Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Flyvsk model  (Læst 7704 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline trinemia

• Passiv bruger
Flyvsk model
« Dato: 26 Juni , 2013, 17:51 »
Jeg købte i foråret en såkaldt "Grünleger" hønnike. Den hedder Dot og begyndte hurtigt at lægge de fineste lyseblå æg, og gør det næsten dagligt. MEN- om sommeren går hønsene på 120 m2 i et hjørne af haven, og der er før gået uden problemer, Dot derimod flyver over hegnet MED DET SAMME, og de andre følger efter. SÅ nu farer vi rundt og henter høns hos naboen, og det er s..... irriterende i stedet for hyggeligt og fredeligt. Jeg har klippet fjerene på først på den ene vinge (efter tegningerne fundet her på siden) og så på den anden- halvdelen, så den skulle flyve skævt, men det vil den sådan set s.... på. Nogle gode forslag? ( og jeg køber ikke nyt hegn, det andet har fungeret godt i 2 år, med andre høns vel at mærke) For ellers tror jeg snart at Dot er til salg.
Mvh Trine

0.1 dværg wayndotte
0.1 grünleger/maran
0.1 isa warren
0.1 hybridbonus
0.1 engelsk araucana
0.3 børn
1 stk. ægtemand som næsten har vænnet sig til hønsene ;o)
0.2 katte

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
Sv: Flyvsk model
« Svar #1 Dato: 26 Juni , 2013, 18:07 »
Jeg har på min ene høne kun klippet den ene vinge, da jeg har læst og hørt at det fører til ubalance. Det har hjulpet hos os. Det var en orpington der fløj 1,5m. Om det er fordi du har klippet lidt på begge, ved jeg ikke. 

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 26 Juni , 2013, 18:10 »
Undlad endelig at klippe i begge vinger, for så "ophæver" klipperiet hindanden, og der flyves fortsat over.
Korrekt vingeklipning: svingfjer på den ene vinge klippes helt ned.
Når en høne flyver over hegnet, så lærer de der "kun" er halv tunge hurtigt kunsten.

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 Juni , 2013, 19:27 »
halen, hvis den har noget hale af betydning så husk den også - den bruges til at styre og få opdrift.
én vinge og halefjerene plejer helt sikkert at gøre det :-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline trinemia

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 Juni , 2013, 20:39 »
OK- jeg checker lige at de vinger er "skæve" nu har jeg jo været igang på begge, men dog gjort det uens. Og så får halen en tur. Dot har en flot hale- en halvrund vifte- så det ødelægger looket, men hvis det kan genskabe roen i hønsehjørnet, og dermed give dem mere tid ude fra hønsegården (15m2 i de 120 m2) så er det jo en fin løsning. Børnene var holdt op med at lukke høns ud når de kom fra skole, fordi de ikke orker jagten- og det kan jeg ærlig talt godt forstå.
Mvh Trine

0.1 dværg wayndotte
0.1 grünleger/maran
0.1 isa warren
0.1 hybridbonus
0.1 engelsk araucana
0.3 børn
0.2 katte

Offline Laila

• Bruger
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
« Svar #5 Dato: 26 Juni , 2013, 21:06 »
Har også en anarkisthøne.... Tror jeg skal have gang i at få studset hendes hale!!!
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 26 Juni , 2013, 21:18 »
Hvis det med halen skulle holde stik. Så burde f.eks Araucanaer ikke kunne flyve......  ??? :o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 26 Juni , 2013, 21:21 »
Hvis det med halen skulle holde stik. Så burde f.eks Araucanaer ikke kunne flyve......  ??? :o

HeHe, netop Lene!!
Når jeg har haft lette racer, har jeg altid kun klippet den eene vinge og det har altid virket. Jeg har aldrig klippet i halen, har aldrig hørt om at klippe halen af.
Det må ikke være noget videre pænt syn :(  med en høne med afkortet hale

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 26 Juni , 2013, 21:28 »
Det har jeg nu heller ikke hørt om. Men det kan være det virker på hybrider. ;)

Det minder mig om min far som engang købte nogle røde duer af en ældre mand, og da min far fik duerne havde de ingen haler, for dem havde den gamle mand hevet af, da han skulle fange dem.

Men duerne kunne nu godt flyve alligevel............
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Laila

• Bruger
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
« Svar #9 Dato: 26 Juni , 2013, 21:34 »
Hmm, lyder som om anarkisten beholder sin hale, så får hun en fodlænke istedet ;)
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #10 Dato: 26 Juni , 2013, 21:37 »
Hmm, lyder som om anarkisten beholder sin hale, så får hun en fodlænke istedet ;)

Husk billeder af det her inde  :)
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline trinemia

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 26 Juni , 2013, 21:40 »
Nå- jeg var væk fra tråden- og nu er halen klippet....kønt ser det ikke ud, så tilbage er der kun at håbe at det virker. Kan godt se argumentet med araucanaerne. Hm. håber på mirakler. I eftermiddags fik den stuearrest imen de andre gik ude- bare for at checke om det er Dot der styrer det der flyvning over hegn. Det er det. Der var fred og ro, og høns som gik og hyggede sig i deres eget hjørne. Dot piskede rundt i gården og lignede ikke en som fattede konsekvensen af sine handlinger (det havde jeg så heller ikke regnet med).
Mvh Trine

0.1 dværg wayndotte
0.1 grünleger/maran
0.1 isa warren
0.1 hybridbonus
0.1 engelsk araucana
0.3 børn
0.2 katte

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #12 Dato: 26 Juni , 2013, 22:44 »
 Dot piskede rundt i gården og lignede ikke en som fattede konsekvensen af sine handlinger (det havde jeg så heller ikke regnet med).
[/quote]

:laugh: hun er en høne  :laugh: en bøllehøne  :laugh:
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 26 Juni , 2013, 22:57 »
Det er da muligt at høns med hale, kan bruge samme til at styre lidt med når de kommet i luften, men det er jo ikke det der er udfordringen her. Udfordringen er at sikre at Dot ikke kommer i luften. Og ja, som Rudy skriver, klippes fjerene på den ene vinge. Når hun efterfølgende forsøger at forcere hegnet vil hun lave et 'udspring med fuld skrue'  ;D, og så synes hun nok ikke det er så spændende mere. 
Mvh
Erik Andersen

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 27 Juni , 2013, 08:44 »
Det virker altså det med halen... Fugles haler bruges som flaps på fly.

Hvis man er en race med hale, og tendens til hønsegårdsflugt så kan du være sikker på at den er vant til at bruge halen.
At haleløse racer kan lette uden hale, tjaaa,
Handicappede født uden hænder kan også tit både spise og tage tøj på med fødderne - det betyder ikke at du og jeg kan det ... ;-)

Det med halen fandt jeg ud da jeg på et tidspunkt havde en der fløj over hele tiden.
Med den ene vinge klippet fløj den så højt op den kunne, satte kløerne i nettet, baskede som en vild og så nærmest spadserede op ad hegnet og ovenud.

Men uden hale kunne den kun lette ganske lavt + balancen til at baske/gå det sidste stykke op ad hegnet var fuldstændig væk.

Det er siden testet på andre flugtentusiaster med samme gode resultat :-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn