekstra mulighed er: Har din "udruger" helt styr på sit arbejde? Vent og se, om din skruk kan gøre det bedre. Skjuler hønerne æg ude i haven, det er de rigtig gode til :-)
Opdrætter af islandske høns og Danske Landhøns i dværg.

Offline voldsgaard

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 29 Juni , 2013, 11:06 »
Hej Halldor

Ja det skulle jeg mene at hun har, jeg har haft dem inde i et par dage i forbindelse med sankt hans og da lagde de heller ingen æg desværre, derfor tror jeg ikke at de skjuler æggene ude i haven.

mvh jens
1.4.blandnings får
0.2 Hereford

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #11 Dato: 29 Juni , 2013, 11:58 »
Gul ring er høns fra 2011. De er altså 2 år og har kun lagt æg i et år. De burde lægge masser af æg.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #12 Dato: 29 Juni , 2013, 13:25 »
Hvad med utøj/orm? De kan godt tage noget af ægge, eller lidt større dyr? Rotter ? Skader? De har også en god appetit.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Turbomoster

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 29 Juni , 2013, 13:57 »
Hej Henriette - Jeg er helt ny ud i høns, så jeg kan desværre ikke bidrage med gode råd til Jens - men du nævner, at gul ring er fra 2011 - skal det forstås sådan, at ringene skifter farve hvert år - mine kyllinger har en grøn fastring, er alle hønse racers ringe så grønne i år ?? og hvor kan man finde årstal og farverne på nettet ??

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #14 Dato: 29 Juni , 2013, 17:26 »
Ja, gul er fra 2011, blå fra 2012, og i år er de grønne. Der er en liste i forums leksikon, hvor du kan se farverne fra år til år.
1 Dansk Landhøne. Stor.