Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Naboens MØG kat!!!  (Læst 14678 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JNTS

• Passiv bruger
Naboens MØG kat!!!
« Dato: 14 Juni , 2013, 14:07 »
7 - 9 - 13 har vi aldrig mistet nogle høns til rovdyr eller des lige som hunde eller katte.
Men nu går den vist ikke meget længere tror jeg - pønser på hvad vi kan gøre for at undgå det??  <A

Får kigget ud af vinduet, og ser naboens store fede hankat jagte mine voksne dværg kochins  <B /1
Til alt held er vores unge springer hanhund også i haven, og på trods af vi ind imellem er i tvivl om hvor mange brikker hunden egentlig har at flytte med, så vælger vovse at jagte katten ud af haven - DYYYYYGIG vovse  *p

Hønsene er der heldigvis ikke nået at ske noget med, og hønen katten jagtede var hoppet ind bag et lille hegn, og kunne fint fiskes ud efterfølgende.

Men vi har en god portion dværg silker og kyllinger heraf, så at den ikke har gået efter én af dem er vist mere held end noget andet.

Man kan vel dårligt sikre mod nabo kattene, uden at skulle holde hønsene i hønsegård med "låg på"?

Vi har selv to katte, men de rører aldrig høns eller kyllinger.

Har I nogle gode erfaringer at dele ud af??

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline mcquolle

• Passiv bruger
Sv: Naboens MØG kat!!!
« Svar #1 Dato: 14 Juni , 2013, 14:11 »
Først en advarsel: Får jeres fido fat i naboens kat og får tygget i den, så mister jeres fido livet. Det er en skambidning og i henhold til vores fantastiske hundelov grund til aflivning af hunden - Også selvom katten er på jeres grund. Så personligt vil jeg være MEGET varsom med at lade fido jagte katte ud af haven.

En mulighed kunne være en katte fælde. Fang kræet - spul den godt og grundigt med vandslangen et par gange - og slip den så fri. Den lærer hurtigt at I ikke er sjove at være i nærheden af så.

Alternativt skal I jo hegne hele grunden med fintmasket hegn og el. Men det kan jo være en ret bekosteligt affære.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 14 Juni , 2013, 14:19 »
Tak for advarslen  /o    Jeg vidste faktisk ikke at det blev betragtet som skambidning... det er jo helt hen i vejret, når katten er på vores grund og hundens domæne ?  ???
Skulle det komme dertil, så holder jeg min mund - dælme om jeg vil aflive vores hund pga. en jagt lysten kat  >:(

Katten er ikke øretatoveret eller noget, så pønser faktisk på at indfange den og aflevere den som vildkat, hvis den fortsætter med at komme herind.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 14 Juni , 2013, 14:26 »
 /o - Synes det ville være en god ide at indfange den og aflevere den som strejfer/vildkat. Man har jo pligt til at holde sin kat på egen grund...
MvH
Morten

0,1 Hustru

Offline alex1981

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 14 Juni , 2013, 14:33 »
hvis det har vært mig har jeg sat en falde op og så en på en dejlig sommer aften var naboens kat løbet væk og var aldrig kommet hjem igen, ingen ved hvor henne, 1½meter under have blomsterne i naboens have leder ingen efter sin kat! 

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 14 Juni , 2013, 14:38 »
Jeg bliver faktisk lidt i tvivl om det egentlig er naboens kat eller om det rent faktisk er en vildkat  <A

Tror lige jeg skal høre naboen hvordan deres ser ud med sikkerhed, og er det den vil jeg fortælle dem om episoden vi ikke just er helt tilfredse med.

Hvis nogen føler sig generet af vores katte, så vil jeg hellere selv gå vejen til dyrlægen og få den aflivet, hvis anden løsning ikke er mulig.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 14 Juni , 2013, 22:19 »
https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=57583
Hvis du har planer om at indfange en kat og få den aflivet, så læs lige her hvordan dyreværnsloven er først, man må nemlig ikke bare indfange en kat sådan uden videre...
Håber du får løst problemet og ikke mister nogle høns.
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 14 Juni , 2013, 22:41 »
Lotte; naturligvis må man indfange katte. Det står klart i lov om mark og vejfred at grundejeren må optage uvane husdyr, herunder både hunde og katte.
At man så ikke må aflive dem, men skal indlevere dem til politiet er en anden sag.
Hvis katten jagter ens høns/kyllinger, så er man dog berettiget til at skyde den omgående da den udgør en akut fare for ens husdyr.
MvH
Morten

