Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mine ællinger dør, hjælp  (Læst 10719 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MetteM

• Passiv bruger
Sv: Mine ællinger dør, hjælp
« Svar #15 Dato: 28 Juni , 2013, 21:49 »
de må så flytte i kælderen. Det med badning må vi jo så finde en løsning på, og her tænker jeg på andemor.

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #16 Dato: 28 Juni , 2013, 22:53 »
mine moskus ællinger går alle på halm, og det har nu aldrig givet problemer.

jeg fodrer også med startfoder fra landogfritid/dlg og det gør ikke de dør, det må være noget andet.

selv om mine ællinger også stort set holder sig ude og ofte bliver våde af regn og badning har jeg aldrig en død ælling. og i år er jeg oppe over 80 ællinger indtil videre.

men det er måske et forsøg værd at lave en overdækning så de ikke bliver våde af regn ihvertfald, selv om jeg nu ikke tror det kan være årsagen.

jeg syntes mere det lyder som en form for sygdom/smitte de har fået.

jeg har dog ikke noget bud på hvad det kan være.

her står mit foder ude og når der kommer en stor regnbyge bliver det vådt. de får lov at spise det våde foder op før de får nyt. har ikke råd til ofte at smide ud. og det har nu heller aldrig givet problemer da jeg kun fodrer til 1-2 dage ad gangen. ligger det længere bliver det hurtigt surt, mørk og kedeligt.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline MetteM

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 28 Juni , 2013, 23:01 »
Det var godt at høre, det med fodret. Jeg ved ikke hvad problemet er, troede lidt at de kunne/ville klare sig selv. Her spiser de i tørvejr, fodret står andehuset, hvor kun andemor og ællinger kan komme. Drikke foregår udenfor, og drikke og badeland er samme sted, det kan ikke være anderledes. Måske er det andemor som ikke er helt klar til at passe ællinger. Nu må vi se hvad der sker. Vil i morgen købe en varmelampe som jeg kan sætte op, så de kan blive godt varme når de har været ude og muntre sig.

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #18 Dato: 29 Juni , 2013, 11:44 »
ok, bare sørg for at der ikke er for lang vej fra foder til vand. for her skyller de foder ned stort set for hver mundfuld. det er dog nok mest når de bliver lidt større, men alligevel skal vand og foder stå ret tæt.

mine andemødre er ret forskellige med hvor meget de ser ud til at passe på deres børn. eks har jeg en der bare ikke gider sine unger nu allerede efter de er 14-16 dage og hun er nu kommet sammen med andrikken igen da hun bare stod og vandrede frem og tilbage ved hegnet og længe har lagt æg igen. de små klarer sig fint uden mor, som alligevel ikke varmede dem mere.

så jeg tror ikke det har så meget at sige hvor godt hun passer dem. men selvfølgelig skal de have varme indimellem når de er helt små og har hun mange kan hun måske ikke varme dem alle.

måske en varmelampe er et forsøg værd at prøve som du vil.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.