Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mine ællinger dør, hjælp  (Læst 10729 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MetteM

• Passiv bruger
Mine ællinger dør, hjælp
« Dato: 26 Juni , 2013, 20:52 »
Hvad er der galt? Min and har ruget på 35 æg sammen med sin søster. Søster døde efter 28 dage rugning, den anden overtog rollen for alle æg.
Selvfølgelig er ikke alle udruget. Der kom 25 levende ællinger ud af det, derefter er det gået  ned af bakke. En del har mistet livet efter at været blevet trampet ned i halmen, 1 mistet livet i en vandpyt men i dag hvor de er 3 døgn gamle er to døde, store og fine. De har spist, drukket og "pjasket" i vand.
Min and er førstegangs mor, har en tæt trækasse med masser af halm, altså ingen træk eller fugt til de små. De har også alle kunne hoppe ind og ud af kassen og reden. Andefar er blevet forvist helt fra start, for ikke at stresse hende, for han er vældig viril, og savner selskab og at få afløb for naturens luner ;), Hvad kan der være galt og hvordan kan jeg forbygge flere dødsfald.
Der er ingen utøj og alt er efterset for evt farer og dårligdomme. De får kyllingefoder og det græs som er i andegården og selvfølgelig alt det vand som de kan drikke, hjælp mig, giv et bud. Dette er lidt sørgeligt.
Andemor ser ellers ud til at passe godt på dem, varmer dem og venter så alle er med frem og tilbage fra vandet og maden.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Mine ællinger dør, hjælp
« Svar #1 Dato: 26 Juni , 2013, 21:50 »
En af de ting jeg lige får øje på, er halm, det er meget svært for nyklækkede ællinger eller kyllinger at gå i halm, og de kan nemt fare vild eller sidde fast, så det er en rigtig skidt ide, og desuden skaber det enorme mængder fugt, fordi halm ikke suger så godt , og ænder skider store mængder våd lort.
Jeg ville skifte ud til spåner, eller evt. sand, men spåner suger bedst og tager lugten af det værste.

Ellers kan jeg jo ikke sige hvad dine ællinger dør af, men hvad fodre du med, det har der lige været en anden tråd om.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline MetteM

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 Juni , 2013, 22:11 »
Vi fodre med kyllinge startfoder fra land og fritid. Andemor har adgang til hvede og hønsefoder(tilskud). Har forsøgt at kigge efter varedeklaration men kan ikke finde den på startfodret, og selvfølgelig har vi ikke posen mere :(.
Det er kun reden der er med halm og det går faktisk meget godt, er lige skiftet så alt er tørt. Skaller og småsten har de også adgang til.
De er ude og der er koldt for årstiden og blæsende. Så kan kulden betyde noget?

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #3 Dato: 26 Juni , 2013, 22:17 »
Det er klart at de ikke kan tåle kulde og blæst, og slet ikke hvis de er våde, men hvis de har en mor, så burde hun jo sagtens kunne holde dem varme.
de overlever jo også i naturen..
Der var snak om i den anden tråd at ællinger ikke kan tåle coocciostat, som kan være i noget startfoder til kyllinger, imod coccidiose, men om det er i det foder du omtaler ved jeg ikke, jeg skal lige se efter den tråd, den er fra i går tror jeg
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #4 Dato: 26 Juni , 2013, 22:30 »
Her er så den tråd fra i går, prøv at læse lidt her
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=33973.msg298884#msg298884
Venlig Hilsen INA

Offline MetteM

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 26 Juni , 2013, 22:40 »
Morand varmer dem  og hun er god til at sørge for at alle er med inde og under hende. Det er når de er ude de kan fryse. Ikke fordi de er meget udenfor højst ti min ad gangen. Har tjekket tråden og det er ikke det fodre vi bruger  men jeg vil give dem havregryn/grød nu. Måske det hjælper.

