Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fine kyllinger - kønsbestemmelse Maran og Wyandotter  (Læst 4111 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Connie

• Bruger
Sv: Fine kyllinger - kønsbestemmelse Maran og Wyandotter
« Svar #15 Dato: 19 Juni , 2013, 13:57 »
Heg tror dsv wyandotternen er 3,0  /d

Øv ... hvis du har ret ... så er det muligvis 5 haner af 7 kyllinger ... OP ad bakke  :-\
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 19 Juni , 2013, 19:44 »
De 4 maraner er alle haner hvis du spørger mig (og det gør du jo blandt andet  ;)  ) Selvom de 2 af dem har mindre kamme så plejer høner at have væsentlig mindre kamme og hagelapper på nuværende tidspunkt, end de 2 "sent udviklede" hanekyllinger har.
Wyandotterne er 2,1 (2 haner og 1 høne).

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Connie

• Bruger
« Svar #17 Dato: 19 Juni , 2013, 19:56 »
De 4 maraner er alle haner hvis du spørger mig (og det gør du jo blandt andet  ;)  ) Selvom de 2 af dem har mindre kamme så plejer høner at have væsentlig mindre kamme og hagelapper på nuværende tidspunkt, end de 2 "sent udviklede" hanekyllinger har.
Wyandotterne er 2,1 (2 haner og 1 høne).

Danny

Ja - det er jo bl.a. det jeg gør ... selvom jeg ikke lige hører det, jeg helst vil høre ... det bliver værre og værre ... bliver da vist nødt til at starte et "tøm fryser" projekt, så der bliver plads til alle de haner  :-\
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 19 Juni , 2013, 20:23 »
Jeg kan selvfølgelig tage fejl, ligesom alle andre. Men jeg føler mig nu rimelig sikker.
Uanset hvor mange bud der kommer så må du meget gerne følge op på tråden, om en måneds tid, eller mere.

Danny

Offline Connie

• Bruger
« Svar #19 Dato: 19 Juni , 2013, 20:33 »
Har også fået en PB, hvor der efterlyses billeder fra siden, så jeg har lige været i hønsehuset og lege fotograf igen ... vil i øvrigt gerne vide, hvad tricket er til at få dem til at stå stille og posere pænt ...  :o  :P

Nå ... men her følger først billeder af Maran 1 og 2, som ,jeg selv er ret overbevist om, er haner. Den til venstre er nr. 1 på tidligere billeder og den til højre nr. 2 på tidligere billeder.

Derefter følger billede af de 2 andre Maraner (nr.. 3 og 4 på tidl. billeder - men hvem der er hvem, har jeg ikke lige tjekket nøje efter ... men jeg fik dem lige samtidig i et splitsekund, hvor de stod stille og kiggede)

Nederst er billede af Wyandotter nr. 1 (nr. fra sidst) ... det tror jeg selv er en hane.
« Senest Redigeret: 19 Juni , 2013, 20:37 Fra Connie »
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Connie

• Bruger
« Svar #20 Dato: 19 Juni , 2013, 20:35 »
Så følger de sidste to Wyandotter  (dem jeg selv mener er høns).
Numrene er de samme som tidligere, og jeg har taget 2 billeder af hver.

De to her tror jeg selv er høner.

Alene deres opførsel, da jeg kom ind i hønsehuset, afslører deres køn  ;)

Hanerne blev siddende på pinden og kiggede mærkeligt på mig ... men gad ikke bevæge sig nogen steder.   ::)
Hønerne derimod fløj forvirrede ned fra pinden og vimsede rund og vidste ikke, hvad de skulle gøre af sig selv.  8)

Så mit eget bud er 2 Maran haner, 1 Wyandot hane - og 2 høner af hver race.

« Senest Redigeret: 19 Juni , 2013, 20:42 Fra Connie »
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #21 Dato: 19 Juni , 2013, 20:37 »
de øverste maran er jeg nu sikker på er haner, og de nederste er høner
« Senest Redigeret: 19 Juni , 2013, 20:38 Fra ♥ Christina »
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 19 Juni , 2013, 20:40 »
hov hvorfor kan jeg ikke se billederne af de sidste wyandotter?
jeg vil nu også kikke jeg har 7 wyandotter kyllinger gående + waraner(wyandot+maran ;D)
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Connie

• Bruger
« Svar #23 Dato: 19 Juni , 2013, 20:47 »
Jeg kan selvfølgelig tage fejl, ligesom alle andre. Men jeg føler mig nu rimelig sikker.
Uanset hvor mange bud der kommer så må du meget gerne følge op på tråden, om en måneds tid, eller mere.

Danny

Vi har heldigvis alle lov til at tage fejl i denne gætteleg, men jeg synes, det er meget sjovt under alle omstændigheder (måske lige bortset fra, hvis du får ret)  ::)  :-[

Jeg vender tilbage med nye billeder og opfølgning i starten af august, når jeg er tilbage fra ferie ... så bare skyd løs :)
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Connie

• Bruger
« Svar #24 Dato: 19 Juni , 2013, 20:50 »
hov hvorfor kan jeg ikke se billederne af de sidste wyandotter?
jeg vil nu også kikke jeg har 7 wyandotter kyllinger gående + waraner(wyandot+maran ;D)

Fordi jeg ikke var færdig med at lægge dem på  ;)  ... 

Waraner  :o  ;D  /o
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #25 Dato: 21 Juni , 2013, 22:34 »
umiddelbart vil jeg også sige de to nederste wyandotter er høner, men det er svært at se når man ikke kan se dem irl. syntes det er svært at vudere deres kamme på billederne.

jeg (om) ringede mine egne wyandotter som 6 uger gamle og her syntes jeg jeg var rimelig sikker på de fleste. et par uger senere viste det sig at nogle få af dem jeg syntes lignede høner, var sent udviklede haner.

nogle haner er meget mere fremme end andre, hvor man slet ikke er i tvivl allerede som 5-6 uger gamle. og nogle høner er man heller ikke i tvivl om.

nu er mine vidst nok  :) 11-12 uger og jeg er ikke i tvivl mere om hvad der bliver hvad :)

de to nederste wyandotter KAN godt være haner også, syntes nemlig mine høner har næsten samme str. hagelapper som dine der kun er godt halv så gamle, nu jeg tænker mig om  :)

men det bliver spændene hvad de ender med.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 21 Juni , 2013, 22:37 »
Efter de nye billeder er jeg da alligevel lidt i tvivl om de 2 maraner.

Men det burde være sikkert om en måneds tid så sæt gerne billeder på igen.

Danny

Offline Connie

• Bruger
« Svar #27 Dato: 22 Juni , 2013, 08:14 »
Tak for jeres gæt ... det er lærerigt at høre jeres overvejelser - altså hvad I kigger efter og hvordan ... og det bliver da spændende, om det viser sig, at der er 7 haner derude  :-\

... men så er det jo bare forfra ....

Jeg skal nok lægge billeder på igen sidst i juli / først i august ....
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Connie

• Bruger
« Svar #28 Dato: 01 August , 2013, 19:37 »
Hejsa igen
Så er jeg tilbage fra ferie og arbejde på festival ... og klar med nye billeder.
Maranerne er nu lige knap 3 mdr. gamle ... og sikke store og flotte de er blevet ... og jeg har på fornemmelsen, at jeg får en del kød til fryseren her  :P
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Connie

• Bruger
« Svar #29 Dato: 01 August , 2013, 19:38 »
og så følger de 3 Wyandotter .... hvor meget er der til fryseren her ??
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner