Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 2 spørgsmål: lære høne at blive skruk og egne høvlspåner  (Læst 4034 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pia k

• Passiv bruger
hej alle sammen :D
jeg blev i går spurgt om 2 ting jeg ikke helt kunne svare på..

1) kan man lærer en høne at blive skruk og i såfald hvordan?  :o
det er et vennepar vi har: de har isa brown høns (som jo er kendt for ikke at ville ruge) og en gammel blandings høne af orpington/new hampshire. den har vist heller aldrig været skruk..

2) må man bruge egne høvlspåner i hønsehuset??
det er fordi manden laver træfigurer ud af friskt træ og har en hulens masse spåner. men han ved at det fine støv fra træet er giftigt for mennesker, men hvis han tager det meste af det fine fra kan man så bruge det i hønsehuset ligesom det man køber??

er spændt på svar :D

med venlig hilsen pia ; )

gift med dejlig mand: niels
0,1 barn mathilde
1,4 stk stor orpington 3 blå, 1 sort
0,1 stk stor lys sussex/new hampshire blanding
0,2 stk stor brahma guld blå båndet
1,0 stk stor brahma guld sort båndet
0,1 stk brahma blanding
2,0 hunde: cavalier= arnold & yorkshire terrier/chihuahua= frede
2,1: kaniner
1,0 sebirisk dværg hamster: minimudt

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
Sv: 2 spørgsmål: lære høne at blive skruk og egne høvlspåner
« Svar #1 Dato: 16 Juni , 2013, 10:01 »
Hej Pia

Hvad angår om man kan lære en høne at være skruk... Jeg tror det ikke... Egentligt tror jeg også, de fleste hellere ville vænne dem af med at være det.   ;D

Høvlspåner er set med mine øjne, ikke giftige, og det er det fine støv heller ikke, sådan rent teknisk... Men altså " ALT MED MÅDE " Og det er vel her, det fine støv bliver farligt, når folk går i ALT FOR MANGE af dem... Altså du ved hvordan det er, at gå ude i en sandstorm, eller ligger i telt på Flyvesandet Camping på Nordfyn...

Der er sand alle vegne, også nede i gryden hos pølserne.  ;D  ;D  ;D

Jeg bruger selv en del høvlspåner og savsmuld... Og det har mig bekendt ikke taget livet af nogle høns endnu.... Tværtom, de bliver ALT FOR GAMLE...  ;D Og det er et problem, når man ikke er helt pjattet med, at tage dem af med livet, bare fordi, de er blevet mindre produktive p.g.a alder.

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline pia k

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 16 Juni , 2013, 17:37 »
tusind tak benny!!  ja jeg tror du har ret ;D

tror også at det fine støv for spånerne kun kan skade i volsomme mængder, det kan de fleste ting jo ;) bruger selv alm spåner til mine høns..

tror heller ikke man kan lære en høne at blive skruk hvis alt er avlet væk fra racen som det vist er for isa brown :o
men ville ikke sige en hel masse når jeg ikke med sikkerhed kunne svare :)

men tusind tak for dit venlige svar /o 
                                    <E                                         
med venlig hilsen pia ; )

gift med dejlig mand: niels
0,1 barn mathilde
1,4 stk stor orpington 3 blå, 1 sort
0,1 stk stor lys sussex/new hampshire blanding
0,2 stk stor brahma guld blå båndet
1,0 stk stor brahma guld sort båndet
0,1 stk brahma blanding
2,0 hunde: cavalier= arnold & yorkshire terrier/chihuahua= frede
2,1: kaniner
1,0 sebirisk dværg hamster: minimudt

Offline Kokholm

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 16 Juni , 2013, 18:02 »
Vi bruger altid savsmuld af RENT træ - ALDRIG trykimpregneret eller behandlet på anden måde, i bunden af hønsehuset (og for den sags skyld i gåsehuset) det suger en masse fugt og giver derfor både mere tør halm og et mindre fugtigt miljø i det hele taget.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 16 Juni , 2013, 18:13 »
Der er nogen der har Isaer der ruger, og jeg tror ikke man helt kan avle sig ud af instinkter, der vil altid være nogen der falder ved siden af  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #5 Dato: 17 Juni , 2013, 13:23 »
Hej Pia

Jeg tror faktisk selv lidt på, at Isa Browne ( Warren ) har det problem, at de er blevet alt for glade for mennesker, og derfor rent faktisk er blevet lidt for kælevorne.... Rød Lohman er næsten lige så kælne og tillidsfulde som isa Browne...

Men det største problem, er jo nok det, at de nærmest udelukkende bruges / er rene æglægningsmaskiner, og dem som har dem, oftest er mere interesseret i, at de lægger æg, end laver kyllinger... For altså, skal hun ruge i 21 dage, går man glip af Ca 21 æg... Så ofte hos ægproducenter, sorteres skrukker fra, de mister kort og godt hovedet, og ryger i gryden...

Egentligt ikke fordi de ikke gerne vil have kyllinger... Men når man ingen hane har, kommer der heller ingen kyllinger... Men hønen skrukker jo alligevel, og det er jo oftest andres æg hun lægger sig på... Så en Skruk koster mindst 50 æg... hvilket jo er mere, end hønen i sig selv er værd... Og mon så ikke, naturmetoden er blevet opgivet, fordi de i private småopdræt oftest går af reden igen, halvvejs gennem rugeperioden.... Men altså, det er rent gætværk, som jeg ikke rent fagligt kan underbygge...

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))