Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fine kyllinger - kønsbestemmelse Maran og Wyandotter  (Læst 4107 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline morAnna

• Passiv bruger
Sv: Fine kyllinger - kønsbestemmelse Maran og Wyandotter
« Svar #30 Dato: 01 August , 2013, 19:59 »
jo fryseren bliver glad- med mindre man vil beholde hanerne ;D
 maraner- 4,0(mit gæt)
 wyandotter 1,2 ingen til frysen hvis du spørger mig- ok stamme
lige et spørgsmål
 kan det passe at den wyandot på 1. billede har kam? (altså som maranerne, eller er det bare mig der ser forkert?) jeg troede at wyandotter `s kam er flad,  altså ikke "stående"- en ret mig lige hvis jeg tager fejl....
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Connie

• Bruger
« Svar #31 Dato: 01 August , 2013, 20:04 »
Hej Anna
Griner ... mit "gæt" er helt det samme.  Problemet med at beholde hanerne er naboerne  ;) ... har en stående aftale om en enkelt hane, og hvis den støjer for meget, så er det bare ingen haner.  Bor i parcelhuskvarter og ønsker ikke at blive upopulær pga. mit ønske om høns.

Til dit spørgsmål:  Nej, Wyandot nr. 1 har ikke kam som Maranerne - den er mere flad, men den er rimelig tydelig, og den har også de røde flapper under næbbet (hvad de så end hedder).

Nu synes jeg jo, at den store Maran hane er den absolut flotteste ... vil det være ok at beholde en Maran hane og de 2 Wyandot høner ?  Jeg har jo tænkt mig at forsøge mig med Maraner igen ... så uheldig kan jeg vel ikke være to gange i træk (tænker jeg).
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #32 Dato: 01 August , 2013, 20:08 »
jeg har omvendt sæt- indtil videre
altså maran høner  wyandot høner og en wyandot hane. giver gode kyllinger(og de haner der er til overs bliver store , en der venter på øksen er allerede større end maranhønerne
jeg tror det er lige meget hvem du vælger (maran eller wyandot)

Offline Connie

• Bruger
« Svar #33 Dato: 01 August , 2013, 20:13 »
OK - så tror jeg, at jeg vælger den store Maran hane ... han er bare SÅ flot  *p

Min udfordring lige p.t. er, at de to af hanerne galer om kap om morgenen (kl. 5), og jeg kan høre på de to andre, at de er tæt på at være klar til hanegal også ... sikke en ballade, der kan blive om morgenen  <H  ::)

Spørgsmål:  hvornår kan jeg slagte hanekyllingerne - og alligeve have en fornuftig størrelse i fryseren ?
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #34 Dato: 01 August , 2013, 20:45 »
hvis du vil have noget ud af dem så ca 6 mdr, men så længe kan du vel ikke vente
måske skulle du prøve sælge dem

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #35 Dato: 01 August , 2013, 20:48 »
Ja jeg synes Maranhane på billede et er den pæneste og fordelen ved Guld hane på Sølv høner er at kyllinger bliver kønsvisende så alle guld kyllinger er høner og alle sølv og eventuelle cremefarvede er haner. Så kan du se om du skal have lagt flere til i en rimelig tidlig alder.

Din Wyandothane har enkeltkam og det hører ikke til racen så han vil være fin og slagte.

Ja jeg er kun vant til dværge og slagte så jeg kan nok ikke fortælle hvornår en god vægt er, men vil sige at synes de har en pæn størrelse nu og så slipper du også for alt for meget hanegal så naboerne ikke bliver træt af en hane.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Connie

• Bruger
« Svar #36 Dato: 01 August , 2013, 20:54 »
hvis du vil have noget ud af dem så ca 6 mdr, men så længe kan du vel ikke vente
måske skulle du prøve sælge dem

Det bliver nok svært at vente 3 mdr. mere ... desværre. Nu vil jeg prøve at lukke vinduerne ud til hønsegården i nat og se, om jeg bliver vækket igen kl. 5 i morgen tidlig.  Naboerne har trods alt værelser lidt længere væk fra hønsehuset end jeg selv, så hvis jeg kan sove fra det, så kan de nok også.  Ellers vil jeg prøve at mørklægge vinduerne i hønsehuset, så de i det mindste først galer, når de kommer ud.

