Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad graver i min kyllingegård?  (Læst 17026 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline RandiL

• Passiv bruger
Hvad graver i min kyllingegård?
« Dato: 25 Juni , 2013, 08:00 »
Den seneste uge er der hver morgen gravet tunneler ind i min kyllingegård (som støder op til kyllingehuset). Jeg har gravet tråd ned i alle siderne og sat rottefælde op (for det er en stor tunnel - en kylling kan komme ud af den). Nu graves der desværre tunnel fra under kyllingehuset. Og stadig intet der går i rottefælden. Hvad kan det dog være? Jeg sætter hegn fra under kyllingehuset i dag men den skiderik ser ud til at kunne komme ind ligegyldigt hvad jeg gør. Heldigvis er der ikke sket noget med kyllingerne (endnu) og kyllingehuset er godt solidt. Nogle ideer til hvad jeg kan gøre?

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Hvad graver i min kyllingegård?
« Svar #1 Dato: 25 Juni , 2013, 09:04 »
Jeg tror bestemt, at det er en klog rotte, som da bestemt ikke kunne drømme om at gå i fælden - ring til rottemanden, hans giftkorn plejer rotterne at betragte som lækkerbidskener.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline RandiL

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 25 Juni , 2013, 09:25 »
Nu er jeg bare ikke så glad for at en halvdød rotte løber rundt her (altså hvis den spiser giften) for der er både katte, ræve etc. der løber rundt her. Der er ingen måde man kan lokke den i eb fælde der dræber den med det samme?

Offline RandiL

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 25 Juni , 2013, 09:43 »
Har anmeldt det - så må vi se hvad han anbefaler

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 25 Juni , 2013, 10:56 »
Det er ret små mængder gift der slår rotter ihjel, så der er ikke så stor fare for at der sker dine høns noget, selvom de spiser en halvdød rotte eller mus, eller en heldød, for den sags skyld  :)
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline RandiL

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 25 Juni , 2013, 11:31 »
Nu er det mere min og naboens kat jeg er bekymrer for ;-)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 26 Juni , 2013, 00:05 »
Det er sjældent at kattene faktisk æder rotterne.
Jeg har én kat her der ikke bryder sig om rotter. Den bider hovedet af dem og efterlader resten af rotten for os at samle op.

Jeg er ikke sikker på hvilken effekt det måtte have på en kat hvis den åd en rotte der var død af rottegift. Giften har uden tvivl været fatal for rotten, men rotten har så en noget lavere legemsvægt end katten. Giften optages normalt i blodet (og bevirker at det ikke kan koagulere dvs størkne), men en del af rottens blod vil også blive 'spildt' ifm drab og indtagelse, hvis katten skulle finde på at æde hele rotten. Så virkningen af giften på katten ville være meget 'fortyndet' ift virkningen på rotten. (Og tilsvarende på høns - hvis de skulle kaste sig over en sådan død rotte ville de jo sikkert 'deles' om byttet hvilket også resulterer i en 'fortynding'.

Men det ville selvfølgelig være at foretrække hvis du kunne fange den i en fælde. Flere har haft gode erfaringer med feks chokolade som lokkemad.

Mvh
Erik Andersen

Offline Tskoglund

• Bruger
« Svar #7 Dato: 26 Juni , 2013, 05:41 »
Sidst jeg havde besøg af en rottemand,brugte han "kanonslag".

Ned i hullet ,også blev rotten gasset,dagen efter kunne jeg fjerne det kolde kanonslag.

Tine
Hønseløs,men skruk
0,1 hund
3,3 katte
0,1 barn
1,0 Bjørn(mand)

Offline RandiL

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 26 Juni , 2013, 08:20 »
Kender katte der er døde af rottegift - sandsynligvis efter at have spist en forgiftet rotte eller mus. Her til morgen havde den gravet sig derind igen! Håber rottemanden kommer i morgen. Det kan nu også være en halsbåndmus - dem har vi mange af og de er kæmpe store. Men rottemanden kan nok se det

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 26 Juni , 2013, 11:13 »
Kender katte der er døde af rottegift - sandsynligvis efter at have spist en forgiftet rotte eller mus. Her til morgen havde den gravet sig derind igen! Håber rottemanden kommer i morgen. Det kan nu også være en halsbåndmus - dem har vi mange af og de er kæmpe store. Men rottemanden kan nok se det

Er det ikke noget med at halsbåndsmusene er fredede? Men fred være med dem (hvis det er dem), de er jo næppe til fare for dit hønsehold - det skulle da lige være nedstyrtningsfare hvis de bliver ved med at grave ;D

Håber også du får besøg af rottemanden imorgen, der er ikke fedt med ubudne gæster!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Laila

• Bruger
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
« Svar #10 Dato: 26 Juni , 2013, 12:22 »
"Min" tidligere rottemand anbefalede rosiner som lokkemad... Og vingummier er noget af det bedste til rotter
( Skal lige hilse og sige at specielt vingummier er en anelse besværlige at sætte fast i en smækfælde, og min personlige erfaring, efter at have forsøgt, er at en smækfælde slår HÅRDT!  Og JO! I har ganske ret, det havde fandeme været kvikt tænkt at fælden jo IKKE behøver være aktiv, mens man sætter madding på....)
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 26 Juni , 2013, 12:29 »
Jeg tror også det er rotter..desværre.. Kunne forestille mig at en stinking mc d burger kunne logge rotten i fælden!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline RandiL

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 26 Juni , 2013, 13:50 »
Rosiner er afprøvet uden held - vil prøve chokoladen i aften eller måske et stykke pølse? Rejer hoppede den ikke på. Og ja jeg plejer at putte maden på inden jeg aktivere :-)
Hmm det med halsbåndmus viste jeg ikke - har haft flere indenfor (derfor jeg havde rottefælder). De ser viiildt søde ud - overvejede om jeg skulle indfange levende og sælge som ørkenrotter :-)

Offline RandiL

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 26 Juni , 2013, 13:50 »
3 fælde må være planen - så kan jeg prøve både vingummi, chokolade og pølse af.

Offline Laila

• Bruger
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
« Svar #14 Dato: 26 Juni , 2013, 14:37 »
Hehe, ja, eller kan vi sikkert sagtens komme med flere gode ideer ;)
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand