Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Aggressive hanekyllinger på 8 uger!?  (Læst 1591 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pimu

• Passiv bruger
Aggressive hanekyllinger på 8 uger!?
« Dato: 22 Juni , 2013, 09:42 »
God formiddag :)

Er det virkelig normalt at opleve at hanekyllinger på 8 uger jagter og hakker ud efter voksne høns?
Det er 2 ud af 3 af mine la bresse-hanekyllinger, der i går aftes ved sengetid fik den sære idé, at min welsumer høne og min wyandotte-høne ikke måtte komme ind i hønsestalden.
Jeg opdagede det ved, at jeg ved 20-21 tiden i går aftes ser og hører min welsumer høne spæne højlydt gennem haven alt imens hun bliver forfulgt af en svært aggressiv la bresse-hanekylling, der hakker ud efter hende :o

Da jeg får nogenlunde styr på tropperne, opdager jeg, at min wyandotte-høne heller ikke tør gå ind i stalden af frygt for den anden af de 2 hanekyllinger.

Det skal siges, at kyllinger og voksne dyr ikke går sammen i løbet af dagen. Kyllingerne går i hønsegård sammen med deres skrukmor og hønsene går frit i haven.
Først til aften bliver de lukket ind sammen i hønsestalden. Det kan være noget af forklaringen på fjendtligheden.
Men alligevel, 8 uger gamle hanekyllinger!? Og at hønerne finder sig i det!?
Jeg undrer mig også lidt over, at min voksne faverolles hane ikke går ind og blander sig.

Mig, der kun er vant til fredelige faverolles hanekyllinger, jeg sidder her helt vantro tilbage!  :o
Gæs, moskusænder og høns

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
Sv: Aggressive hanekyllinger på 8 uger!?
« Svar #1 Dato: 22 Juni , 2013, 10:49 »
Ja de leger ;) og de går lige til stregen. De skal opdrages i "familien" ligesom alle børn ;)
« Senest Redigeret: 22 Juni , 2013, 10:52 Fra Helle Enevoldsen (josefineamanda) »
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Pimu

• Passiv bruger
Sv: Aggressive hanekyllinger på 8 uger!?
« Svar #2 Dato: 22 Juni , 2013, 17:23 »
Tak for svar.
Ja hvis det virkelig bare er leg, så har jeg overfortolket situationen. For jeg oplevede det, som en meget aggressiv adfærd og overvejdede egentlig, at hugge hovedet af de to lømler før tid.

Jamen så må jeg vel se situationen lidt an, og håbe på, at der snart er nogle af de voksne høns - udover deres skrukmor -, der får lyst til at sætte ballademagerne på plads.

Indtil videre lader jeg nu høns og kyllinger gå ind om aftenen i hold; hønsene først og dernæst kyllingerne. Mon ikke det kan give lidt ro.
Gæs, moskusænder og høns