Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: lus!!  (Læst 4740 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kyllemor

• Passiv bruger
lus!!
« Dato: 20 Juni , 2013, 12:10 »
Hej derude.

Min Australorp har venligst udruget 6 Aracunaer for mig, hvorefter hun gik til angreb på de stakkels små. Nu bor de under varmelampe i køkkenet, men jeg har observeret lus i de små. De klør sig meget og virker lidt urolige. Har ringet til flere dyrlæger - uden hjælp - eller de er ikke at træffe.
What to do??

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: lus!!
« Svar #1 Dato: 20 Juni , 2013, 12:56 »
Lus kan behandles med staldshok, men det er jo lidt et spørgsmål om kyllernes alder
Jeg ville nok købe en frontline spray den kan bruges på helt små dyr, og burde virke .
Det kan jo være grunden til skruk mutters opførsel, og Hende kan du så behandle med stald shok, og du skal igennem hele flokken  :)
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Kyllemor

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 20 Juni , 2013, 13:30 »
Tak for svaret Ina :)
Købes den spray i en hvilken som helt velassorteret dyrehandel? Min lokale dyrlæge vidste intet om behandling af lus hos kyllinger, de sælger ellers div midler af den art.ß De er klækket tirsdag i denne uge.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 20 Juni , 2013, 16:09 »
Frontline spray kan også købes på apoteket eller hos Matas, men dyrehandleren har den også. Pipetterne må ikke anvendes, de er giftige for fjerkræ. Staldchok fås i ethvert byggemarked og de fleste Brugser ude på landet.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Julie Farlov

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 20 Juni , 2013, 21:19 »
Hej
Lige et luset spørgsmål fra mig  ;) - er der nogen der ved hvor man kan få hule snyde-æg hvor der kan proppes loppepulver i??
Er der nogen ulemper ved disse?

Mvh Julie

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #5 Dato: 20 Juni , 2013, 22:03 »
Tror at pudder er det bedste til kyllinger.
Frontline er nok lige kradst nok

http://www.america-thisted.dk/?cmslink=ja&kategoriid=189&forwardtarget=indre&vhmenu=7&hmenu=5

Nå den linker ikke direkte. Set er det pudder der hedder derisic..
« Senest Redigeret: 20 Juni , 2013, 22:06 Fra Lene, Rungsted »

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 20 Juni , 2013, 22:20 »
Hej
Lige et luset spørgsmål fra mig  ;) - er der nogen der ved hvor man kan få hule snyde-æg hvor der kan proppes loppepulver i??
Er der nogen ulemper ved disse?

Mvh Julie
Jeg kender ikke hule snydeæg, men ville du hælde loppemiddel i og så håbe det virkede på hønsene ? Det har jeg aldrig hørt om, så der kan jeg ikke give råd..
Tror at pudder er det bedste til kyllinger.
Frontline er nok lige kradst nok

http://www.america-thisted.dk/?cmsrlink=ja&kategoriid=189&forwardtarget=indre&vhmenu=7&hmenu=5

Nå den linker ikke direkte. Set er det pudder der hedder derisic..
Er det pudder ikke det samme som hemekside bare 100 gange dyrere ?
Og frontline spray kan brugestil 2 dage gamle killinger, så mon ikke kyllingerne kan klare det,,, men det er måske bedst med pudder, for en kylling er jo ingenting med dun på  <: der står at pudderet ikke må anvendes på nyfødte dyr
« Senest Redigeret: 20 Juni , 2013, 22:32 Fra Ina.... »
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Kyllemor

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 21 Juni , 2013, 07:59 »
Hej

Tak for gåde råd og svar. Har nu endelig fået fat på en dyrlæge - oveni købet en som selv har høns. Han siger: frontline spray må bruges til området kyllinger og høns lever i - aldrig direkte på dyrene, da de ikke kan tåle det. Derimod skal der kun anvendes lusepulver på dyrene og igen ikke på helt små kyllinger.
Grunden til at frontline ikke må bruges på høns og kyllinger er, at det er udviklet til hunde og katte og man kender ikke følgevirkningerne på fjerkræ. En anden vigtig faktor er, at høns er konsumdyr - herunder æggene og der vides åbenbart ikke hvor meget af disse midler, der ophobes og videregives.
Det giver god mening for mig....

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
lus!!
« Svar #8 Dato: 21 Juni , 2013, 08:32 »
Vil det sige at  (iflg. din dyrlæge)
skal dine små kyllinger KUN behandles VIA det du behandler deres omgivelser med?
Håber du får has på de små klamme kriblekrabler!!

(Jeg ville nok følge de garvede fjerfolks praksiserfaring..)