Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Stor race, der også er god skruk?  (Læst 4201 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hyttemeier

• Passiv bruger
  • He who is content, is rich
Stor race, der også er god skruk?
« Dato: 18 Juni , 2013, 18:01 »
Hej

Jeg ved godt at min Orpingtondame er førstegangsskruk, men hun er frustrerende elendig til det. Hun får vippet æggene ud af reden, og dækker dem ikke ordentligt. Og hun har kun 10. Dem hun lå sig på syntes jeg det gik godt med (4 snyde og 6 ægte) Men da jeg så skiftede over til rugeæg fra race, gik det i fisk for hende. Og det er ikke fordi hun bliver forstyrret, hun ligger for sig selv. Det er kun mig der forstyrrer, og det så lidt som muligt. Jeg skal jo ordne mad og vand, og - desværre - se om æggene i det hele taget er under hende...
Den anden Orpington jeg har, har endnu ikke haft intentioner om at smide sig, og mine blandingshøns bliver det heller ikke til noget med, muligvis fordi de allesammen VIL bruge den samme redekasse, selv om de har 3 at vælge imellem....  ::)
Desuden er det ret sent på sæsonen de begynder at skrukke her ved mig, og jeg ville jo hellere have at kyllingerne vokser op om sommeren og efteråret, hvor der er en masse at bene rundt efter og grønt og gode sager, i stedet for det sene efterår, eller vinteren, hvor de bare sidder deprimeret og kigger på regnen.

Hvis jeg nu skulle have mig et par damer der er gode skrukker, ved jeg der er en del muligheder. Kochin, Wyandot, Sussex.. Men, men, men - og det er mit spørgsmål, kan de holde til at gå sammen med en stor flot Orpington hane på 5 kg? Eller skal jeg til at have en gård mere, for så kan jeg vist lige så godt bygge en rugemaskine i stedet.

Hvad vil I foreslå?

Med venlig hilsen
Betina
3.10 Gul-sortsømmet Orpington i stor
0.1 barn
0.1 huskatte

Offline madsen

• Passiv bruger
Sv: Stor race, der også er god skruk?
« Svar #1 Dato: 19 Juni , 2013, 09:41 »
Jeg har Brahma, de er gode til at skrukke, og selv om de er store har de ikke trådt æg i stykker. De kan godt gå sammen med Orpington.
Jeg vil godt sælge dig 2 stk. Hvid/sort Col. farvet, det er kyllinger fra foråret, hvis det har intr.  Pris 100 kr. stk.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 Juni , 2013, 09:46 »
Mine Australorps er patentlige rugere, og dygtige kyllingefører.
Omkring Orpingtonerne, har jeg bedst erfaring med, at de ligger alene med deres æg. De bliver forstyrret af de andre, der er kamp om deres æg, og så sker der uheld fordi de er lidt klodsede ;)
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Hyttemeier

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 20 Juni , 2013, 12:31 »
Mange tak for svar, det vil jeg lige tænke over.

@Helle
har du nogen mening om, om hun kan blive en god skruk senere i livet, eller om hun bare skal afskrukkes hvis hun får de lyster igen. Idag har hun jokket i et æg, og slæbt det med ud i gården og et andet er skubbet ud af redekassen, selv om der er kant på. Ydermere skubber hun æggene ud i hjørnerne af kassen og ligger sig imellem dem.

Hun ligger for sig selv i hus og indhegning uden andre, hun har ikke utøj, og vi forstyrrer hende så lidt som overhovedet muligt, men føler jo vi er nødt til at tjekke hvor hun har gjort af æggene, et par gange om dagen.

Er hun umådeligt dum, eller er der håb for hende. For det her er godt nok op ad bakke...

Mvh. Betina
0.1 barn
0.1 huskatte

Offline Mette Kleist

• Passiv bruger
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Stor race, der også er god skruk?
« Svar #4 Dato: 20 Juni , 2013, 16:09 »
Mine Brahma'er har været super skrukkere.
De kan helt klart anbefales :D

Offline Tove

• Bruger
« Svar #5 Dato: 20 Juni , 2013, 19:41 »
Mine brahmaer skrukker også fint
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 23 Juni , 2013, 15:10 »
Nogle store maran, men ikke alle skrukker. De, der skrukker, gør det godt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Karensminde

• Passiv bruger
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
« Svar #7 Dato: 23 Juni , 2013, 15:55 »
Store wyandotter gør det godt  /o
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Offline Hyttemeier

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 24 Juni , 2013, 09:58 »
Så nu er damen så gået helt af æggene på dag 17.  /d

Stadig intet utøj eller noget der overhovedet kunne give hende grund til det. Hun er åbenbart bare så uendeligt dum, at hun ikke dur som skruk. Så fandt vi så ud af det. Jeg gider i hvert fald ikke spilde æg og tid på hende igen. Hun kan ryge i gryden.

Tak for jeres råd om, hvad jeg skal se mig om efter. @Madsen Tak for tilbuddet, men umiddelbart bliver det ikke lige Brahma jeg kommer til at gå efter. :-)
0.1 barn
0.1 huskatte