Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Maran - lys æg?  (Læst 3001 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline aniacatha

• Passiv bruger
Maran - lys æg?
« Dato: 22 Juni , 2013, 22:35 »
Jeg har fået en maran høne som skulle være i påbegyndt æglægning...MEN jeg får ikke lækre chokofarvet æg.
Jeg har i alt 12 høns fordelt på forsk. arter, der lægger lidt forskellige farvet æg (hvid, fløde, hudfarvet, lys brun, grønlig) Jeg har bemærket at der indimellem er kommet et mindre "flødefarvet" æg, hvilket jo sagtens kunne være fra den lille dame som er ved at starte op...men farven?? Er det fordi hun kommer fra en stamme som ikke har stærkt farvet æg - eller bliver det mørkt med tiden???
1,2 Brahma, 0,3 Maran, 0,2 Sorte skovhøns, 0,2øko industrihøns på pension, 0,1 skrabehøne på pension, 0,1 Isa Warren, 0,3 Grønlæggere. Og nu skal der vist ikke flere til...tøhø!
1,2 Børn fra 2009-2010-2012 - så der er liv i huset
0,1 Islandsk hest. 1,1 Alaskan Malamute. 0,1 Huskat. 1,0 Dværgvædder kanin. ?,?fisk.
1,0 Tålmodig og meget fingersnild bedre halvdel

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Maran - lys æg?
« Svar #1 Dato: 23 Juni , 2013, 08:41 »
Tror ikke det kan være maranen der lægger flødefarvet æg. De lægger mørkest æg til at begynde med og så kan farven aftage lidt. Ellers er der noget galt med den sprøjtemaler der er i æggelederen. Men synes ikke det lyder normalt.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Kenneth j

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 23 Juni , 2013, 23:56 »
Hej

Jeg har set nogle billeder af folk der sælger maran rugeæg.
Og de er let lysebrune tæt på fløde farvet.
Så det kan være fordi det er en stamme der ikke laver mørke æg.

Det kan også være at de ikke er kommet igang endnu :)

/Kenneth
1,4,3  Dansk landrace dværg
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.djursracefjerkrae.dk/

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 24 Juni , 2013, 08:43 »
De store maran høns skulle da gerne være så mørke i æggene at de kan skelnes fra andre  :police:
Jeg har dværge og deres æg er NOGET lysere - faktisk flødefarvede hos den ene sort- kobber høne.  :-[ ( Men vi arbejder på at æggene skal blive mørkere - imens kvaliteten i udseendet bibeholdes  ;D )
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline aniacatha

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 24 Juni , 2013, 12:50 »
tak for svar :) Ja jeg håber at den bare ikke er gået i gang, det er jo en ung en, og så må det flødefarvet æg være fra den islandske alene... Jeg venter i spænding på det mørke æg- og nyder synet af den smukke høne imens :)
1,2 Brahma, 0,3 Maran, 0,2 Sorte skovhøns, 0,2øko industrihøns på pension, 0,1 skrabehøne på pension, 0,1 Isa Warren, 0,3 Grønlæggere. Og nu skal der vist ikke flere til...tøhø!
0,1 Islandsk hest. 1,1 Alaskan Malamute. 0,1 Huskat. 1,0 Dværgvædder kanin. ?,?fisk.

Offline aniacatha

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 28 Juni , 2013, 00:04 »
Hej Kenneth det er først nu jeg tilsyneladende har læst OG forstået hvad du skrev, altså det med rugeæggene - det er da mystisk hvis æggene er så lyse fra start af - så vil jeg da være skeptisk over om hønsene indeni ville kunne lægge de mørke æg?

Min Maran burde lægge æg nu, og min islandske har lagt sig skruk mens hun rager æg til sig fra de andre (hun fisker dem vist mere el mindre op fra forsvindingsrampen). Og den islandske lægger også flødefarvet æg - jeg ved dog ikke om hun gør det når hun er skruk?? Hvis hun ikke gør, er det kun Maranen som lægger de flødefarvet æg (de andre lægger nogle andre farvet æg = fordelen ved at have forskellige høns og dermed forskellige æg, man kan nogenlunde holde øje med hvem der lægger og hvor meget)
Jeg må vist på jagt efter en Maran som lægger mørke æg med garanti -----anyone?? :)