Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: tynde isa'er  (Læst 1748 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline loddiDK

• Passiv bruger
tynde isa'er
« Dato: 14 Juni , 2013, 22:40 »
Efter en hel uge lukket inde i hønsegården, har mine kære isa'er gået rundt i haven hele aftenen, hvilket resulterede i, at de ikke ville ind selvom klokken rundede 22. Da jeg skulle løfte dem ind i hønsegården fik jeg et chok. Jeg har løftet på dem før, men denne gang synes jeg de virkede vildt tynde!!! Kunne mærke hele brystbenet, endda dybt og der var ingen "kyllinge-lår" på dem. De har altid adgang til mad og kan tit se indefra vinduet, at de nærmest har forædt sig! Deres "kråser" er altid fyldte.

Er der noget galt eller har de bare ingen kød på kroppen fordi de bruger al energien på æglægning????

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
Sv: tynde isa'er
« Svar #1 Dato: 15 Juni , 2013, 00:27 »
Måske orm? Isaér er jo ret tynde, men du synes jo at de er tyndere end de var.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 15 Juni , 2013, 00:44 »
Det tyder meget på orm. Isa-er 'sætter' ikke meget kød, men du skriver at du har løftet dem før og nu virker de meget tynde, så de har været i bedre vægtmæssig stand tidligere.

Jeg ville i dit sted prøve med en saltsyrekur. Jeg ved at nogle mener at det ikke hjælper, men prøv det alligevel. Det hjælper i hvert fald på mine dyr.

Kuren består i, at der tilsættes saltsyre til drikkevandet over en periode på 5-7 dage. Blandingsforholdet er 20 ml saltsyre til 10 l vand (10 ml til 5 l vand).

Og meld gerne tilbage med resultatet.

Ormene skulle gerne være væk efter 5-7 dage, men det vil naturligvis tage nogle uger derefter før du får hønsene tilbage på 'normalvægt'.
Mvh
Erik Andersen

Offline loddiDK

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 15 Juni , 2013, 17:15 »
Tak for svarene.

Jeg må ud efter noget saltsyre til, at starte med.  I dag har jeg for første gang givet hønsene hønseguf og det var et hit. Må fremover giver dem det lidt oftere.....

Er det ikke noget med, at man kan dryppe hvidløg i drikkevandet???

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 15 Juni , 2013, 23:21 »
Er det ikke noget med, at man kan dryppe hvidløg i drikkevandet???

Jo det kan man sagtens. Jeg gør det med jævne mellemrum. Jeg knuser 3-4 fed og kommer det i ca 10 l vand.
Tidligere brugte jeg hvidløgspasta, hvor jeg tilsatte en spiseskefuld til 10 l vand, men jeg kan ikke finde denne pasta længere i fornuftige portioner. Jeg kan finde det på nettet i tuber med 30-40 g men det bliver jo en meget dyr fornøjelse. Jeg plejede at købe det i en lille spand med 1 kg i, men det synes ikke længere at være i handelen.
Mvh
Erik Andersen