Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mine kyllinger vil ikke gå ind om natten  (Læst 3113 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Turbomoster

• Passiv bruger
Mine kyllinger vil ikke gå ind om natten
« Dato: 25 Juni , 2013, 21:20 »
Hejsa
Håber at der er nogen som kan give mig et godt råd - Vi har lige sat hønsehus og hønsegård op i køkkenhaven og købt 8 høner og en hane af racen Dværg Wyandotter her i weekenden - de er 10-11 uger gamle - Problemet er at få dem til, at gå op af stigen og op i hønsehuset om natten - de første to aftener har jeg løftet dem ind, når mørket sænker sig ved 22,30 tiden og de bare har klumpet sig sammen i et hjørne under huset (I sandbadet) - hvor længe skal jeg mon "putte dem i seng" om aftenen ?? de går selv ud igen om morgenen - vi har en siddepind som afstivning i samme højde som huset og den kan de fleste sagtens flyve op på, men i sovehuset som har to lave pinde ca. 10 cm over gulvet bruger de ikke pindene, men klumper sig sammen og sover på gulvet, er det normalt ?? - hvor gamle skal de være, før de sover på siddepindene ???

Offline Turbomoster

• Passiv bruger
Sv: Mine kyllinger vil ikke gå ind om natten
« Svar #1 Dato: 25 Juni , 2013, 21:44 »
Prøver lige, om jeg kan lægge et billede ind af huset  :)

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 25 Juni , 2013, 22:43 »
Ringe trøst, men jeg bærer kyllinger ind hvert år ;) Det er tilsyneladende er tilbagevendende problem. Et trick er, at have lys i huset, og fodre med lidt ekstra lækkert omkring tusmørke ;)
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 25 Juni , 2013, 22:57 »
@Ulla

Da du lukkede de nye kyllinger ud af transportkassen og ind i de nye faciliteter skete det i gården eller i huset?

Om det er 'normalt' at de ikke vil sidde på pind i huset er nok et spørgsmål om at definere hvad der er normalt for høns (i dit tilfælde store kyllinger). Jeg har en lidt blandet flok. Nogle foretrækker at sove på pind, andre i redekasser og atter andre på gulvet. Jeg har også 11 kyllinger på ca samme alder som dine og som kom i hønsehuset i lørdags. De klumper sammen på en gulvplads.
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #4 Dato: 25 Juni , 2013, 23:10 »
@Ulla

Da du lukkede de nye kyllinger ud af transportkassen og ind i de nye faciliteter skete det i gården eller i huset?

hvor bør man lukke dem ud henne?
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 25 Juni , 2013, 23:11 »
Altid i huset. Så ved de hvor de bor. Det er muligt det tager dem nogle dage at finde ud i gården men skidt med det hvis de så selv søger 'hjem' om aftenen.
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #6 Dato: 25 Juni , 2013, 23:12 »
Altid i huset. Så ved de hvor de bor. Det er muligt det tager dem nogle dage at finde ud i gården men skidt med det hvis de så selv søger 'hjem' om aftenen.

/o  :)
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline Turbomoster

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 Juni , 2013, 06:37 »
Tusind tak for jeres svar - Jeg lukkede dem godt nok ud i huset, men de gik lige igennem det og ned ad trappen - Huset er ikke ret stort og hvis kun beregnet til, at sidde i om natten og så er der en redekasse med 3 rum sat på siden af det - så jeg kan ikke have foder og vand stående deroppe  :-[ -
Vi har sat sokkel påmonteret volierenet i bunden af hele herligheden og herefter fyldt bunden op med 15 cm sand - så hønsegården skulle være lige så sikker, at opholde sig i som selve kassen - så måske skal jeg bare lade dem selv bestemme, hvor de vil sove  :laugh: 

Offline Vandhund

• Passiv bruger
Mine kyllinger vil ikke gå ind om natten
« Svar #8 Dato: 26 Juni , 2013, 06:58 »
Vores kyllinger var 3 uger om at forlade hønsehuset (efter de var varmefri), men så fik de smag for udelivet og var nærmest umulige at drive ind i den rovdyrssikre del af hønsegården før midnat, men nu er de endelig ved at lære konceptet med at gå ud om morgenen og ind i nogenlunde tid om aftenen (20-tiden, de voksne høns går i seng kl 19 ca).

