Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nye høns  (Læst 5726 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Chirie

• Passiv bruger
Nye høns
« Dato: 18 Juni , 2013, 18:16 »
Vi har for ca en uge siden fået nye høns. De gamle har vi endnu. De går i hvert deres bur. De gamle høns går også i haven. men bliver lukket ind om natten.
Burene er ved siden af hinanden. Hvornår kan vi lukke dem sammen ?
De nye høns lægger ikke æg endnu. Men hvornår kan vi begynde at lukke dem ud i haven også ? Uden at de stikker af.
Vi kan vel ikke lukke dem ud i have før de ved at de skal lægge deres æg i redekasserne inde i hønsehuset ? Ellers ligger de vel deres æg alle mulige steder i haven ?

Håber der er nogle venlige sjæle der vil hjælpe en lidt uerfaren hønseholder :-)

Offline Chirie

• Passiv bruger
Sv: Nye høns
« Svar #1 Dato: 20 Juni , 2013, 08:24 »
Slet ingen der kan hjælpe.. Bare lidt  :)

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 20 Juni , 2013, 08:35 »
Voksne høns går hos mig max. en dag eller to i hønsegården -sammen med de andre inden de lukkes ud i haven. De finder hurtigt ud af, hvor æggene skal lægges - det er ikke noget problem. Som oftest sættes de om aftenen ind på pind med de andre første nat, og så går de sammen derefter uden større problemer.

Hvis de nye er markant mindre eller yngre end de gamle høns, så ville jeg nok holde dem adskilt noget længere, men ellers ikke.
Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 20 Juni , 2013, 11:01 »
Jeg tror heller ikke de vil stikke af. De ved godt hvor der er mad og vand og et godt sted at sove, og hvorfor stikkeaf fra det?
Mine høns tør ikke gå længere væk end de kan se hønsehuset

Men du kan jo prøve under opsyn.
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Chirie

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 21 Juni , 2013, 23:08 »
Men de er jo ikke begyndt at lægge æg endnu..
Hvis jeg lukker dem ud i haven, tror i så ikke at de vil lægge deres æg alle mulige steder i haven ?. Og ikke i rederne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 21 Juni , 2013, 23:37 »
Hvis jeg lukker dem ud i haven, tror i så ikke at de vil lægge deres æg alle mulige steder i haven ?. Og ikke i rederne.

Måske - måske ikke. Det samme kan sagtens opleves med høns der allerede er i æglægning.

Vi har for ca en uge siden fået nye høns. De gamle har vi endnu. De går i hvert deres bur. De gamle høns går også i haven. men bliver lukket ind om natten.
Burene er ved siden af hinanden. Hvornår kan vi lukke dem sammen ?

Jeg personligt ville have lukket dem sammen for 'ca en uge siden' - dvs med det samme.

Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #6 Dato: 22 Juni , 2013, 08:16 »
Men de er jo ikke begyndt at lægge æg endnu..
Måske, måske ikke. Når de begynder at lægge æg, så er det en god idé at vænne dem til at bruge redekasserne, derefter vil de sandsynligvis gå ind i huset for at lægge æg, men der er nogle høns, der har hemmelige reder i haverne rundt omkring ::) ;D. Jeg fandt selv en rede med næsten 30 æg i sidste år, som min araucanaflok havde arrangeret nede i løsdriftstalden, langt væk fra hønsehuset. Så fik de karantæne i et par dage, inde i hønsegården, og siden da, har de kun brugt redekasserne.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Chirie

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 22 Juni , 2013, 11:58 »
Ok  :).
De gamle og nye høns er nu lukket sammen og det går rigtig fint  :D.
Men de går alle i hønsehuset og hønsegården. Så der er ikke lukket op ud til haven endnu.

Og her til morgen var der sørme et æg.. Næhh hvor blev jeg glad  ;D
Så når der er lidt flere æg i rederne om morgen, så prøver jeg at lukke op for dem  :)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #8 Dato: 22 Juni , 2013, 12:01 »
/o. Godt :). Læg et par snydeæg i rederne, så der er altid er er lidt "inspiration" for hønsene.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 22 Juni , 2013, 22:40 »
Så når der er lidt flere æg i rederne om morgen, så prøver jeg at lukke op for dem  :)

Jeg tror de fleste æg lægges i dagtimerne, så forvent ikke det store udbytte om morgenen når du lukker op for hønsene.  ;)
Mvh
Erik Andersen