0,1 Hustru

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #8 Dato: 14 Juni , 2013, 22:43 »
Hundeloven gælder alle hunde der bider, ikke kun listehundene, såå ja, hvis jeres hund bider, så kan nabo anmelde jer og så bliver hunden hentet af politiet og anbragt i forvaring til aflivning.. 
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 14 Juni , 2013, 23:30 »
Husk nu, at både hunde og katte er dyr, som høns og deres ejere er glade for de anskaffede dyr. Vi er mennesker der burde kunne tale sammen og ikke bare aflive dyr, der jo egentlig har naturlige instinkter. Så må man istedet handle derefter, begge parter, og høre hvad man kan for at beskytte ens dyr for naturerens rovdyr. Man kan da ikke bare aflive andres dyr, hvor er vi så henne ?!og da heller ikke bare indlevere naboens kat, der ikke er øretatooveret, til politiet , hvordan skal politiet så finde frem til ejerne/ dyrets forældre og den lille pige, der er ked af at hendes skønne kæledyr er væk! Nej lad os passe på hinanden og hinandens dyr ..  I respekt.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #10 Dato: 14 Juni , 2013, 23:36 »
marianne, det er smukt skrevet.

kunne dog godt fange katten, og så høre naboen om det er deres, det giver ligesom en vis alvor i problemet, uden at krænke nogen

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 14 Juni , 2013, 23:39 »
Kristian, det lyder fornuftigt. ☺

Offline line70

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 14 Juni , 2013, 23:58 »
Jeg har selv hund og min hund jagter en gang i mellem en kat ud.  Nogle gange har jeg været bange for at, hun har nået at få fat i den. Dog ville aldrig have drømt om, at min hund skulle aflives for at have gjort skade på et dyr, som var en trussel for de høns, som min hund nu engang passer på. Det ligger nu engang til hundens natur at passe på "gården" og jage katte og "trusler udefra". Min hund jager ikke katte i vores villakvarter - kun på vores grund.
Jeg har undersøgt det og faldt over følgende  artikel (se eventuelt link http://www.bt.dk/advokat/hvis-hunden-bider-katten): "Den ene bestemmelse findes i hundeloven, hvor besidderen af en hund efter lovens § 8 skal erstatte den skade, som hunden forvolder. Men erstatningen kan - efter omstændighederne - nedsættes eller helt bortfalde, hvis skadelidte selv har medvirket til skaden.

Den anden bestemmelse findes i mark- og vejfredslovens § 1, som siger at enhver har pligt til at holde sine husdyr på egen grund.

De to regler støder sammen, når man skal tage stilling til erstatningsansvaret. For du skal erstatte den skade, som din hund forvolder, men katteejeren har også pligt til at holde sin kat på egen grund! (citat slut")

Så jeg er ikke sikker på, at du vil blive draget til ansvar, hvis din hund bider.  Katten må slet ikke være på din grund, hvis den ejes af nogen. Så i følge lovgivningen kan hunden ikke bare afhentes af politiet i sådant et tilfælde.

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 15 Juni , 2013, 00:16 »
Ifølge hundeloven skal en hund der skambider et andet dyr eller menneske aflives. Det kan ikke tolkes eller gradbøjes... De store hunde som et blevet angrebet uprovokeret af små hunde, de har måttet lade livet selvom de har bidt i selvforsvar...
MvH
Morten

0,1 Hustru

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #14 Dato: 15 Juni , 2013, 08:19 »
Ifølge hundeloven skal en hund der skambider et andet dyr eller menneske aflives. Det kan ikke tolkes eller gradbøjes... De store hunde som et blevet angrebet uprovokeret af små hunde, de har måttet lade livet selvom de har bidt i selvforsvar...

Jeg giver Morten ret, der bliver ikke gradbøjet når det gælder hundebid, den bliver aflivet.
(jeg er selv ejer af en listehund, så følger debatten og lovgivningen på meget tæt hold)
men mener klart der er noget galt med lovgivningen, og desværre aktivere den at mange "stikker" nabo - ect ect grundet ejerskab af de såkaldte listehunde  :-\

Men JA, Marianne, hvorfor kan vi ikke bare passe på hinanden og leve i ro og magelighed sammen, men sådan er livet bare ikke mere, -- hvorfor? tjaa, har en teori om at mennesket er for stresset grundet for lidt tid eller for få penge, jeg ved det ikke, men jeg er ikke fortaler af at stikke hinanden bare fordi ..... et eller andet  :(
Christina

5 dværg farverolles høner