Offline Daisy Cluck

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 26 Juni , 2013, 08:52 »
I et hus med voliere som minder om dit, havde min høne store besværligheder med at få kyllingerne op ad trappen om aftenen. Nogle af de små satte sig under huset, det var som om deres retningssans og det at de kunne høre mor lige ovenover, spillede dem et puds. De blev båret ind nogle aftener. Til mit lille hus med voliere hører en tremmevæg, som jeg i god tid inden dynerne, satte således, at kyllerne ikke kunne kome ind under huset. Der var trangt inden sengetid, men så fandt de små ud af det.
Kyllingerne er fra d.12 maj og de sover i redekassen sammen med deres mor, som stadig forsøger at have dem alle under sine vinger.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #10 Dato: 26 Juni , 2013, 11:22 »
Jeg har et hønsehus med stige næsten på samme måde som dit. Jeg bruger kun det hus og gård til kyllinger og hvert år må de bæres ind de første aftener. Ligenu har jeg 18 kyllinger gående derude og må troligt vente til det er mørkt nok til at de ikke spurter i alle retninger når jeg prøver at få fat i dem ::)

Nogle kyllinger fatter det efter et par dage, andre bruger en hel uge på det. Men så tager det heller ikke længere. Måske ville det gå nemmere hvis der var lys i huset, det har jeg god erfaring med i det store hønsehus. Men faktisk tror jeg det er stigen der driller dem, snarere end mørket.

Hyg dig med aftenputningen et par dage endnu ;) Det skal nok komme! Og glæd dig så i øvrigt over, at dine kyllinger bliver mere fortrolige med dig af at blive håndteret /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Turbomoster

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 26 Juni , 2013, 11:57 »
Tusind tak igen for alle jeres gode svar - Jeg tror også, at det er stigen der driller dem - Ved siden af indgangen til huset, er der en rigtig stor låge, som jeg nu lader stå åben hele dagen i håb om, at de så vil gå den vej ind - måske jeg lige skulle stille en spand på hovedet eller sådan noget, så de har nemmere ved, at komme derop - der er også 2 gennemgående siddepinde, hvoraf en er rigeligt, så der fjerner jeg lige den ene, så de har mere gulvplads deroppe - vil helt sikkert prøve det med lyset - i selve volieren, bruger de vandbeholderen til, at komme op på den pind i hjørnet, som fungerer som afstivning, så det er jo ikke fordi, at de ikke gerne vil sidde på pinden - ud over volieren, har vi koblet en hønsegård på - den er 3 x 3 m (Byggehegn, som man også kan stille op som hundegård) med græsbund - der er påsat volierenet 90 cm op for neden og lukket med kyllingetråd som tag, så rovfugle ikke kan tage dem  /o - Har mine 9 små høns plads nok ?? - det er planen, at de må komme ud i køkkenhaven, når det hele er vokset lidt op, eller tager de det hele ??

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #12 Dato: 26 Juni , 2013, 12:01 »
 /o De får det da så dejligt hos jer!

Og vigtigst af alt: I har allerede installeret en hønsestol, sådan én må man have /o

Held og lykke med dem! :)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 26 Juni , 2013, 13:12 »
Ja det ser sørme hyggeligt ud. Ja de smager lidt på tingene, så det er bedst med høns i køkkenhaven sent efterår til tidligt forår ;)
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Turbomoster

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 26 Juni , 2013, 17:40 »
Tusind tak Helle og Tanja og nej Tanja, uden hønsestole går det da bare slet ikke, så meget som vi opholder os hos dem, hi hi - Nu har jeg sat grønt havehegn op, så de ikke kan gå under huset og sat en spand på hovedet, så de nemt kan komme op i huset via en stor åben låge - og de må så helt selv bestemme, om de vil bruge spanden eller gå op via hønsestigen  8) - er spændt på at se om det så lykkes dem, selv at gå i seng i aften, måske jeg lige skal smide en lille håndfuld rosiner deroppe til dem, for dem kan de da slet ikke stå for  /o