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #6 Dato: 26 Juni , 2013, 22:58 »
Så er de ikke plaget af kulde, hun passer godt på dem.

Pas på med havregrød, hvis de hænger fast i det klistrede stads, for det kan de små sagtens, og så dør de også af det, men hvis du har tænkt dig at sidde og se på dem mens de spiser havregrød, så er det fint.
« Senest Redigeret: 27 Juni , 2013, 00:01 Fra Ina.... »
Venlig Hilsen INA

Offline MetteM

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 Juni , 2013, 23:10 »
Nej, det var jo ikke lige tanken, at se de spiser. Så må de nøjes med tør mad og masser af vand. Har også givet dem opblødt startfodet, det må jeg nok også stoppe med. Jeg krydser fingre for at de sidste klare sig, ellers  må de flytte ind i køkkenet med varmelampe og skrap overvågning;-)

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #8 Dato: 27 Juni , 2013, 00:07 »
Jeg synes da godt du kan give dem opblødt startfoder, det skulle de da ikke kunne komme til skade med, og jeg er sikker på at andemor, kan passe dem bedre end du, selvom det er første gang hun prøver. Du siger jo selv at hun er god til at passe og varme dem... desværre ved jeg ikke nok om ænder til at kunne bidrage med hvad de evt. fejler,  men det er der måske andre der gør..
Altså hvis de fejler noget....

Lad os høre hvordan det går i morgen  :)
Venlig Hilsen INA

Offline MetteM

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 27 Juni , 2013, 06:49 »
Ingen døde  her til morgen ;D
Håber det bliver ved  sådan.

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #10 Dato: 27 Juni , 2013, 08:46 »
 *k *k
Venlig Hilsen INA

Offline MetteM

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 28 Juni , 2013, 20:12 »
hmm, det er ikke godt. endnu to er døde. Har den største lyst til at tage dem ind. Hvis jeg gør det skal andemor så med, eller kan jeg bare tage ællingerne og så regne med at hun vil tage sig af dem  efter nogle dage indendørs?. Tror det er for koldt og vådt. Andemor opholder sig meget ude, og så gør de små det jo også. De ser hele tiden lidt pjusket og sølle ud.
Ved godt det er svømmefugle men alt kan vel overdrivelse, elller hvad?

Offline lonekær

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 28 Juni , 2013, 20:44 »
Bruger du kyllinge startfoder? Der kan være medicin mod coccidiose i og medicinen er giftig for ænder og gæs.
1.0 mand.
0.1 barn.
0.1 hund.
2.6 katte.
2.0 heste
1.0 lys sussex.
1.5 dværg farverolls.
0.2 maran/jersey kæmpemix
0.1 orpington.
0.4 orpington/lohmanmix.
1.2 sølv sortrandet wyandot.
0.0.5 sølv sortrandet wyandot kyllinger.
0.0.9 stor farverolls kyllinger.
0.0.7 gæslinger.
3.2 moskosænder.
0.0.5 ællinger.

Offline MetteM

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 28 Juni , 2013, 21:02 »
Det gør jeg fra  land og fritid. Kan ikke se at det er i produktet, men  køber andefoder til ællinger imorgen, og så må de få undulatfrø og havregryn indtil videre. Nu skal de overleve:-)

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #14 Dato: 28 Juni , 2013, 21:25 »
Selvfølgelig kan man anfører at det er svømmefugle, og at ænderne jo overlever ude i naturen, så vidt vi ved..
Hvis du tager dem ind, er du nødt til at tage mor med,, hun vil sandsynligvis ikke tage sig af dem hvis du først skiller dem ad... hvis du har et staldhjørne eller værksted, hvor du kan holde dem nogle dage og måske sætte en varmelampe op som suplement... så udelukker du jo at de bliver forkølede, og de skal ikke se forpjuskede ud, de må gerne svømme, men de skal tørre igen, og blive puffede,,,
Venlig Hilsen INA