Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Beplantning i hønsegården  (Læst 4754 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline line70

• Passiv bruger
Beplantning i hønsegården
« Dato: 21 Juni , 2013, 11:31 »
Jeg er ved at bygge ny hønsegård og er ved at være færdig. Jeg har nogle store træer i krukker af sorten Kirsebærlaurbær, som jeg ville flytte ud i hønsegården. Pludselig slår det mig, at de ikke er helt ugiftige, for mennesker og småfugle. De danner bær senere på året. Træet er stedsegrønt og ville pynte hele året -  Tror I hønsene vil spise af det, og ville I undgå et sådant træ i hønsegården? Ellers er alle stedse, og vintergrønne planter vel mere eller mindre giftige?
I øvrigt tak for de mange gode råd og svar i dette forum.
Mange hilsner,
Line

Offline Hotcut

• Passiv bruger
Sv: Beplantning i hønsegården
« Svar #1 Dato: 21 Juni , 2013, 12:29 »
Som jeg forstå det, skal hønsene nok holde sig fra det, hvis det er giftigt. De smager måske på det, finder ud af at det smager dårligt, og stopper så med dét pjat.
Personligt ville jeg ikke være bange - men er også ret ny i faget.
Maran: 0.4.0
Isa Brown: 0.2.0
Vildtfarvede silker: 0.0.4

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 21 Juni , 2013, 12:49 »
Lige den med at høns går udenom det, hvis det er giftigt ved jeg ikke helt hvad jeg skal mene om - måske høns er klogere end os lige hvad dét angår  :)

Kartoffelplanter skulle jo være giftige for høns... ikke desto mindre ryddede mine faverolles hele bedet for grønne blade på planterne.
Ikke så meget som en dårlig prut udløste det  ???
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 21 Juni , 2013, 13:03 »
Tja, og mine spiser tomatblade, og de er giftige for os mennesker.
Så jeg vil heller ikke være bekymret, men hvad med at sætte en ribsbusk derind, dem er de vilde med? Den er godt nok ikke så køn.
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline line70

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 21 Juni , 2013, 15:24 »
Jeg vil vove at sætte den derind. Bladene er også lidt tykke i det- jeg tror ikke at det er det bedste at gnave i. Der er solbærbusk samt to hindbærbuske derinde, så der er noget andet grønt. Jeg har desuden mange fingerbøl i haven (naturligvis ikke i selve hønsegården) og dem har de vist smagt på - og de er ikke døde endnu.
Tak for svar..

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 21 Juni , 2013, 15:32 »
Hov jeg har da forresten også en kirsebær laurbær stående i ene hønsegård samt i haven, og ingen af hønsene har så meget som smagt på den.
Til gengæld elsker de at ligge under den og sove middagslur  :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 21 Juni , 2013, 17:36 »
De fleste fugle spiser med velbehag bærrene fra kirsebær laurbær, og det kan de roligt gøre.

Det er inde i stenene at der findes en smule gift og da kirsebærlaurbærbær minder om kirsebær/mirabeller i størrelse, så sluger de jo ikke bærrene hele :-)

(PS. dette er testet live i årevis, da vi har to gigantiske kirsebærlaurbær)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline line70

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 21 Juni , 2013, 20:56 »
Det er betryggende at vide, da det især var de røde bær, jeg var lidt bange for....Jeg synes nemlig det er en virkelig god plante til hønsegården, da den er grøn hele året og giver hønsene skygge, når de har behov for det.