Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skal jeg droppe andrikken?  (Læst 6411 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

• Passiv bruger
Skal jeg droppe andrikken?
« Dato: 25 Juni , 2013, 08:19 »
Jeg er SÅ tæt på at droppe andrikken. Han har igår fuldstændig skamferet og knækket nakken på.en ret stor ælling i løbet af 1,5 time, hvor jeg ikke var hjemme..og.jeg er så.trist, for det var min skyld..jeg har ikke passet godt nok på :-(

Skal jeg droppe ham? Synes det er et bøvl at skulle til og spærre ham inde imens der er ællinger. Jeg har dog forsøgt, men.han slipper ud af al tråd og sidste løsning er rionet, men.vi er bare ikke så vidt endnu :-(
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

• Passiv bruger
Sv: Skal jeg droppe andrikken?
« Svar #1 Dato: 25 Juni , 2013, 08:23 »
Og hvad medmed ænderne? Er det ikke lidt som om deres æg går til spilde, når de ikke.bliver befrugtede..altså jeg mener, jeg kan vel.ikke samle andeæg.ind.og så bliver de skruk på 10 golfbolde vel?

Problemet er jo.ikke at købe rugeæg, dem er der mange af..

Hvor.mange af jer har ænder men INGEN andrik?
Ps.det er alm moskus, jeg har..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline jeanniejuul

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 25 Juni , 2013, 10:23 »
Øv øv jeg føler med dig   :(
Bedste hilsner Jeannie

Oasen midt i byen, med høns, ænder og to dejlige labradore :-)

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 25 Juni , 2013, 10:46 »
 hvis det var mig så var han væk. basta. Agressive dyr bor her ikke, og ja det kan fint lade sig gøre uden andrik, alternativ er at du finder dig ny til forår så slipper du for at holde øje med ham vinteren igennem.
 æg.. nej de går ikke til spilde for dem bruger du til bagning så bliver ænderne ikke skrukke
ví kan altid hjælpe med nogle æg til forår når du er klar, bare rolig... ;)
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Lipu

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 25 Juni , 2013, 12:42 »
Ej hvor træls:-( vi har delt andegården op og så går andrikken sammen med en anden hun der ikke er blevet skruk. Det er lidt bøvlet da de skal 'sluses' forbi hinanden når de på skift kommer ud i haven... Tilgengæld er en af ællingerne (4 uger gamle) blevet nappet i halen af de andre ællinger eller de 2 hunner der går med Sem - stakkel og det bløder lidt, hvad kan man gøre ved det?
Mange hilsner Liselotte

Broget flok af rød amerikaner, guld/sort-randet wyandot, guld/hvid-randet wyandot, blå wyandotter og 'snegle-dræbere' alias hvide moskusænder.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 25 Juni , 2013, 15:31 »
Hmm.. Det lyder som om at andrikken ryger sig en tur!! Jeg var bare så glad for ham..men det er jeg altså ikke længere... Ja det lyder som om jeg må købe æg af dig næste år Anna :-) Evt en sød andrik !?

Men kan jeg samle andeæg ind, spise dem og så få dem til at skrukke på golfbolde? Så "dumme" er ænder vel ikke? Jeg vil jo altså stadig gerne have ællinger til foråret!!
Mette

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #6 Dato: 25 Juni , 2013, 16:37 »
mette, du kan købe en fin andrik af mig, dog er de ikke så gamle endnu (de ældste 1 måned), men han kan bruges næste år :)

jeg har i alle farver og kombinationer og nogle er ret specielle.

hos mig er det bestemt ikke andrikken der er problemet, de er søde som lam.  det er de andre damer der enten er skrukke eller har egne ællinger. så er de ret stride ved en andens ællinger. selv de damer der ikke er skrukke kan være ret stride ved ællingerne.

så her indhegner jeg andemor og ællinger for sig selv, til de er et par måneder. så er der aldrig problemer og jeg mister aldrig ællinger på denne måde.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 25 Juni , 2013, 18:05 »
Jamen jeg tænker også, at dameænderne kan være hårde ved hinandens ællinger..lidt ligesom jeg kan se ved visse skrukhøns.. Men den ene and med de helt små ællinger går i et stort "bur", så de kan selvfølgelig ikke nå hinandens ællinger!!

Jeg vil meget gerne tænke over det, men umiddelbart er lolland laaaangt væk ;-);-);-)
Mette

Offline HanneJ

• Passiv bruger
    • MinVenKatten
« Svar #8 Dato: 28 Juni , 2013, 11:02 »
Jeg havde her i foråret 7 moskus-andedamer til at gå sammen uden andrik - det gav en frygtelig ballade fordi der ikke var en "chef" i flokken. Ænderne var hårde ved hinanden - og de stærke ænder mobbede de svageste.

Så jeg fik fat i en andrik - og så gav det ro i stalden....

Jeg har heldigvis aldrig prøvet at have så aggresiv en andrik

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 28 Juni , 2013, 11:46 »
Jamen min andrik ææælsker også sine to damer, han følger dem i røven som en hundehvalp..det er ællingerne, den hader :-(
Mette

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #10 Dato: 28 Juni , 2013, 22:57 »
du skal være velkommen til at vende tilbage hvis du kommer til lolland  :)

jeg har stadig et par af de lyse andrikker og nogle brune. men har og får mange flere endnu, så de forsvinder ikke lige sådan..
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.