Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kunsten at få kyllinger  (Læst 3782 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tduedahl

• Passiv bruger
Kunsten at få kyllinger
« Dato: 16 Juni , 2013, 12:25 »
Hej med jer:)
Jeg er i år gået all in på at hønsene selv skal ruge kyllinger ud, men det går jævnt dårligt med det projekt!
Så her kommer historien, så håber jeg I kan finde fejlene, så det ender med kyllinger!
Dværghønen Ingeborg blev flyttet til en et værelses rugekasse på 1 m2, med vand og mad. Efter 25 dage gik hun af æggene og opgav - i æggene var der fuldt udviklet døde kyllinger!
Sussex hønen overtog lejligheden da Ingeborg flyttede, det bliv til to kyllinger, men de døde efter et par dage!

En anden sussex høne rugede i den alm redekasse, vi hegnede det ind, så hun havde en lille gård at gå i med vand og mad! Hun døde på reden, og def kom ingen kyllinger.

To sussex mere blev skrukke og de rugede også i de alm redekasser, en gang om dagen tog jeg dem af reden, og lukkede dem ikke ind til reden igen gør de havde drukket og spist... Da stedet ikke ville fungere når kyllingerne kom, flyttede jeg dem igår til hver deres egen lejlighed... Den ene på 14 dagen, den anden på 5. Dagen...
Nu vil den ene ikke ruge mere!!!

Hvad er det jeg tydeligvis ikke gør rigtigt?

Offline Trines

• Passiv bruger
Sv: Kunsten at få kyllinger
« Svar #1 Dato: 16 Juni , 2013, 12:38 »
Det er svært at sige. Har du tjekket for utøj i din rugekasse. Der er noget der tyder på at hønsene ikke kan lide at ligge på rede der, og et bud kan være utøj som generer hønsene.

Jeg har flere gange haft høns til at ruge i vores alm. Redekasser selvom de bestemt ikke er egnede til kyllinger, men jeg lader kyllingerne klække der, for ikke at forstyrre rugningen, når så det er tid til at kyllingemor vil gå af reden, så løfter jeg mor og kyllerne ned på et sikker sted og tager også evt. Uklækkede æg med ned i den nye rede, så hønemor ikke fristes til at gå tilbage på den gamle rede. I løbet af de næste par døgn ser jeg tiden an og derefter fjerner jeg først de evt uklækkede æg. Denne metode virker her hos mig.

Hilsen Trine
« Senest Redigeret: 16 Juni , 2013, 12:45 Fra Trines »
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 16 Juni , 2013, 15:10 »
Her hos mig, kommer ingen til at klække kyllinger i hønsehuset, da jeg har dårlige erfaringer med at de andre madammer slår kyllingerne ihjel... så altså hønsene ruger der hvor de nu ruger, og så bliver de flyttet i nattens mulm og mørke, inden kyllingerne klækker, gerne en uge eller nogle dage inden.
Bliver hun liggende, så forstyrre jeg ikke så meget, og en del af mine høns går kun af reden hver 2-3 dag for at skide og slå med vingerne, og foragerer.

Det er helt evident, at der ikke skal være utøj hverken i hønen eller reden, for så er hun gået, når hun ikke mere kan holde det ud...

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 16 Juni , 2013, 16:45 »
jeg har bedst erfaring med og lade dem ruge hvor de har lagt sig, og så flytte skruk og kyllinger når den sidste er klækket. Jeg har ikke gode erfaringer med og flytte en skruk. Jeg ved andre har, men herhjemme virker det som en afskrukningskur
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 16 Juni , 2013, 21:45 »
 :P ja, den er svær, da der er stor forskel på hvordan det lykkes for de forskellige. Høns har jo personligheder  *e
Her kan jeg flytte ligeså tosset jeg vil, hvis madammerne har lagt sig skruk så blir de i 90 % af tilfældene liggende. Jeg har både lånt skruk, solgt skruk, byttet skruk og flyttet på dem herhjemme. Hvis jeg flytter blir de puttet i en kattetransport kasse med æg, vand og halm og får først lov at komme ud efter et døgn. Så er " nerverne " faldet til ro  ;D
Jeg synes at det virker bedst her, hvis hønen kommer i skrukhus inden kyllingerne kommer  ;D, men de sidste 2 har delt et kuld kyllinger i en fælles kattatransport kasse ( dejlig nem at gøre rigtig ren ) , inde på gulvet i hønsehuset. Da kyllingerne var 2 døgn flyttede damerne ud på selve gulvet og jeg kunne fjerne kassen og gøre den ren igen. Nu er kyllingerne 3 uger og de bor stadig på gulvet i hønsehuset , sammen med deres mødre /o
Jeg giver dem mulighed for at komme ud, så de kan æde, drikke, løbe, baske og komme af med klatter og sandbader, men de bestemmer selv.
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Tove

• Bruger
« Svar #5 Dato: 17 Juni , 2013, 07:21 »
Jeg plejer at lade dem ruge, hvor de vil. Når de første pip kommer hegner jeg rundt om dem, så de andre høns ikke kan komme til. Og når alle er klækket flytter jeg hele familien til "eget hjem" om aftenen.
Jeg har nemlig været ude for at få afskrukket høns, der helst skule være blevet liggende. Modsat har jeg jo så også nu tre kyllinger, der er flyttet under skrukken fra Nordjylland og her til Nordsjælland. Hun blev bare liggende - gjorde hun ;)
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline tduedahl

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 18 Juni , 2013, 22:27 »
Tusind tak for jeres svar. Der er ikke noget utøj der genere dem, og med undtagelse af een, vil jeg nærmere sige at de ruger for meget, de giver slet ikke æggene luft!