Har lige prøvet at kigge herinde og på FB - og haner foræres nærmest væk, så kan man overhovedet få noget for dem ?
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Connie

• Bruger
« Svar #37 Dato: 01 August , 2013, 20:58 »
Ja jeg synes Maranhane på billede et er den pæneste og fordelen ved Guld hane på Sølv høner er at kyllinger bliver kønsvisende så alle guld kyllinger er høner og alle sølv og eventuelle cremefarvede er haner. Så kan du se om du skal have lagt flere til i en rimelig tidlig alder.
/o

Det lyder da bare rigtigt smart, at man kan kønsbestemme så tidligt  /o 
(jeg går ud fra, at du mener hanen på billede 1 ?)

Din Wyandothane har enkeltkam og det hører ikke til racen så han vil være fin og slagte.
/o

Hvad betyder det, at den har enkeltkam ? ... og hvad har en Wyandot normalt ?
Tak for info - det ville jeg jo ikke ane  8)
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #38 Dato: 01 August , 2013, 21:19 »
en wyandot har rosenkam. som er en fladliggende lidt bred kam, kan man måske kalde den. en enkeltkam er den "normale" med takker som man/jeg forbinder med en rigtig kam.

aner ikke om der ligger billeder nogle steder af de forskellige kamme.

en enkeltkam hos en wyandot er en fejl og sådan en burde slagtes, og ikke bruges i videre avl.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Connie

• Bruger
« Svar #39 Dato: 01 August , 2013, 21:23 »
Tak Maja  /o

Så forstår jeg også bedre MorAnnas spørgsmål ... for så er svaret et Ja ... kammen er lidt takket - og ligner Maranernes kamme, da de var ca. 7-8 uger gamle.

Den bliver slagtet  :P
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #40 Dato: 01 August , 2013, 22:50 »
men hvis de er 3 måneder nu så vent så længe du kan med at slagte. mine wyandotter er 3,5 måned og er bestemt ikke klar til slagt. de har nærmest ikke sat kød endnu, og det kan du sikkert tydeligt mærke hvis du tager en op.

mine wyandot haner vejede slagtede ca 2,4- 2,9 kg sidste år.

de blev desværre dog ældre end 6 måneder inden de blev slagtet.

ja rigtig mange forærer haner væk.
det kunne jeg aldrig drømme om. kun måske en ældre hane for at redde hans liv, hvis det var til en jeg kendte.

jeg har taget 75 kr for mine haner indtil nu, men prisen bliver nu sat op til 100 kr.

det dækker dårligt udgifterne for rugeæg, maskine, varmelampe og foder i alt den tid. hvis de ikke bliver solgt så vil jeg mere end hellere slagte dem end forære dem væk.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Connie

• Bruger
« Svar #41 Dato: 01 August , 2013, 22:55 »
Tak for udførligt svar, Maja  /o

Nu vil jeg sove kun med soveværelsesvinduet åbent i nat (vender væk fra hønsegården), og så må jeg se i morgen, om jeg vågner.  Hvis de larmer for meget om morgenen (for naboen), så må jeg kigge på en måde at få mørklagt vinduerne om aftenen, så de ikke vækkes af sollyset om morgenen - så kan der forhåbentlig gå et par måneder mere :)
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #42 Dato: 02 August , 2013, 11:18 »
Ja jeg synes Maranhane på billede et er den pæneste og fordelen ved Guld hane på Sølv høner er at kyllinger bliver kønsvisende så alle guld kyllinger er høner og alle sølv og eventuelle cremefarvede er haner.
Vil guldhønekyllingerne så bære på sølvanlæg?
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #43 Dato: 02 August , 2013, 13:19 »
Nej hønerne vil være rene i deres Guld eller Sølvfaktor og kan kun være en af delene hvorimod haner kan bære to forskellige gerner og kan derfor være det ene og have gener for det andet.

Så hanerne ud af det kryds vil være Sølvfaktor, men også have gener for guldfaktor og derfor ikke være ren sølv arvemæssigt.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #44 Dato: 02 August , 2013, 13:40 »
puuuh det er godt nok avanceret- genetik for vider kommende /o